Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snart kommer Windows 11 Pro kräva ett Microsoft-konto


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nu har jag fått påminnelse igen om att göra klart datorn. Detta trots att jag kör Windows 11 Pro.

 

image.thumb.jpeg.c89115f43c325883829a61ef90c3f975.jpeg

 

Så här ser det ut när fönstret visas där jag skall göra klart datorn. Denna kom efter en uppdatering.

Notera att det till vänster om "Fortsätt" visas valet igen "Påminn mig om 3 dagar" .

Jag har valt "Påminn mig..... " tidigare och får upp fönstret efter några dagar. 
 

Denna gången väljer jag "Fortsätt" bara för att visa hur det ser ut i nästa steg.

 

image.thumb.jpeg.7d392eb1ddab867b5056317d99338a8f.jpeg
 

Precis som i Windows 11 Home går det inte längre att komma vidare utan att logga in med ett Microsoftkonto!

 

Jag vill inte logga in med ett Microsoftkonto! Jag vill logga in som jag alltid gjort, med ett lokalt konto.

 

Nu håller jag tummarna för att någon smart person kommer på ett trick eller hack som gör att det går att hoppa över detta steg.

 

Det finns de som tvivlade på mitt inlägg tidigare. Nu bekräftas det jag redan fått uppleva.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Nyhetsroboten:

Förväntningen är att ändringen kommer börja gälla inom de kommande månaderna.

Vems förväntning då, inte min i alla fall! Antar att det handlar om Microsoft men varför skulle det då vara en förväntning, vet de inte själva vad de sysslar med?  😁

 

5 timmar sedan, skrev X-Men:

Nu håller jag tummarna för att någon smart person kommer på ett trick eller hack som gör att det går att hoppa över detta steg.

Det gör jag med, de är alldeles blå (misstolka nu inte kommentaren, det är bara ett uttryck för styrkan i hållandet). Förutom smart person, vad finns det för forum och andra kanaler att uttrycka sitt missnöje i?


Men hur var det nu med det här. Om det inte går att komma ifrån ett Microsoftkonto vid installation av Windows 11, jag vill minnas att man i alla fall kan skapa offline-konton efter installationen. En "vinst" för Microsoft kan vara att att många blir kvar i Microsoftkonto-fällan. Men om man direkt skapar ett offline-konto och sen använder det (om jag inte misstagit mig), är det någon mer nackdel med det än att installationsprocessen blir mer omständlig än hittills?
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

... jag vill minnas att man i alla fall kan skapa offline-konton efter installationen.

Ser ut som att mitt minne kan stämma (det visar sig väl), artikeln är i alla fall publicerad i dag. Det citerade avser "Windows Insider ..."

"Similar to Windows 11 Home edition, Windows 11 Pro edition now requires internet connectivity during the initial device setup (OOBE) only, ..." (... endast under den första installationen ...)

Windows 11 Pro’s Setup Process Will Need a Microsoft Account (howtogeek.com)

 

Artikel är från november 2021, men skulle väl också kunna gälla efter kommande förändring av Windows 11 Pro.

"Even if you set up your computer with a Microsoft account initially, you can still switch to a local account whenever you want. You’re not actually forced to use your Microsoft account for as long as you have your PC. To do this, open the Settings app, then go to the Accounts section. Click Your info, then choose Sign in with a local account instead."
...
"Keep in mind your Microsoft account may still be used in some apps, including the Microsoft Store. You can sign out of these individually, too."

Can I run Windows 11 without a Microsoft account? (xda-developers.com)

 

Kanske finns motsvarande information redan i någon tråd, men i så fall tar vi det här igen.

 

En sak jag funderat på är om man behåller befintliga mappar som "Dokument" och "Bilder", m m. Har inte sett någon information som förklarar det, t ex i samband med att man växlar kontotyp i Inställningar. Men så måste det rimligtvis vara, rätt korkat annars (har inte installerat 11:an än). Det bör ju endast vara kontotypen som ändras (inkl inloggad till MS eller inte).

 

TILLÄGG:
Tror det börjar bli sent och hjärnan lite trött. Kontoväxlingen har ju inte bara med 11:an att göra (sista stycket här ovanför), det jag avsåg var att jag aldrig testat att växla mellan lokala konton och Microsoft-konton. 😀

 

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:


Om det inte går att komma ifrån ett Microsoftkonto vid installation av Windows 11, jag vill minnas att man i alla fall kan skapa offline-konton efter installationen. En "vinst" för Microsoft kan vara att att många blir kvar i Microsoftkonto-fällan. Men om man direkt skapar ett offline-konto och sen använder det (om jag inte misstagit mig), är det någon mer nackdel med det än att installationsprocessen blir mer omständlig än hittills?
 

Problematiken med det jag framfört är att det inte längre handlar om installationen. Det handlar om att man tvingas till att använda ett Microsoftkonto hela tiden.

 

Det jag publicerat i denna tråd, det jag tagit upp tidigare i en annan tråd, är att det här är något som kommer med en uppdatering av Windows 11. 
Med sitt redan installerade system, där lokalt konto sedan tidigare är skapat, blir man tvungen att logga in med ett Microsoftkonto. Alternativet är att klicka på "Påminn mig om tre dagar" och efter tre dagar på nytt uppmanas att sluta använda det lokala kontot till förmån (nåja) för ett Microsoftkonto.

 

Vad som händer om man loggar in med ett Microsoftkonto för att slutföra uppdateringen, därefter logga ut och logga in på det lokala kontot, det vet jag inte. Jag har valt påminnelsen gång efter annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev X-Men:

Med sitt redan installerade system, där lokalt konto sedan tidigare är skapat, blir man tvungen att logga in med ett Microsoftkonto. Alternativet är att klicka på "Påminn mig om tre dagar" och efter tre dagar på nytt uppmanas att sluta använda det lokala kontot till förmån (nåja) för ett Microsoftkonto.

Om du vill skulle du kunna testa med att skapa ett nytt konto som är ett Microsoft-konto för att se om det får stopp på påminnelserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om du vill skulle du kunna testa med att skapa ett nytt konto som är ett Microsoft-konto för att se om det får stopp på påminnelserna.

Jag skall överväga detta.

Orsaken till att jag inte har skapat ett Microsoftkonto beror på att licensnyckeln till Windows därmed också kopplas till kontot. Det är något jag inte vill.

Således måste jag fundera på hur jag skall göra med det eventuella Microsoftkonto som jag skapar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vi användare än tycker, så har det ju varit Microsofts mål sedan länge, att vi ska vara tvingande att använda ett Microsoft konto, att möjligheten att kunna använda ett lokalt konto, ska tas bort.

 

Microsoft vill ju att allt nödvändigt såsom licensnycklar och annat, ska kopplas till ens Microsoft konto, sedan vad dom har som mål i framtiden, kan vi bara sia om. Det sägs ju att en vision skulle vara att alla program, operativ osv från Microsoft, kommer att ligga i molnet i framtiden, i teorin kan det säkert fungera, i praktiken...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Stämmer det att man måste ha Pro om man vill ha mer än ett användarkonto?

Nej

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev X-Men:

Problematiken med det jag framfört är att det inte längre handlar om installationen. Det handlar om att man tvingas till att använda ett Microsoftkonto hela tiden.

 

6 timmar sedan, skrev Laso:

Vad vi användare än tycker, så har det ju varit Microsofts mål sedan länge, att vi ska vara tvingande att använda ett Microsoft konto, att möjligheten att kunna använda ett lokalt konto, ska tas bort.

Okej, men hur ska då följande tolkas (från ett inlägg tidigare i tråden)?
"Even if you set up your computer with a Microsoft account initially, you can still switch to a local account whenever you want. You’re not actually forced to use your Microsoft account for as long as you have your PC."

 

 

19 timmar sedan, skrev ChristerE:

En "vinst" för Microsoft kan vara att att många blir kvar i Microsoftkonto-fällan. Men om man direkt skapar ett offline-konto och sen använder det (om jag inte misstagit mig), är det någon mer nackdel med det än att installationsprocessen blir mer omständlig än hittills?

 

8 timmar sedan, skrev X-Men:

... licensnyckeln till Windows därmed också kopplas till kontot.

Kan X-Mens information vara ett (omedvetet) svar på min fråga om någon mer nackdel? Fast kan ju ses av andra som en fördel.

 


Så undrar jag var jag fick offline-konton från, i tidigare inlägg. Menade förstås lokala konton, men det tror jag nog att alla fattar (konton "offline" till skillnad från konton knutna till Microsofts servrar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Stämmer det att man måste ha Pro om man vill ha mer än ett användarkonto?

För att visa att det går att skapa fler än ett användakonto i Windows 10 Home (gäller för övrigt även Windows 11 Home) har jag skapat några konton i Windows 10 Home som jag publicerar en bild på här.

 

532303456_Anvndarkonton-W10Home.thumb.JPG.f898d84ddcf7910d8d7ea3142cf559f6.JPG 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Stämmer det att man måste ha Pro om man vill ha mer än ett användarkonto?

Cecilias svar ("Nej") är förstås det primära. Men jag tänker att flera användarkonton är bra att kunna ha i Home, för t ex familjer eller par, så lite snålt om den möjligheten inte skulle finnas i Home-versionen. I dag har många i en familj sin egen dator, men så har det ju inte alltid varit.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-19 18:36, skrev ChristerE:

Okej, men hur ska då följande tolkas (från ett inlägg tidigare i tråden)?
"Even if you set up your computer with a Microsoft account initially, you can still switch to a local account whenever you want. You’re not actually forced to use your Microsoft account for as long as you have your PC."

Ingen som har någon kommentar om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev ChristerE:

Ingen som har någon kommentar om detta?

Jag kan flika in en kommentar.

 

I dagsläget går det att logga ut från ett Microsoftkonto och använda ett lokalt konto.

Jag vet inte vad som händer när Microsoft väl infört obligatoriskt Microsoftkonto, om det går att köra Windows med alla funktioner eller om det blir begränsade funktioner med Lokalt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

I dagsläget går det att logga ut från ett Microsoftkonto och använda ett lokalt konto.

Jag vet inte vad som händer när Microsoft väl infört obligatoriskt Microsoftkonto, om det går att köra Windows med alla funktioner eller om det blir begränsade funktioner med Lokalt konto.

Det går förstås inte att veta vad Microsoft kommer att göra i framtiden.


I artikeln som Nyhetsroboten länkar till står det att Microsoft meddelar att Windows 11 Pro snart uppdateras så att både internetuppkoppling och ett Microsoft-konto behövs för att installera operativsystemet. Det står också att motsvarande började krävas för Home under 2021. Det står inget om vad som gäller för lokala konton efter installationen. 


How-To Geek skriver i en färsk artikel samma sak, och lägger till att det endast gäller vid den initiala installationen. På xda-developers.com beskrevs motsvarande för Home i november förra året, och tar med "You’re not actually forced to use your Microsoft account for as long as you have your PC." (Citat från båda artiklarna finns tidigare i tråden.)


Efter mitt inlägg med citat från de båda artiklarna skriver du:

"Problematiken med det jag framfört är att det inte längre handlar om installationen. Det handlar om att man tvingas till att använda ett Microsoftkonto hela tiden."

och sen Laso:

"Vad vi användare än tycker, så har det ju varit Microsofts mål sedan länge, att vi ska vara tvingande att använda ett Microsoft konto, att möjligheten att kunna använda ett lokalt konto, ska tas bort."

Blev lite vilsen och undrade då hur informationen från de två artiklarna skulle tolkas (se inlägget från tidigt på lördagskvällen).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev ChristerE:

I artikeln som Nyhetsroboten länkar till står det att Microsoft meddelar att Windows 11 Pro snart uppdateras så att både internetuppkoppling och ett Microsoft-konto behövs för att installera operativsystemet. Det står också att motsvarande började krävas för Home under 2021. Det står inget om vad som gäller för lokala konton efter installationen. 

 

För Windows 11 Home har det, alltsedan den skarpa versionen släpptes, varit ett krav på att logga in med ett Microsoftkonto under installationsprocessen. Har man inget Microsoftkonto måste man skapa ett under installationsprocessen för att kunna färdigställa Windowsinstallationen.

 

Som jag tidigare skrivit går det att använda ett lokalt konto när installationen är klar. Man skapat ett lokalt konto och loggar ut från Microsoftkontot.

 

För Windows 11 Pro kommer detta krav också att finnas i framtida versioner. Redan nu finns det en uppdatering som kräver inloggning på ett Microsoftkonto för att färdigställa uppdateringen. Det ser identiskt ut som Home under installationsprocessen.

 

Även här går det att logga ut från Microsoftkontot och använda lokalt konto.

 

För Windows 11 Home, i dagsläget, går det att komma runt kravet på ett Microsoftkonto vid installationsprocessen genom den långa omvägen att installera Windows 10 Home först och sedan uppgradera till Windows 11 Home.

 

 

 

  

20 timmar sedan, skrev ChristerE:


Efter mitt inlägg med citat från de båda artiklarna skriver du:

"Problematiken med det jag framfört är att det inte längre handlar om installationen. Det handlar om att man tvingas till att använda ett Microsoftkonto hela tiden."

 

 

Ett förtydligande bör ske här. 

Den uppdatering jag fått i Windows 11 Pro (nämnd tidigare i eForum) kräver att jag loggar in på ett Microsoftkonto för att slutföra installationen. Jag kan välja "Påminn mig om 3 dagar" för att skjuta på detta i tre dagar.

Genom att Microsoft kräver att man är inloggad på ett Microsoftkonto för att kunna uppdatera Windows 11 innebär det i praktiken att man måste använda ett Microsoftkonto för att färdigställa uppdateringar. Det räcker inte med att vara inloggad med ett Lokalt konto.

 

Nu är det en uppdatering, än så länge. Sannolikt kommer Microsoft att implementera detta krav i framtida uppdateringar. Från min sida är det spekulation men med bakgrund till att det idag finns en uppdatering som kräver inloggning med ett Microsoftkonto blir kontentan att det i framtiden kommer att finnas fler för att till slut vara ett krav för i princip alla.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev ChristerE:

Efter mitt inlägg med citat från de båda artiklarna skriver du:

"Problematiken med det jag framfört är att det inte längre handlar om installationen. Det handlar om att man tvingas till att använda ett Microsoftkonto hela tiden."

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Ett förtydligande bör ske här.

...

Från min sida är det spekulation men med bakgrund till att det idag finns en uppdatering som kräver inloggning med ett Microsoftkonto blir kontentan att det i framtiden kommer att finnas fler för att till slut vara ett krav för i princip alla.

 

Nu är jag inte vilsen längre ... 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-20 00:19, skrev ChristerE:

Cecilias svar ("Nej") är förstås det primära. Men jag tänker att flera användarkonton är bra att kunna ha i Home, för t ex familjer eller par, så lite snålt om den möjligheten inte skulle finnas i Home-versionen. I dag har många i en familj sin egen dator, men så har det ju inte alltid varit.
 

Jag håller med dig! Att alla i en familj har "egen dator" innebär inte att det saknas skäl att skapa konton åt dessa på minst en annan dator, vilket  visar sig positivt i det fall då en dator går sönder, blir stulen etc.

 

Har varje användare endast ett konto på en enda dator så blir det lite jobbigt till datorn är lagad eller ny dator har köpts..

 

Finns det ett konto på minst en annan dator så kan användaren av den trasiga/stula datorn direkt fortsätta att använda den andra datorn och speciellt om användaren då har just ett Microsoft konto och har varit inloggad på OneDrive, då kommer alla dennes filer, bilder,  filmer, dokument etc. då enkelt kan kommas åt från den nya datorn. 

 

Förstår ni hur mycket mindre strul det blir om någon i familjen varit förutseende nog att på en reservdator redan på förhand ha lagt upp alla familjemedlemmars konton även på den datorn.

 

Ett Microsoftkonto ser ju till att du alltid loggar in med SAMMA konto, du har samma lösenord och har alltid åtkomst till samma OneDrive (som en automatisk backup) oavsett vilken dator du loggar in på.. (Det är faktiskt en fördel, även om man köper en ny dator..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-19 18:36, skrev ChristerE:

 

Okej, men hur ska då följande tolkas (från ett inlägg tidigare i tråden)?
"Even if you set up your computer with a Microsoft account initially, you can still switch to a local account whenever you want. You’re not actually forced to use your Microsoft account for as long as you have your PC."

 

 

 

Kan X-Mens information vara ett (omedvetet) svar på min fråga om någon mer nackdel? Fast kan ju ses av andra som en fördel.

 


Så undrar jag var jag fick offline-konton från, i tidigare inlägg. Menade förstås lokala konton, men det tror jag nog att alla fattar (konton "offline" till skillnad från konton knutna till Microsofts servrar).

OBSERVERA! Att hur Microsoft än försöker "Microsoftificera" Windows så kommer det alltid att finnas möjligheten att installera Windows 10/11 med valfria förskapta konton, lokala konton som senare KAN kopplas till Microsoft-konton om man använder sig utav en svars-fil som man kopierar in till det media man installerar Windows ifrån (t.ex. din USB-pinne)

 

Med hjälp utav dessa svarsfiler så blir Windows precis som du vill att Windows skall vara redan från 1:a sekund...

 

Att Microsoft sedan upprepade gånger påminner dig om att du kan byta till microsoft konto beror på att det finns stora fördelar med Microsoftkonton (som bl.a. det jag nämnde i mitt inlägg ovan)..

En av fördelarna är ju att din licens automatiskt följer med när du t.ex. har haft en Windows 7 eller windows 10-dator som du bestämt dig för att installera en ren Windows 11 på (med eller utan hjälp utav svars-filer) direkt via en USB-pinne, då din licens i detta fall AUTOMATISKT överförs till din nya Windows-installation då du loggar in med ditt Microsoftkonto för 1:a gången, utan att du behöver leta fram licenskoder och utan att du behöver knappa in dessa manuellt.. 

 

För 9 av 10 privatpersoner med privata datorer så är detta oftast en stor fördel..

En fördel som några frivilligt väljer att avstå ifrån...

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev WindowsPro:

din licens i detta fall AUTOMATISKT överförs till din nya Windows-installation då du loggar in med ditt Microsoftkonto för 1:a gången, utan att du behöver leta fram licenskoder och utan att du behöver knappa in dessa manuellt..

Majoriteten av de som köper dator köper en märkesdator, färdiginstallerad med Windows.

Sedan introduktionen av Windows 8.0 ligger licensnyckeln i BIOS på dessa märkesdatorer. 
Således behöver ingen av dessa köpare komma ihåg sin Windowslicens och inte heller knappa in den då Windows 8 och framåt "plockar upp" licensen från BIOS vid installation. Det gäller även vid ominstallation och vid en så kallad "ren" installation.

 

Därmed faller också argumentet om fördelen med Microsoftkonto för att per automatik få Windowslicensen in i systemet och också aktiverad.

 

Jag tillhör de som bygger min dator. Jag tillhör de som inte vill koppla min licens per tvång till ett Microsoftkonto. Jag tillhör de som vill bestämma själv om och när jag vill koppla licensen till ett konto. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...