Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstår inte filstrukturen i W10 och därmed File history


knotas
 Share

Rekommendera Poster

Hej Forummedlemmar.

Försöker få till en vettig backup med file history. 

Enkelt uttryckt önskar jag bara ha backup på bilder och dokument. 

När jag försöker "addera" folder så syns inte denna. Det är väl så att programmet med automatik lägger in just dessa foldrar.

Det märkliga är att bilder under "min dator" och bilder som finns i C inte överensstämmer i innehåll. Vad som säkerhetskopieras är det som ligger under C vilket jag inte önskar.

 

Om jag går på egenskaper för bilder under "min dator" är desamma som ligger under onedrive.

 

Jag förstår i min enfald intet. 

Har jag två olika uppsättningar bilder?

 

Här ligger bilder under "min dator"  C:\Users\bosse\OneDrive

och här bilder under C:C:\Users\bosse

 

Jätteglad om någon kan hjälpa

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev knotas:

Har jag två olika uppsättningar bilder?

Man kan ju ha hur många mappar med bilder som man vill, t ex ha en mapp som heter Bilder i Dokument-mappen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog uttryckt mig lite luddigt/oklart

 

Bifogar filstruktur Jag har två mappar med bilder, en direkt under user och en annan i onedrive.

 

Jag vill ju bara en mapp med bilder.

 

För att komplicera det ytterligare så ligger en bildmapp under onedrive och en identisk kopia  av denna

under min dator/bilder

 

filstuktur.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta inte frågan om en "OneDrive-feature"?

Jag tycker att det verkar som att den främsta uppgift OneDrive har är att stöka till det för användarna...

 

7 minuter sedan, skrev knotas:

en identisk kopia

Mappen \bosse\OneDrive\Pictures har ju en annan storlek än mappen \bosse\Pictures

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-18 19:32, skrev knotas:

Hej Forummedlemmar.

Försöker få till en vettig backup med file history. 

Enkelt uttryckt önskar jag bara ha backup på bilder och dokument. 

När jag försöker "addera" folder så syns inte denna. Det är väl så att programmet med automatik lägger in just dessa foldrar.

Det märkliga är att bilder under "min dator" och bilder som finns i C inte överensstämmer i innehåll. Vad som säkerhetskopieras är det som ligger under C vilket jag inte önskar.

 

Om jag går på egenskaper för bilder under "min dator" är desamma som ligger under onedrive.

 

Jag förstår i min enfald intet. 

Har jag två olika uppsättningar bilder?

 

Här ligger bilder under "min dator"  C:\Users\bosse\OneDrive

och här bilder under C:C:\Users\bosse

 

Jätteglad om någon kan hjälpa

 

Anna

 

När du använder OneDrive så kopieras automatiskt filer från din profil (C:\Users\bosse\*) till en säkerhetskopia i form av OneDrive-mappen C:\Users\bosse\OneDrive..

 

När du använder File History så måste du på något sätt fått den att kopiera filer ifrån OneDrive-mappen istället för att kopiera filerna från sina orginal mappar som finns under C:\Users\bosse\ där du ev. bör undanta av ev. OneDrive-mapp.

 

Det brukar vara så att allt som du finner i OneDrive-mappen är filer som redan har säkerhetskopierats till OneDrive ifrån just de ordinarie mapparna under C:\Users\bosse\ 

 

Någonstans där tror jag det har blivit en sammanblandning som du behöver "avblanda" :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev WindowsPro:

När du använder OneDrive så kopieras automatiskt filer från din profil (C:\Users\bosse\*) till en säkerhetskopia i form av OneDrive-mappen C:\Users\bosse\OneDrive..

 

När du använder File History så måste du på något sätt fått den att kopiera filer ifrån OneDrive-mappen istället för att kopiera filerna från sina orginal mappar som finns under C:\Users\bosse\ där du ev. bör undanta av ev. OneDrive-mapp.

 

Det brukar vara så att allt som du finner i OneDrive-mappen är filer som redan har säkerhetskopierats till OneDrive ifrån just de ordinarie mapparna under C:\Users\bosse\ 

 

Någonstans där tror jag det har blivit en sammanblandning som du behöver "avblanda" :)

Tack för ditt svar. 

Det kan ju inte vara så att det finns två uppsättningar av bildfiiler på PCn, en under onedrive och en direkt under C.  

Håller med dig om att det blivit en förvirring. Har försökt med olika varianter men måste

nog tillstå att det  bara finns en lösning, nollställa och lägga in en "ren" windows.

 

Redigerad av Mikael63
lyft ut text ur citatruta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

jag har dock inga problem med utrymme på min pc.n Avänder  bara 50%

Dessutom vill jag komma  mina filer både lokalt och via molnet. 

Vad som irriterar är dels att onedrive inte har konsekvens i vad den tar med samt att det finns en massa fildubletter helt i onödan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bilder som laddas upp från din mobil(app) till OneDrive laddas inte automatiskt ner till Bild-mappen på C-drivern, men kan ses i utforskaren i OneDrive-mappen.

Därför kan dessa mappar vara olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du menar att bilder under ”C” och under onedrive inte är identiska?

 

När man ger anvisningar vad onedrive skall spara anges ju bara ”bilder”

Normalt sett ligger väl dessa nästan alltid under C. 

Om det är som du säger sker ingen synkronisering i bägge riktningarna?

 

i så fall förstår jag nu varför nämnda foldrar inte är identiska.

 

Jag testade att lägga in en testfolder  under ”C” och den gick inte in i onedrive. Konstigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, är inte helt säker men tror det är på det viset. Däremot borde de bilder du skriver om i ditt senaste inlägg säkerhetskopieras upp till OneDrive-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...