Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dölj startmenyn vid start


Rofulus
 Share

Go to solution Solved by Rofulus,

Rekommendera Poster

Tack för tipsen, men det verkar inte vara så enkelt att skippa att den öppnar sig automatiskt vid start. Det går dock att leva med 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade flera förslag på åtgärder, men det verkar som om det inte ens fungerade i W 10. I varje fall lyckades inte jag. Däremot finns det tydligen fler än jag som är irriterade över att det inte enkelt går att ändra i Windows inställningar. Det går säkert att göra förändringar i registret men då måste man veta vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag provar på min Windows elva dator så verkar startmenyn vara öppen när jag väcker datorn från strömsparläge, men väljer jag "stäng av" och sen startar med strömknapp på datorn. Då är startmeny stängd efter jag skrivit in min pinkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man väljer strömsparläge så sparas väl exakt hur allt är just då i datorn och då är ju startmenyn öppen. När man går ur strömsparläge så återställs allt till hur det var när det sparades.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows gör alltså helt rätt?

"Plötsligt händer det.."

 

Autohotkey, ett skript som triggas vid start, väntar några sekunder, simulerar ett tryck på Windowsknappen, avslutar skriptet. Kanske...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Heureka!

Om man väljer strömsparläge via alt+F4 (eller stänger locket på en laptop) så återgår den nästa gång utan startmenyn öppen.

Tack för er input!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-24 19:49, skrev Cecilia:

När man väljer strömsparläge så sparas väl exakt hur allt är just då i datorn och då är ju startmenyn öppen. När man går ur strömsparläge så återställs allt till hur det var när det sparades.

 

2022-02-24 22:21, skrev Rofulus:

Om man väljer strömsparläge via alt+F4 (eller stänger locket på en laptop) så återgår den nästa gång utan startmenyn öppen.

I min dator har alt+F4 olika funktion beroende på vad som är aktiverat. Är det ett program eller dokument så stängs det. Är inget aktiverat så kommer ett fönster med alternativ för hur datorn ska stängas av.


Så kan strömsparläge användas för "kortare" avbrott, några timmar. Datorn är fortfarande på men med ström endast till internminnet och något mer. Används strömsparläge en längre tid så drar batteriet ur (för bärbara datorer), men innan strömmen helt tar slut brukar datorn spara innehållet från internminnet till hårddisken, som om man valt viloläge.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...