Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona Windows 10-installation


medlem1981
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Hej!

På Win 7 klonade jag disken till en SSD och bytte sedan och allt funkade direkt med alla inställningar och program.


Kan man göra samma på 10an till en USB-hårddisk som en recovery?
Tanken är att kunna boota upp från USB om SSD'n lägger av och sedan klona till ny systemdisk.
 

I Macrium Reflect 7 vill de gärna propsa för att man ska skapa en 'bootable disk image' och en massa andra steg efter det. Borde inte 'Clone disk' funka lika bra till recovery? 

Tacksam för tips!

 

 

dsk2.jpg

Redigerad av medlem1981
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Windows kan inte starta från en clone som finns på en USB hårddisk, så det går inte att göra som du har tänkt.

Använd dig av "image" alternativet. Sedan behöver du göra ett startbart USB minne som du kan starta datorn med för att sedan lägga in "imagen" på en ny disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av en windows ISO och programmet Rufus med alternativet Windows To Go kan du tillverka en bootbar windowsinstallation på en extern usb-hårddisk.

Du behöver helst ha en extern SSD-disk för annars blir det väldigt seeeeegt. 

 

 

Namnlös.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbo, trevligt!

Vet du om det funkar som en 'repair clean' eller får man med alla settings och program? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Med hjälp av en windows ISO och programmet Rufus med alternativet Windows To Go kan du tillverka en bootbar windowsinstallation på en extern usb-hårddisk.

Windows To Go är något helt annat och så går att göra, men varför skapa en Win To Go om man inte ska använda sig av den? Bara för för att sedan försöka klona den till en ny SSD. Om det nu går? Tycker jag verkar onödigt krångligt.

Då är det bättre att göra en "image" och använda sig av den för återställa Windows till en ny disk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar gå att installera en image redan i recoveryläget. Jag hittade även ett inbyggt verktyg för att göra en systemavbild (image) märkt med 'Windows 7' (i tian).
 

InkedAnteckning 2022-02-03 152443_LI.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Har du nåt tips på hur man gör en 'recovery USB-sticka' av en USB-hårddisk? Jag tror jag lägger systemavbildningen separat då man verkar kunna installera den i första stadiet av en Windowsinstallation.


 

 

 

 

Anteckning 2022-02-03 171419.jpg

Redigerad av medlem1981
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev medlem1981:

Ja, det verkar gå att installera en image redan i recoveryläget. Jag hittade även ett inbyggt verktyg för att göra en systemavbild (image) märkt med 'Windows 7' (i tian).
 

InkedAnteckning 2022-02-03 152443_LI.jpg

Det finns delade meningar här på forumet om Windows verktyg för backup. Jag anser att man inte ska använda verktyget. Macrium Reflect eller något annat backup program är bättre. Själv har jag använt EaseUS Todo Backup i många år. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en ren WinToGo istället som blev på ca 8,5GB (GPT) med en dold FAT32-partition. Sedan lade jag själva Macriumklonen efter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev medlem1981:

Gjorde en ren WinToGo istället som blev på ca 8,5GB (GPT) med en dold FAT32-partition. Sedan lade jag själva Macriumklonen efter. 

Har du nu WinTogo och en klon på samma USB disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev vertpre:

Har du nu WinTogo och en klon på samma USB disk?

Ja, fast jag lade klonen (.mrimg) i en mapp som heter Backup. Den kanske måste ligga i roten för att man ska nå den från blå menyn?

 

2.jpg

 

4.jpg

Redigerad av medlem1981
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite djupare efterforskning kommer det inte gå att köra Macriums avbild i WinRE (blå menyn). Utan man måste använda WinRE (~300mb) från Macrium med deras program integrerat. De godkänner dock inte USB-hårddisk som standard, så man kanske kommer behöva ett USB-minne med, eller en CDR.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett USB-minne i gömmorna, men minnet krävde lite hantering innan det accepterades. 
Filsystemet ska vara MBR ej GPT. Sannolikt fungerar det med en USB-hdd också med samma procedur, hade dock ingen extra att prova med.
 

4.jpg

7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du gör. Du skriver så här.

2022-02-04 12:59, skrev medlem1981:

Gjorde en ren WinToGo istället som blev på ca 8,5GB (GPT) med en dold FAT32-partition. Sedan lade jag själva Macriumklonen efter. 

Det går inte att göra så. Klonar man en disk till en annan försvinner allt annat på måldisken. WinToGo försvinner alltså om du har gjort så. 

Frågan är alltså. Har du gjort en klon eller har du gjort en image av C disken?

 

5 timmar sedan, skrev medlem1981:

Efter lite djupare efterforskning kommer det inte gå att köra Macriums avbild i WinRE (blå menyn). Utan man måste använda WinRE (~300mb) från Macrium med deras program integrerat.

Jag skrev i mitt första inlägg att du behöver skapa ett startbart USB minne för att kunna återskapa imagen. Jag menade då med Macrium. Var väl lite otydlig där. Varje backup program skapar sin egen RE-enhet.  Det går att använda en CD skiva men en USB hårddisk går inte.

Den "blå menyn", som jag inte förstod vad du menade med först, kan du endast använda med en Windows image fil. 

Redigerad av vertpre
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

Jag förstår inte riktigt vad du gör. Du skriver så här.

Det går inte att göra så. Klonar man en disk till en annan försvinner allt annat på måldisken. WinToGo försvinner alltså om du har gjort så. 

Frågan är alltså. Har du gjort en klon eller har du gjort en image av C disken?

 

Jag skrev i mitt första inlägg att du behöver skapa ett startbart USB minne för att kunna återskapa imagen. Jag menade då med Macrium. Var väl lite otydlig där. Varje backup program skapar sin egen RE-enhet.  Det går att använda en CD skiva men en USB hårddisk går inte.

Den "blå menyn", som jag inte förstod vad du menade med först, kan du endast använda med en Windows image fil. 

Det verkade smidigare att spara klonen i en image (.mrimg) rent installationsmässigt, så ja la den filen på den externa disken efter att WinToGo installerats med vanliga windows installer.


Och för att kunna packa upp klonen gjorde jag iordning ett usb-minne i Macrium, då det stod på deras sida att vanliga WinRE inte räckte, men nu tror jag att jag har allt. 👍😀

Redigerad av medlem1981
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Postad (redigerade)

Nu har jag använt nödlösningen på en kompis laptop i7 från 2015.

 

Interna reparationskonsollen kunde ej reparera eller återställa. Den kunde heller ej installera windows image som erbjuds på Windows hemsida.

 

Den imagefilen gick att monteras med rufus, vilket gick bra på ett usbminne 8gb.

 

Dock fick jag användning av min win to go hdd. Jag lyckades ej installera nytt windows med den, men dock kunde jag köra hela datorn från sidan via usb och på så sätt komma åt den sargade hårddisken och rädda 200 gig med data.

 

Jag körde till sist clean install med rufus usb och nu verkar allt som det funkar. 

👍

 

Redigerad av medlem1981
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...