Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator hittar inte NAS


rolfr
 Share

Go to solution Solved by rolfr,

Rekommendera Poster

Gamla datorn med Win10 har funkat med min NAS från början. Av olika skäl bestämde jag mig för att köpa en Lenovo också den med Win10. Mitt problem är att den inte hittar NASen. Det går bra att komma ut på Internet och även att flytta filer över WiFi mellan dessa båda maskiner. Jag har i två dagar grunnat, testat och letat på nätet, men inte kunnat komma på lösningen.

 

Här på Eforum hittade jag någon som haft samma problem och där kom tipset att kryssa i för SMB 1.0. Detta var gjort i den gamla men inte i den nya. Full av förhoppning gjorde jag det. Men det hjälpte bara delvis.

 

I Utforskaren syns NASen inte alls. Bara i TotalCommander. Men allt syns inte. Bara tre mappar, Bild Musik och Video. Alla andra mappar och filer lyser med sin frånvaro.

Hoppas någon kan ge mig tips så att jag kan få det att fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I NAS,en har du väl en gång i tiden satt upp regler, behörigheter, vilka som ska få access till filerna?

Har du då tillåtit användaren "Gammdatorn" att komma åt alla filer, läs & skriv, så kommer inte användaren "Nydatorn" åt dessa filer. De mappar du ser är kanske satta som "Tillåt gäståtkomst", eller liknande?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev rolfr:

Nej det har jag inte. Det måste man väl inte ha? Olika datorer i samma nätverk kan ha olika namn så vitt jag vet

Jag syftade på användarnamn för inloggningen i datorn. Inte datorns namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 timme sedan, skrev Mikael63:

I NAS,en har du väl en gång i tiden satt upp regler, behörigheter, vilka som ska få access till filerna?

Har du då tillåtit användaren "Gammdatorn" att komma åt alla filer, läs & skriv, så kommer inte användaren "Nydatorn" åt dessa filer. De mappar du ser är kanske satta som "Tillåt gäståtkomst", eller liknande?

Nej det var bara att jag satte upp Nasen och sedan kunde den gamla datorn logga in med användare och lösenord. Likadant för Android telefonen och senare iPaden. Bara den nya som inte kommer in.

 

Men efter en massa mer provande och läsande på nätet kom jag fram en bit. 

Gick in på Den här datorn och klickade på Lägg till en nätverksplats. Kunde inte ange roten på NASen, utan tog en av mapparna där. Då skapades en genväg under den här datorn, men inget syntes i Nätverksdelen.

 

När jag sedan stängde och öppnade utforskaren igen, låg den genvägen kvar, men fortfarande inget i nätverket. Om jag så till slut klickade på genvägen och sedan på en undermapp i högerfönstret, så - Voila!, -då kom nätverksplatsen upp och alla mappar i roten var synliga.

 

Liten omväg, ja. Men nu funkar det i alla fall.  Kanske någon annan senare med samma problem kan ha någon hjälp av detta?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev rolfr:

Nej det var bara att jag satte upp Nasen och sedan kunde den gamla datorn logga in med användare och lösenord. Likadant för Android telefonen och senare iPaden. Bara den nya som inte kommer in.

 

Men efter en massa mer provande och läsande på nätet kom jag fram en bit. 

Gick in på Den här datorn och klickade på Lägg till en nätverksplats. Kunde inte ange roten på NASen, utan tog en av mapparna där. Då skapades en genväg under den här datorn, men inget syntes i Nätverksdelen.

 

När jag sedan stängde och öppnade utforskaren igen, låg den genvägen kvar, men fortfarande inget i nätverket. Om jag så till slut klickade på genvägen och sedan på en undermapp i högerfönstret, så - Voila!, -då kom nätverksplatsen upp och alla mappar i roten var synliga.

 

Liten omväg, ja. Men nu funkar det i alla fall.  Kanske någon annan senare med samma problem kan ha någon hjälp av detta?

 

 

Kallas också för, att man "Mappar" upp sin enhet, kul att du fick ihop det :thumbsup:.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...