Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apache OpenOffice


Uffe D
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Hej, jag har laddat hem gratisprogrammet Apache OpenOffice i avsikt att använda det i stället för Microsoft Office-paketet som börjar kosta en del. Jag har endast använt Word i Office-paketet, och undrar nu om någon här har erfarenhet av att använda Apache OpenOffice för att redigera stora textdokument som är producerade i Word? Hur fungerar det? Finns det några risker eller nackdelar?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Apache OpenOffice fungerar bra men jag föreslår att du laddar ner Libre Office, som jag också använder.  https://sv.libreoffice.org/ Det programmet uppdateras oftare.

Här kan du läsa om skillnaderna mellan de två programmen:

https://www.techradar.com/news/libreoffice-vs-openoffice

Några risker eller nackdelar med något av de programmen har jag inte upptäckt. (Jag använder Microsofts Word också ibland.)

 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och bra svar! Med ledning även av det som sägs på Techradar om fr a: "Although both LibreOffice and Apache OpenOffice can open and edit native Microsoft formats DOCX and XLSX, only LibreOffice is able to save to these formats." så får det bli LibreOffice eftersom jag jobbar med dokument som ska redigeras och sedan tillbaka till ett förlag för vidare bearbetning. Jag antar att det faktum att jag jobbar i Mac-miljö inte spelar någon roll? Hittar inget om det på Techradar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Uffe D:

som ska redigeras och sedan tillbaka till ett förlag för vidare bearbetning

När jag, för flera år sedan, använde ett annat office-paket (LibreOffice eller Softmaker Office) och färgmarkerade text där så var det inte helt enkelt att avmarkera den färgen, eller byta den färgen, i Microsoft Office.

Om jag minns rätt fungerade inte detta om jag använde verktygen direkt 

image.png.614e60475119b5c892f5336e202af6b8.png

men om jag öppnade "Tecken" fungerade det.

image.png.9b6474624526576adb35c4527ca5bfff.png

 

Kan ju vara värt att kolla upp, om det är så att något specifikt kommer att orsaka irritation hos den som ska redigera i Word.

 

 

image.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Mikael63:

När jag, för flera år sedan, använde ett annat office-paket (LibreOffice eller Softmaker Office) och färgmarkerade text där så var det inte helt enkelt att avmarkera den färgen, eller byta den färgen, i Microsoft Office.

Om jag minns rätt fungerade inte detta om jag använde verktygen direkt 

image.png.614e60475119b5c892f5336e202af6b8.png

men om jag öppnade "Tecken" fungerade det.

image.png.9b6474624526576adb35c4527ca5bfff.png

 

Kan ju vara värt att kolla upp, om det är så att något specifikt kommer att orsaka irritation hos den som ska redigera i Word.

 

 

image.png

Inget som jag har upplevt som har använt båda programmen. 
Har både Libre office och MS Office i en bärbar i utbildningssyfte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Inget som jag har upplevt som har använt båda programmen. 
Har både Libre office och MS Office i en bärbar i utbildningssyfte.

Kan ha varit Textmaker jag använde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Polken för tipset. Men kan man spara hem en Word-fil till sin hårddisk från Microsoft Office online när man redigerat det online? Och upprepar min tidigare fråga: Funkar det utan problem att använda LibreOffice i Mac-miljö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Uffe D:

Men kan man spara hem en Word-fil till sin hårddisk från Microsoft Office online när man redigerat det online?

Ja.

image.png.862c2a2185ac23217c4d41f9c9caee2c.png

 

image.png.5f5b32dc7ec3479c5ff2985ef8bbb7b5.png

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63! Tyvärr kommer jag ju på fler frågor efterhand: Och alla gjorda ändringar, alla kommentarer etc går att se i det nedladdade dokumentet, precis som när man jobbar i ett "stationärt" Word?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när du sen ska in i dokumentet igen och fortsätta redigera, öppnar du det då genom att först starta WordOnline och sen typ dubbelklicka på dokumentet på hårddisken? Ursäkta om mina frågor ter sig fåniga... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Uffe D:

Och när du sen ska in i dokumentet igen och fortsätta redigera, öppnar du det då genom att först starta WordOnline och sen typ dubbelklicka på dokumentet på hårddisken?


När man dubbelklickar på en fil så startas det program som filens ändelse är associerad med. Tror inte de kan associeras med en webbtjänst.


I en artikel från 2018 står i alla fall följande om Office Online, och det har nog inte ändrats sedan dess.

"Here’s how to use Office Online with documents saved on your computer.  In short, upload the document to OneDrive, switch to Word/Excel/PowerPoint Online to open the document, then save back to your computer when finished.  If you wish, delete the OneDrive copy."

Starting Office Online with a locally saved document - Office Watch (office-watch.com)

 

En annan sak att tänka på.
"Brasklappen är dock, Office för webben stödjer inte offline-redigering. Tappar du anslutningen av ett eller annat skäl så kan du inte längre nå eller redigera dina filer."

Microsoft 365 vs Office Online: Vad är gratis, vad är det inte och behöver du verkligen betalversionen? | TechRadar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Uffe D:

Och när du sen ska in i dokumentet igen och fortsätta redigera, öppnar du det då genom att först starta WordOnline och sen typ dubbelklicka på dokumentet på hårddisken? Ursäkta om mina frågor ter sig fåniga... 

Låt dokumentet ligga kvar i office online och jobba med det där. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...