Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Åsikter om Internetoperatörer?

TomV
 Share

Recommended Posts

Jag har flyttat till en fastighet där det erbjuds fast Internetanslutning via fiber från följande sex operatörer:

Bredband2

AllTele

Bahnhof

Bredbandsson

Bredbandsteknik

Telia

Av dessa har jag sedan tidigare endast erfarenheter av Telia och de är allt annat än positiva.

Jag är nyfiken på om någon har erfarenhet av de andra fem (positivt och negativt) 

Intressant!

De 6 blev 5 eftersom AllTele (sedermera A3) numera tillhör Bredband2.

De 5 verkar dessutom vara 4 eftersom Bredbandsteknik inte finns med i "Alla bredbandsleverantörer i Sverige". Det enda jag hittar om dem är att det är ett lokalt företag i Blekinge.

I SKI:s kundnöjdhetslista finns bara Bahnhof och Telia med.

Kollar man hänvisningen till Trustpilot hittar man förfärliga siffror.

Antalet användare som ger Telia omdöme "mycket dåligt" är 85%, Bahnhof 60% och Bredband2 31%.

Det enda som ser hyfsat ut är Bredbandsson med 17% "mycket dåligt" och 50% "mycket bra".

Vad sedan alla dessa siffror innebär just där jag bor är en helt annan femma.

Som framgår ovan är jag inte överförtjust i Telia (trots att jag har både mobilabonnemang och mobilt bredband där) och jag blev ganska road när jag läste följande rekommendation på bästabredband.com:

BÄSTA BREDBANDSLEVERANTÖR I FEBRUARI 2022:

11. TELIA

Bästa bredbandet via fiber för dig som sitter i Telias låsta bredbandsnät och inte kan välja annat.

Det som är lite märkligt är av de fem operatörer som enligt fastighetsägaren finns att tillgå nämns bara två när man söker i de fem smarta sajterna, nämligen Bredband2 och Telia.

3 timmar sedan, skrev TomV:

Bästa bredbandet via fiber för dig som sitter i Telias låsta bredbandsnät och inte kan välja annat.

😀 Haha.. ja men det stämmer nog, Telia är bäst om du inte kan välja annat än Telia.

Det här med omdömen.. är det inte så att de flesta, inklusive jag själv, gärna svarar på enkäter osv. om man är riktigt förbannad på ett företag och att man , av mer naturliga orsaker ger ett lågt betyg?

• Like 3

För få ett ärligt och balanserat omdöme ska man egentligen enbart lita på de som haft alla operatörerna. Jag kan exempelvis bara säga vad jag tycker om Telia och detta i ett gruppavtal med dem, dvs ganska billigt jämfört med vad man kan teckna sig för som privatperson, ensamt hushåll. Dvs egentligen anser jag i en tjänst som detta att man ska undersöka om inte alla hushåll inom en förening ska gå med i ett gruppavtal, finns hundralappar att tjäna per år.

Du har antagligen fiber in och alla kan säkerligen ge till 100Mbit åt båda hålla,  en liten digitalbox för IP-tv och en strömningstjänst att titta på TV via på datorn eller på annat vis.

Upp till dig då att bedöma, prioritera det du vill ha. Det jag kan säga om Telia är

* Snabb och enkelt digitalbox

* Stabil uppkoppling

* Bra streamtjänst som fungerar lika på digitalboxen, datorn eller telefonen.

* Kundtjänst - bara kontakt med dem initialt när uppkopplingen var ny och då gick det bra.

* För mig, ett bra pris

Jag för min del har haft Telia i ett par år nu. Jag har bredband, digitaltv och mobiltelefoni via dem.
Vad gäller driften har det varit hur stabilt som helst. Kundtjänsten har för det mesta varit helt ok och har inte behövt vänta särskilt länge i telefonkö. Hade bara lite problem när jag flyttade över mitt telefonabonnemang då jag fick vänta i ett par veckor innan de lyckade föra över den från Tele2s e-sim till telias e-sim. Då verkade det inte vara någon som förstod problemet, men de gav sken av att göra det och lovade att det skulle vara fixat efter ett par dagar...

En annan sak som jag är besviken på är deras "förmåner" som de lockar med för att en ska samla alla abonnemang hos dem. Man får välja "förmåner" som de lovar att man kan byta med en månads varsel. Har märkt att man inte alls kan det när jag ville byta förmånen 30gb mobildata-abonnemang till 250Mbit fiber istället för 100. Detta efter att jag skaffat "oändlig" data på mobilen och jag inte längre hade något behov av förmånen 30GB mobildata gratis. Då gick det plötsligt inte att byta förmån längre...
Den andra förmånen är en strippad Cmore som jag märkt att jag aldrig funnit intressant, den går inte att byta till något annat.

Men jag gillar deras IPTV-box. Särskilt playbibliotket och möjligheten att starta om program om man råka zappa till nåt program som hållit på ett tag och man finner intressant, att man kan då använda snabbspolning förbi reklamen (förutom på TV12 som verkar ha krävt spärr på den funktionen i boxen för att tvinga folk att se reklamen, så den kanalen har jag tagit bort från min kanallista)

Edited by Hakinger

Det är positivt att det finns andra som inte mina dåliga erfarenheter av Telia som i första hand handlar om deras kundtjänst.

Mitt mobila bredband fungerar för det mesta bra även om det för bara några dagar sedan var ett avbrott som varade i nästan ett dygn.

Avsikten med min fråga var egentligen inte att diskutera Telia.

I min ursprungliga fråga står:

Jag är nyfiken på om någon har erfarenhet av de andra fem (positivt och negativt).

Min avsikt var alltså att om möjligt få veta mer om de andra fem (som visade sig vara fyra) eftersom min kunskap om dessa är mycket begränsad.

Detta med att välja operatör är inte lätt idag, har inte varit lätt historiskt heller.

Där jag har bott och bor idag, så har Telia varit i stort det enda alternativ, och under hela tiden så har jag varit nöjd med dom, givetvis har det uppstått problem ibland som dom vid vissa tillfällen haft svårt att lösa, men i slutändan har jag som kund ändå kommit överens med dom till det positiva. Jag bor på landet, det enda alternativ som finns här är den lägsta hastigheten med adsl, och det är inte mycket att hänga i gran, men det fungerar.

Känner flera som bor ute i landet med Bahnhof, som har fiber, dom är är nöjda, när det gäller Bredband2 så är det likadant.

Alla operatörer får fel ibland, små och ibland större fel, så ingen är felfri. Det som brukar vara skillnad är ofta supporten som kan variera mellan dom.

Man måste nog pröva själv med några stycken, för att kunna jämföra.

Att lita på sajter som Trustpilot och liknande, kan man ju göra, men hur många som skriver där i jämförelse med hur många som det alltid fungerar för som aldrig klagar, vet vi ju inte.

Jari Karivainio

Hej!

Vi har haft Telia som leverantör för internet, tv och mail via fiber under de senaste 10 åren och aldrig upplevt några problem. Fick fibermodemet utbytt för ett par år sedan där digitalboxarna har direktanslutning. Internet och wifi körs över egen router där jag har kontroll över inställningarna.

Innan hade vi internet och tv via Comhems kabeltv nät, där var det väldigt svårt få hjälp vid problem. Det var alltid fel/problem hos oss och det skulle kosta att få besök av en tekniker. Ingen av grannarna hade brytt sig om att felanmäla på grund av långa väntetider i telefonen. Oftast låg felet längre bort, kabeltvskåpen fanns utplacerade längs med gator och vägar som ofta utsattes för våld när folk var på väg hem från krogen sen kvällstid. Skåp placerade i bostadsområdet användes ofta som fotbollsmål av ungdomar i grannskapet.

/ Jari 

• Like 2

Bahnhof funkar bra tycker jag. Senaste året har väl mitt bredband strulat 2-3 gånger men dom har löst problemet inom en timme, förutom senaste gången då det gick några timmar.

Jag har enbart internet via Bahnhof så andra tjänster kan jag inte säga något om.

12 timmar sedan, skrev Laso:

Detta med att välja operatör är inte lätt idag, har inte varit lätt historiskt heller.

Att lita på sajter som Trustpilot och liknande, kan man ju göra, men ....

Av de kommentarer jag fått lutar det åt att jag kommer att välja Bredband2 eller Bahnhof.

Jag håller fullständigt med om att sajter som Trustpilot skall hanteras med försiktighet.

Jämför man sajter med liknande innehåll kan ju omdömet om en operatör vara väldigt olika.

Det jag vill säga med mitt inlägg var egentligen att du får vikta vad du får från de olika, om det finns några skillnader dvs.

Exempelvis

• Hög hastighet
  • Integritet
  • Tjänster
    • Streaming av TV-kanaler (alla eller del eller bara via resp. tjänst direkt)
    • kanaler de har
    • Vad de kostar
    • E-post
    • Allt-i-ett-paket kanske (mobil telefon + fast bredband + TV till attraktivt pris)
  • Kostnad
  • Leveranstid
  • Kundtjänst
  • Router/modem
  • mfl
  • mfl.

10 timmar sedan, skrev Monshi:

Tjänster

• Streaming av TV-kanaler (alla eller del eller bara via resp. tjänst direkt)
  • kanaler de har
  • Vad de kostar
  • E-post
  • Allt-i-ett-paket kanske (mobil telefon + fast bredband + TV till attraktivt pris)

Ja, det här trillade ju svärfar dit på, något han bittert ångrar. Ett erbjudande från IP-only om man band sig i två år hos Allente. Erbjudandet i sig var riktigt bra, sänkte fiberkostnaden rejält.

Men Allentes utbud av TV och deras kundservice är under all kritik. Bredbandet i sig fungerar (nog) som det ska.

Med facit i hand hade det varit bättre att ev. binda sig till ett bredbandsabonnemang (om det skulle finnas förmåner) men att ta en tv-lösning utan bindningstid.

Hade Bahnhof några månader. Totalt vardelös kundtjänst! Svarade inte ens på mejl... (Har inte tid/lust att ringa och sitta i långa telefonköer, därför skickar jag helst mejl). 

Jag har haft Bahnhof många år sedan min Brf installerade fiber. Fungerat i stort sätt jättebra. Snabb och billigast tror jag ca. 225,- per månad. Tv har jag inte men grannarna verkar nöjda också på Bahnhof. Vi kan inte välja annat har jag förstått. Priset är erbjudande när man är flera i området, tror. Dessutom de har varit främsta att gynna kundernas integritet på nätet! 

Jag har haft Allgonet, Tele2, Telia och AllTele och lämnat dom alla

Har idag Bahnhof

som jag är nöjd med hittils.

Något att klaga på ? Vet ej hur supporten fungerar för jag har aldrig behövt supporten.

Tänk på att du inte får någon router automatiskt från Bahnhof.

Bahnhofkunden anses själv kunna välja en routermodell som passar hen's behov.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=386&o=produkt_betyg#rparams=m=s472436553

Men om du vill kan Bahnhof leverera en router (mot kostnad, minns ej om fast pris eller månadsavgift)

Nått som jag gillar med Bahnhof är fakturering var 3:e månad.

Bara 4 fakturor om året.

Om dom inte ändrat för nya abonnemang.

Edited by jannejanne

Share

• Create New...