Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Obegripligt att man kan gå på spam-mail...


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Detta är nu ett i-världsproblem, men jag kan inte låta bli att förundras över folk som går på spam-mail som vill att man klickar på nån länk.
Nu är i och för sig gmail ganska bra på att spärra ful-mail, men ibland slipper något igenom. Som idag fick jag ett mail om att någon hade satt in 37000 dollars på mitt bitcoin-konto och jag skulle gå via en länk i mailet för att verifiera det. Jag har nu ett konto för bitcoin i en electrum-app, men eftersom jag inte gjort något med bitcoin på flera månader så blir det ju konstigt att 37K dollars plötsligt ramlar ner över mig. Det skulle vara mycket märkligt även om jag ens hade gjort några affärer i bitcoin i närtid. Särskilt som jag inte har någon mailadress kopplad till bitcoinkontot (vad jag kommer ihåg i allaf all eftersom det var en tio år sen eller så jag skaffade den, men definitivt inte nån av mina gmail-konton som jag använder som skräpkonton sen typ 15 år tillbaka). Men även om jag hade haft det så skulle ju första frågan jag ställer mig vara varför skulle någon skicka en kapitalt okänd människa bland miljarder andra en massa pengar som man inte vet någonting om?
Anledningen till att buset skickar ut dessa mail är ju naturligtvis vetskapen om att av typ 100 000 mail är det alltid någon som går på det. Jag har tidigare fått Nigeriabrev för en tio år sen eller så, som man även som ganska intoxinerad av alkohol ser rakt igenom (true story faktiskt, hade hade kul i några dagar då jag slösade på spammarens, och min egen, tid)

Visst, alla är inte lika världens mest IT-proffsiga som jag, men det krävs faktiskt inte mer än grundläggande förståelse av konceptet logik för att inte gå på sånt. Men ändå har man läst om folk, och då arbetande sådana i sin bästa ålder som på något sätt intalat sig själva att det visst kan hända.
Jag kan nånstans förstå att om man står IRL med nån bedragare så kan en skicklig sådan dupera en efter att han eller hon har "groomat" en en tid innan, men mail eller SMS från folk  man inte har haft någon som helst kontakt med? Har ända sen internets barndom haft svårt att förstå konceptet, just för att det är så ologiskt att man plötsligt kan bli rik av ett oombett mail som ramlar ner i brevlådan från en helt okänd människa. Ungefär lika logiskt som att man skulle vinna 100 000 000 på stryktipset man aldrig spelat på typ... Man undrar vad som händer i hjärnan hos de som går på det... hur övertygar de sig själva att det kan vara sannolikt någonstans? Hur avmonteras de logiska kretsarna i hjärnan av ett - mail?


 

Redigerad av Hakinger
Skrev dit ord som är omöjliga att upptäcka att de fattas innan man postar själva inlägget...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa email som kommer till våra emailadresser och SMS som kommer till våra mobiltelefoner ska naturligtvis bara köras rakt ner i papperskorgen och raderas rakt av INNAN DE ÖPPNAS. Den enda förklaringen till att en och annan klickar på dessa bedragares länkar måste bero på att personen i fråga sitter i andra tankar och inte har koll på vad de egentligen klickar på. Det är min enda förklaring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här mer att se upp med, och allt är inte helt självklart att genomskåda.
(Det citerade valt vid en skumläsning av artiklarna.)

"Därefter skickar bedragaren vid passande tidpunkt ett kortfattat mail till utvald person och ber denne genomföra en viktig och brådskande utlandsbetalning. Mailet ser ut att komma från vd, med korrekt eller liknande e-postadress."

VD-bedrägerier | Medarbetarwebben (lu.se)

"Ett klick i ett mejl från en avsändare som påstår att ditt paket kommit, kan alltså bereda vägen för att någon tankar ner hela kundregistret eller något ännu känsligare."

Så skyddar du dig mot cyberbrott på jobbet (kollega.se)

"Nätfiske-kampanjen ska gå ut på att skicka mejl till offer som innehåller falska uppmaningar om att de måste uppdatera sitt Office 365-lösenord."

https://techworld.idg.se/2.2524/1.746134/chefer-maltavlor-phishing

 

"Hackare hittar ständigt nya metoder för att lura oss. Även om de tidigare metoderna fortfarande är väldigt effektiva har de numera en större repertoar av metoder som de använder sig av. Av den anledningen kan det vara svårt att hålla reda på vad som är bluff och inte, ..."

Annons: Chockerande många anställda faller fortfarande för phishing-mejl - Resumé (resume.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Hakinger:

varför skulle någon skicka en kapitalt okänd människa bland miljarder andra en massa pengar

Är inte just jag den lyckliga okända människan? 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benämningen VPN som nämns i sista stycket ovan (ChristerE) dyker ju upp här i forumet då och då.

Faktum är att jag har aldrig satt mig in i vad det innebär.
Så, vad har jag som privatperson nytta av det och hur skaffar jag det? Eller är det enbart för företag?

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Benämningen VPN som nämns i sista stycket ovan (ChristerE) dyker ju upp här i forumet då och då.

Faktum är att jag har aldrig satt mig in i vad det innebär.
Så, vad har jag som privatperson nytta av det och hur skaffar jag det? Eller är det enbart för företag?

Jag skulle hävda att vpn hjälper inte mot spam-meddelanden via e-post och sms och andra kommunikationstjänster som denna tråd trots allt handlar om. Kan svara på dina frågor, men känns lite off-topic. Någon får säga till om dom tycker det.

 

Men jag tror det finns trådar på eforum som handlar om vpn redan, så du kan nog få svar på dina frågor om det. Annars så skulle jag nog föreslå att starta en ny tråd med fokus på vpn. (denna tråd handlar u om spam trots allt)

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Benämningen VPN som nämns i sista stycket ovan (ChristerE) dyker ju upp här i forumet då och då.

Faktum är att jag har aldrig satt mig in i vad det innebär.
Så, vad har jag som privatperson nytta av det och hur skaffar jag det? Eller är det enbart för företag?

Inte alls enbart för företag. Men vi fortsätter i en tråd som redan handlar om VPN, så får den här fortsatt handla om spam.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...