Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 Pro och Home Aktivitetshanterarens meny


boin
 Share

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, skrev boin:

Efter att ha återställt både min Home och en av Pro så fick jag menyn på svenska. Sedan kom det uppdateringar och nu är jag tillbaka till engelska. Vad jag kan se är det antingen KB5008876 eller KB5009543 som ställer till det. Det är de enda som kommit tillbaka som Windows Update. Någon som kan kolla detta?

Jag har dessa två installerade och Aktivitetsfältet är på svenska. För mig är det alltså inte dessa som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu också "drabbats" av engelska texten på högerklicksmenyn på aktivitetsfältet.

Allt utom "verktygsfält" är på engelska.

Igår var allt på svenska, och inga nya updates har kommit.

Tydligen var det fördröjd utlösning 😊 av detta på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev bengt 429:

Jag har nu också "drabbats" av engelska texten på högerklicksmenyn på aktivitetsfältet.

Allt utom "verktygsfält" är på engelska.

Igår var allt på svenska, och inga nya updates har kommit.

Tydligen var det fördröjd utlösning 😊 av detta på min dator.

När fick du senaste uppdateringarna och vilken/vilka var det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Cecilia:

När fick du senaste uppdateringarna och vilken/vilka var det?

KB5010342 var senaste och jag fick den 11/2

KB5009467 fick jag 29/1

Fick även  "Servicing Stack 100.19041.1525" den 11/2

Redigerad av bengt 429
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäcker nu att både lilla rutan för Aviseringar uppvisar text på engelska och Aktivitetsvyns meny har blivit Task View. Och inte ett ord från Microsoft om detta, inte ens i Microsofts supportforum har man fått hjälp. Väljer Microsoft att ignorera problemet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar bara vara vi som har ett svenskt Windows som är drabbade. I alla fall har jag inte hittat någon tråd om detta när jag googlat på problemet på andra språk. Hos mig installerades de tre uppdateringarna vertpre och sweclockerstråden nämner - Uppdatering för Microsoft Windows (KB5009467), Servicing Stack 10.0.19041.1525 och Säkerhetsuppdatering för Microsoft Windows (KB5010342) - redan 2022-02-09.

Redigerad av mbgtmari
Hade skrivit 2002-02-09 i stället för 2022-02-09.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Någon som vet om Microsoft avser fixa problemet eller kommer vi att dras med detta till 2025 när uppdateringarna upphör för Windows 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En slarvig Microsoftperson missade uppenbarligen att bibehålla svenskan överallt i aktivitetsfältet. Man kan ju alltid hoppas på att någon mer noggrann person återinför svenskan i säkerhetsuppdateringen i mars (tisdag den 8 mars).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått svenska på högerklicksmenyn på aktivitetsfältet.

Senaste update var 02-18.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu också fått allt på svenska. Det måste ha varit tisdags-, onsdags- och torsdags-marsuppdateringarna som rättade till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick idag (varit bortrest sedan måndag morgon 7/3) KB 5011487 och KB 4023057. Nu är allt på svenska igen, vet inte vilken av KB som rättade till detta och inte finns det något i dessa som talar om rättelsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

 

Kan vi (boin) markera tråden som löst (Mark as Solution på det inlägg som först tog upp lösningen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev boin:

Jag fick idag (varit bortrest sedan måndag morgon 7/3) KB 5011487 och KB 4023057

Konstigt, jag har inte fått nån av dessa updates, men ändå har jag svensk text.

Men huvudsaken är ju att det är fixat nu på nåt sätt 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev bengt 429:

Konstigt, jag har inte fått nån av dessa updates, men ändå har jag svensk text.

Du borde ha fått minst en uppdatering i veckan eftersom det var patch-tisdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig blev aktivitetsfältet helsvenskt först idag, dvs torsdag den 10 mars. Patchday tisdag den 8 mars fick jag 2022-03, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 21H2 för x64-baserade system (KB5011487). Onsdag den 9 mars fick jag Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara – v5.99 (KB890830), Microsoft Update Health Tools. Produktversion: 3.66.0.0. Produktspråk: 0 och 2022-03, uppdatering för Windows 10 Version 21H2 för x64-baserade system (KB4023057). Men först idag, när dessa sedvanliga uppdateringar redan fåtts, blev aktivitetsfältet helsvenskt igen. Detta noterades inte i tillförlitlighetshistoriken eller någon annanstans men det kan ju ha att göra med att felet rättades till automatiskt efter att marsuppdateringarna installerats.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nog lite väl tidigt ute. Min stationära med Win 10 Pro fick ändrat till svenska men mina laptops,med Windows 10 och en  Home och en med Pro ändrades inte till svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha att göra med att språkändringen kommer först när man startar om datorn för andra gången efter installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev bengt 429:

Konstigt, jag har inte fått nån av dessa updates, men ändå har jag svensk text.

Men huvudsaken är ju att det är fixat nu på nåt sätt 😊

Idag fick också jag KB5011487 och KB4023057. Uppdateringar blir man aldrig riktigt klok på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
21 timmar sedan, skrev bengt 429:

Idag fick också jag KB5011487 och KB4023057. Uppdateringar blir man aldrig riktigt klok på.

samma här. Allt ok igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland blir man förvånad. Startade upp mina två laptops och fick uppdatering till Defender (använder det antivirusprogrammet) och efter omstart är båda mina laptops nu med svenska menyer. Kan det ha varit något i Defender som ställde till det med engelska i menyerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte. Uppdatering av Defender Antivirus får man ju varje dag och jag har aldrig haft något problem med det antivirusprogrammet. Jag tror på det jag skrev den 26 februari : En slarvig Microsoftperson, som skulle fixa någon uppdatering hos dem som hade svenskt Windows, missade att bibehålla svenskan överallt i aktivitetsfältet. Det var därför vi svenskar drabbades av svengelskan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande om Microsoft Defender Antivirus
Det är alltså de s k säkerhetsinsikterna i Defender Antivirus som uppdateras varje dag. Fullt så ofta får inte Microsoft Defender Antivirus-plattformen en uppdatering för program mot skadlig kod. En sådan uppdatering fick jag den 29 januari KB4052623 (version 4.18.2201.6) och nästa kom den 9 februari KB4052623 (version 4.18.2201.10). Den tredje uppdateringen kom den 8 mars KB4052623 (version 4.18.2202.2) och den fjärde fick jag den 11 mars KB4052623 (version 4.18.2202.4). Eftersom mitt aktivitetsfält blev helsvenskt redan den 10 mars kan det ju inte ha berott på denna den fjärde plattformsuppdateringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...