Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätagg. XBOX One?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Kjoan,

Rekommendera Poster

Fick nyss i min hand en gammal Xbox som inte fungerar.

image.png.8a9255460d0d0b47026fd3fed427d4c7.png

 

Nätaggregatet ger ut 5 V men inte 12 V. Aggregatets fläkt snurrar inte men det kan ju bero på avsaknad av just 12 V.

Minst två elektrolyter är svullna men inte spruckna.

Så långt konstaterat efter en snabbtitt och ska väl kolla mer i kväll.

 

Snabbkollade även lite på dessa som reservdelar och det finns ju men jag tyckte mig även se någon adapter.

Någon som har erfarenhet av utbytesaggregat?

Är det så att det är bättre/billigare/enklare att köpa, eller leta reda på, en "vanlig" nätadapter á 12 VDC och 18 A + en "vanlig" nätadapter á 5 VDC och 1 A och ansluta dessa till en sådan adapter eller helt enkelt nyttja befintligt kablage?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Kollade lite på Kjell & Co. Med en nätdel för 12 V 120W och en nätdel för 5 V  18W hamnar man på 800:-. En pirat adapter ligger på ~850:-. Om jag hade varit i dina kläder hade jag börjat med att byta de två svullna kondningarna som förmodligen har packat ihop, troligen pga överhettning. Det förefaller att det är vissa problem med original nätdelarna om man kollar på nätet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis klickat mig igenom alla sökträffar på Amazon och det finns nätdelar för under 400 men tvivelaktiga säljare. Eller åtminstone alla utom EU.

Har hittat en Svensk återförsäljare som varit i spelbranschen länge, där kostar den 490 kr.

Just nu sitter jag och letar har jag beställt kondingar. Jag hade ett gäng hemma men inte med dessa värden:

1500 µF 16 V 10 mm

2200 µF 16 V 10 mm

 

Redigerad av Mikael63
beställt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de misstänkt defekta kondensatorerna sitter i switchdelen hoppas jag att du valt nya med mycket lågt ESR-värde.

Erfarenhetsmässigt fungerar det inte med standardkondensatorer i switchade nätaggregat. De går inte igång om kondensatorerna inte är av typen med mycket lågt ESR-värde.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag kollade på RS Components, som jag har handlat en del prylar hos sedan tidigare, men där skulle frakten kosta mer än kondingarna, även om jag tog fem av vardera sort. Det blev då i stället Elektrokit och där de som fanns med rätt värden och diameter "låg impedans" står det.

Jag vet ju inte om det hjälper att byta dessa eller om det även är andra komponenter som gett upp. Jag vet inte heller om orsaken till dött nätaggregat beror på fel i själva Xboxen. (Aggregatet är en sån lös klump typ för bärbar dator, fast den hade en liten fläkt) Det fanns en ytmonterad komponent som var "misstänkt" placerad som en säkring. R002 står det på den och jag gissar på 0,2 Ohm och om jag mäter över den (på plats) får jag 0 Ohm varför jag räknar med att den är hel då.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ytmonterade komponenten med märkningen R002 bör vara en resistor men inte nödvändigtvis värdet 0,2 Ohm.

Märkningen bör vara komponent R002, d.v.s. den andra resistorn i komponentlistan.

 

I en del produkter med fler än ett kretskort kan märkningen av komponenterna göras på så sätt att på kort nummer ett får alla komponenter den första siffran 0, kort nummer två börjar komponentmarkeringen med siffran 1 och så vidare. 
 

Kondensatorer märks vanligtvis med C och ett nummer, transistorer med TR eller Q och ett nummer samt integrerade kretsar som antingen IC eller U och ett nummer. Spolar märks med bokstaven L.

 

Värdet på resistor och kondensatorer anges ytterst sällan på kretskort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkningen är på komponenten. Märkning på kretskortet M201

 

image.thumb.png.a1f7b2de687870760414938147f65cae.png

 

Till vänster (på bilden) om komponenten ser man lödpunkten för +12V

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förändrar saken!

 

M201 kan ange säkring (Main) och det kan röra sig om ett ytmonterat säkringsmotstånd på, som du själv misstänker, 0,2 Ohm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte de två kondensatorerna och nu är det liv *) i Xboxen.

Men ärligt talat vet jag inte om det egentligen berodde på detta...🤔

 

Medan jag inväntade leveransen började jag att fundera på OM det kunde vara så att 5 V skickar styrsignal till boxen så pass att man kan starta den och när man gör det triggas 12 V som behövs för xxx?

 

Jag bytte alltså kondensatorerna och mätte, så som jag tidigare har mätt: 5 V OK, 12 V Nix

Satte i kabeln i boxen och den startade upp och då hade jag även 12 V.

Jag borde ha testat detta först men kondingarna var ju hur som helst väck, eller på väg att lämna in.

 

*) Felbeskrivningen var: "Helt död".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...