Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp en helt okunnig att välja rätt 17" dator för jobb


Cleonard
 Share

Rekommendera Poster

Jag är helt okunnig när det kommer till datorer och hade uppskattat hjälp att välja rätt. I dagsläget har jag en Asus LAPTOP-BGAOUSA7 som jag fått men som inte hänger med.

 

Användning:

- Främst i jobbet, behöver kunna hantera flera program samtidigt då jag multitaskar mycket.

- Arbetar ibland med Illustrator och redigerar video, men detta är bara för att skapa material ibland och ingenting jag gör professionellt.

- Jag administrerar en hemsida med medlemmar och lägger regelbundet upp material och skickar ut information. 

 

Skärm:

- Istället för att ha en separat monitor önskar jag en stor skärm så jag kan har två fönster öppna samtidigt, tänker mig 17"+.

- Önskar kunna växla mellan flera program (exempelvis Illustrator, mail, word/excel, redigera hemsidan) utan att den laggar, men det är väl förhållandevis inte så krävande program.

 

Övrigt:

- Jag kommer inte spela spel eller kolla på film på den.

- Grafiken bör vara relativt bra för att säkerställa att material jag skapar inte blir missvisande.

 

Budget:

Jag hoppas hitta en dator för under 15000.

 

Mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en laptop du söker eller en stationär dator du söker? Ny eller begagnad?

 

Personligen skulle jag rekommendera en stationär dator med lite större skärm typ 24" - 27". En stationär dator går att uppgradera på ett helt annat sätt än en laptop. Oavsett om du köper en fabriksbyggd dator eller köper en dator som någon butik här i Sverige plockar ihop så får du "mycket dator" för 15K kronor. En dator som går att uppgradera behåller dessutom sitt värde på ett helt annat sätt även om datorer rent allmänt egentligen är en urusel investering förutsatt att man inte använder den för sin inkomsts förvärvande.

 

Söker du däremot en laptop så kan jag rekommendera en HP. Har själv haft några HD laptops de senaste dryga 20 åren och de har aldrig strulat. Men det finns väl två mycket stora negativa aspekter på laptops. Dels är de väldigt svåra att uppgradera och dels finns det inte så många laptops med 17" skärmar eller större idag. Snarare verkar det som om skärmarna blir mindre och mindre för varje år som går. 14" är väl idag nästan standard, TYVÄRR!!!

 

Lycka till  😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cleonard:

Skärm:

- Istället för att ha en separat monitor önskar jag en stor skärm så jag kan har två fönster öppna samtidigt, tänker mig 17"+.

Andra är mycket bättre på att ge tips om lämplig dator. Men något jag tror många som köper dator missar att tänka på är "upplösningen" på bildskärmen, d v s hur många pixlar (bildpunkter) den har, bör ha. En 17" bildskärm med t ex 1920x1080 pixlar visar lika mycket information som en 13", 15" eller 27" stor, med samma antal pixlar. Så upplösning får man välja baserat på både fysisk storlek på skärmen, hur mycket man vill få plats med (antal fönster, och hur mycket de ska kunna innehålla), hur bra syn man har och hur långt från skärmen man sitter.


Har den (för) många pixlar (för liten text) så går det att ändra "procent" i Windows, sedan några Windowsversioner tillbaka. Text blir större med högra procenttal. Men har skärmen (för) få pixlar så går det inte att ändra så att mer får plats på skärmen.


Av någon anledning är inställningen inte alltid 100 % efter den initiala installationen för en ny dator, något att se upp med.


Finns i Inställningar > System > Visningsalternativ
image.png.437f49f192730c47e2b2fd7fcf02f03a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cleonard:

Jag är helt okunnig när det kommer till datorer och hade uppskattat hjälp att välja rätt. I dagsläget har jag en Asus LAPTOP-BGAOUSA7 som jag fått men som inte hänger med.

 

Användning:

- Främst i jobbet, behöver kunna hantera flera program samtidigt då jag multitaskar mycket.

- Arbetar ibland med Illustrator och redigerar video, men detta är bara för att skapa material ibland och ingenting jag gör professionellt.

- Jag administrerar en hemsida med medlemmar och lägger regelbundet upp material och skickar ut information. 

 

Skärm:

- Istället för att ha en separat monitor önskar jag en stor skärm så jag kan har två fönster öppna samtidigt, tänker mig 17"+.

- Önskar kunna växla mellan flera program (exempelvis Illustrator, mail, word/excel, redigera hemsidan) utan att den laggar, men det är väl förhållandevis inte så krävande program.

 

Övrigt:

- Jag kommer inte spela spel eller kolla på film på den.

- Grafiken bör vara relativt bra för att säkerställa att material jag skapar inte blir missvisande.

 

Budget:

Jag hoppas hitta en dator för under 15000.

 

Mycket tacksam för hjälp!

Eftersom du kommer att jobba med video och Illustrator föreslår jag att du ser dig om en dator med 16GB minne eller mer. 8GB minne räcker annars väl till det du skall göra i jobbet och det du gör med en hemsida.
Just videoredigering och Illustrator mår mycket bra av att få tillgång till 16GB minne eller mer.

Även processorn bör vara av bättre sort för att jobbet inte skall ta onödigt lång tid. En bärbar dator med 17 tum stor skärm går mycket väl att få tag i med de kriterier som nämns, till priset under 15000 kronor (din budget).

Här kommer några förslag från mig.

Det första är den här:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5929932

Ovanstående dator har 16GB minne och en bra processor, Intel Core i7-1165G7.
Den största fördelen med denna dator är den stora disken, 1000GB.
Grafikkretsen är helt okej för att vara integrerad i CPUn.
Skärmen är en IPS-modell, vilket är en fördel vid bild- och videoredigering.
Du klarar dig sannolikt med denna dator.

Pris i skrivande stund är 9990 kronor.


Det andra förslaget är den här:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5921294

Ovanstående dator har 16GB minne och en AMD-processor Ryzen 7-4800H.
Processorn i denna dator är betydligt kraftfullare än Intel Core i7-1165G7.
Grafikkretsen i CPUn används inte i egentlig mening utan här har Lenovo satt i ett grafikkort med spelprestanda,
GTX1660Ti.
Disken är 512GB stor.

Sammantaget är det här en betydligt kraftfullare dator. Nackdelen är att du betalar för ett grafikkort du egenligen inte behöver och att du därigenom får en hälften så stor disk som i den förstnämnda.

Priset i skrivande stund är 11490 kronor.


Det tredje förslaget är den här:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5948818

I princip är den likvärdig med nummer två, men med den skillnaden att för 500 kronor mer får du ett betydligt kraftfullare grafikkort.
Samma för och nackdelar som nummer två.

Pris i skrivande stund: 11990 kronor.


Det är svårt att föreslå fler datorer då priset drar iväg om jag förslår någon med en disk på 1000GB. Tyvärr beror det på att de får ett grafikkort som du inte behöver.

Priserna är tyvärr höga idag för allt inom elektronik. Orsaken är den rådande halvledarbristen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svar på frågeställningen men några synpunkter:

Jag hade för en tid sedan funderingar om jag skulle skaffa en stor skärm eller två mindre skärmar. (Jag jag hade den funderingen vid ytterligare ett tillfälle tror jag) Det landade i en (1) skärm på 27". Även om det gick att köra två program sida vid sida blev det ingen bra upplevelse. Det blev då så att jag kompletterade med en skärm på 24".

Den på 27" fick bli "huvudskärm" för mitt CAD-program. Nu kör jag med två likadana 24" och vid Teamsmöten använder jag laptopens egen skärm för det (eftersom jag nyttjar dess kamera).

Att aktivt jobba med en så liten skärm som 17" skulle aldrig falla mig in. Möjligen skulle jag, till nöds, kunna skriva tidrapporten.

Två fönster/program sida vid sida på en "liggande" skärm blir ju som om man hade två "stående" skärmar. Möjligen skulle det fungera med två textdokument bredvid varandra men inte program/dokument som så att säga är liggande till sin natur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...