Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstant hackande vid uppspelning av 1080p


Klonka
 Share

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har ett långdraget och frustrerande problem som jag inte lyckas lösa. Alla tips, råd och funderingar är välkomna.
Jag har försökt sammanställa all info som jag har men tveka inte på att ställa frågor om det är någon info som saknas.

-----------------------
Uppsättning:
Intel Nuc Kit Nuc5I5Ryk inköpt ny dec 2016.
Processor: Intel Core I5-5250U
Minne: Fury Black DDR3L 1866MHz 2x4gb
Grafik: Intel HD graphics 6000
Hårddisk: Samsung 850-series EVO 120GB M.2
HDMI-kabel: Deltaco mini HDMI>HDMI (Version 1.4)
OS: Windows 10 Pro 64bit
-----------------------

Felbeskrivning:
Jag har problem med att bilden hackar konstant (typ var annan sekund eller så) när jag kör 1080p och 5.1 -ljud via streamingtjänster i Windows 10. Jag vet att jag hade det här problemet redan när jag införskaffade nuc:en i slutet av 2016. Jag lyckades aldrig komma till rätta med det då utan det slutade då med att jag installerade Windows 7. Där inser jag nu att jag nog dock bara kört streaming via Firefox (720p) och då fungerar det. Nu flera år senare så gör jag ett nytt försök med Windows 10 men problemen kvarstår fortfarande.

Exempel på hur det ser ut när jag spelar upp video via Netflix Windows app: https://imgur.com/Rb9FEiv

 

Testat och ger problem med hackande bild:
Netflix appen (1080p + surroundljud)
Netflix via Edge (1080p inget surround).
Disney+ via appen (1080p inget surround)

 

Testat och fungerar:
1080p och 5.1 -ljud via Kodi.
Disney + via Edge (inget surroundljud, inte hundra på videokvalité men rätt säker på att det är 1080p).
Netflix på Firefox + 1080p tillägg
All streaming via Firefox och Chrome (endast 720p + stereo).
-----------------------

Felsökning:
Kört alla Windowsuppdateringar.
Kört alla uppdateringar som hittas via Intel update manager.
Gjort bios uppdatering.
Testat att avinstallera befintliga grafikdrivrutiner och sedan (efter omstart) manuellt installerat följande.

 

Test 1
Intel® HD Graphics Driver for Windows 10® for Legacy Intel® NUC
version: 15.40.41.5058

 

Test 2
Intel® Graphics Driver for Windows* [15.40]
version 15.40.48.5171

 

Testat att ladda ner en utav filmerna via Netflix app och konstaterat att problemet ändå kvarstår vid uppspelning (med andra ord inget nätverksproblem).
Hållit koll på prestanda via Aktivitetshanteraren och sett att inget är i närheten av att slå taket vid uppspelning.
Testat både med TV och datorskärm.
Testat med olika uppdateringsfrekvenser - 50hz, 60hz och 24hz.
-----------------------

Ej felsökt:
Byta HDMI-sladd – Jag har ingen annan sladd som passar (hdmi mini > HDMI) och den jag har är en high-speed och dessutom fungerar det som nämnt utan problem i Kodi.

 

Köpa nytt RAM.
En sak som jag kom fram till nu när jag sammanställt det här är att jag har lyckats köpa fel mhz på ram-minnet. Det jag har satt i är 1866MHz men mitt moderkort verkar bara stödja 1333 och 1600. Dock ser jag även att det står så här på specsen på minnet som jag köpt ” SPD - 1600 MHz - 1.35 / 1.5 V - CL10 - 10-10-10”. Så det verkar ju som att det ska gå att köra det i 1600mhz också. När jag kollar bios så har det även automatiskt satts till 1600mhz men tcl, trcd och trp stod på 9. Jag testade att ändra dessa värden till 10 men det gjorde ingen skillnad. Kanske något annat värde som borde ändras? Jag hittar t.ex. ingen info om ”Memory Clock” och ”tRAS”, se bifogad bild från bios - https://imgur.com/XXX8Vpa

 

BIOS
Det finns mycket inställningar i BIOS men här har jag inte vågat pilla på något ännu (förut det jag nämnde om minnet här ovan).

Redigerad av Klonka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte kan vara så dumt att det är kombinationen hög upplösning och kryptering som ställer till det. Det är trots allt en "ganska" svag processor och det du försöker göra är att avkryptera den krypterade filmen, avkoda mpeg-video och surroundljud och spela upp det på samma gång. För du har i själva verket antagligen inte ett separat grafikkort. Den cpu du har har nämligen Intel Graphics 6000 inbyggt.

 

Eftersom Youtube för det mesta inte har kopieringsskydd på sina videor, kolla om du kan hitta en typ gamingvideo eller så på youtube som är i 1080 upplösning eller högre. Gaming tror jag är bra för det är mycket rörelser i sånt och då måste mpeg jobba lite hårdare. Då har vi ett test där vi gör ungefär samma operationer minus avkryptering. Youtube har inte heller surround, men med en högupplöst gamingvideo så kanske det kompenserar lite. Om det fungerar så kan det vara ett tecken på att det är netflix kopieringsskydd som är lite för krävande för din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej .M och tack för att du försöker hjälpa till =).

 

Det stämmer att datorn har ett integrerat grafikkort i form av Intel Graphics 6000. Jag kan testa det som du skriver men jag har väldigt svårt att tro att problemet skulle bero på att min dator inte orkar med uppgiften.

Anledningar...

* Denna Nuc såldes med "reklam" för att den kan användas som htpc och  att den spelar 4k och 7.1 -ljud. Se urklipp från Intels beskrivning av datorn här nedan.

* Varken minne, processor eller något annat ansträngs i samband med uppspelning (utefter vad som visas i aktivitetshanteraren>prestanda).

* Vad jag förstår det som så klarar betydligt mindre kraftfulla datorer att spela upp 1080p och 5.1 -ljud, t.ex. rasberry pii.

* När jag har googlat så hittar jag inga andra trådar med folk som klagar på samma fel med denna nuc:en.

 

Lite urklipp från Intels egen beskrivning av den Nuc:en som jag har.

"
This fully scalable mini-PC has the performance to drive home theater PCs, media server PCs, home hubs, and intelligent computing for small spaces.
Whether you want a digital jukebox, home hub, or mainstream gaming PC, the Intel NUC NUC5i5RYK gives you the power to play, create, entertain, and inspire. The system is designed to hold a lightning fast and compact M.2 SSD so you can quickly stream music or movie files, 
Intel NUC NUC5i5RYK is equipped with the 5th generation Intel® Core™ i5-5250U processor with Intel® Turbo Boost Technology 2.02 which gives you extra GHz on demand to let you maximize performance on processor-intensive tasks like gaming. Intel HD Graphics 6000 with 4K display capabilities gives you a vibrant visual experience without an extra graphics card—which means your games just got more epic.
"

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Klonka:

Vad jag förstår det som så klarar betydligt mindre kraftfulla datorer att spela upp 1080p och 5.1 -ljud, t.ex. rasberry pii.

Japp, min HTPC hade en väldigt svag Pentium-processor. Men då hade jag ett tredjeparts grafikkort som var extra anpassat för video-uppspelning. Möjligtvis att det kortet hade en specialkrets för att hantera krypteringen på blu-ray, för det var blu-ray som gällde när jag använde den datorn.

 

Det var ett tag sedan jag hade den datorn, men jag har minne att jag upplevde lite liknande problem innan jag satte dit grafikkortet för cpu orkade inte med både videouppspelning och avkryptering av kopieringsskyddet, det är lite därför jag har snöat in mig på det spåret.

 

18 timmar sedan, skrev Klonka:

Ej felsökt:
Byta HDMI-sladd – Jag har ingen annan sladd som passar (hdmi mini > HDMI) och den jag har är en high-speed och dessutom fungerar det som nämnt utan problem i Kodi.

Vad är det för teve du kör? För 1080 är ju inte jättemycket dataöverföring. Men om du kör 4K display så är det ju massvis med data som skall föras över. Plus att din dator ska skala upp bilden till den upplösningen.

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamingvideo på Youtube i 1080p 60fps fungerar.

Men som jag nämnt tidigare så fungerar även detta...

"
Disney + via Edge (inget surroundljud, inte hundra på videokvalité men rätt säker på att det är 1080p).
Netflix på Firefox + 1080p tillägg
"

Sett till ovanstående och de argument som jag nämnt tidigare så har jag därför fortfarande svårt att tro att det skulle ha att göra med prestandaproblem.

Redigerad av Klonka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

ta upp aktivitetshanteraren eller annat övervakningsverktyg när du spelar upp. Kan ge ledtråd vidare.

Det är inte de mest högpresterande komponenter du har i processor och grafik, det är troligt att din dator helt  enkelt inte orkar med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi och tack för att du försöker att hjälpa till.
Som jag nämnde i mitt huvudinlägg så har jag hållit koll på prestanda via aktivitetshanteraren och det är inget som är ens i närheten av att slå i taket vid uppspelning.

Vet inte om du har läst hela denna tråd men .M var inne på samma sak. Förutom ovanstående "bevis" så gör följande saker att jag har svårt att tro att det beror på prestandaproblem.

 

* Denna Nuc såldes med "reklam" för att den kan användas som htpc och  att den spelar 4k och 7.1 -ljud. Se urklipp från Intels beskrivning av datorn här nedan.

* Vad jag förstår det som så klarar betydligt mindre kraftfulla datorer att spela upp 1080p och 5.1 -ljud, t.ex. rasberry pii.

* När jag har googlat så hittar jag inga andra trådar med folk som klagar på samma fel med denna nuc:en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på 4k och 4k. Det är inte enbart att driva pixlar utan även att avkoda materialet.

Jag tror både Netflix och Youtube har bytt till AV1 som format på sina videoströmmar, ett format som Intel Core I5-5250U inte har hårdvarustöd för utan måste lite till mjukvara för att kunna avkoda och visa.

Borde iofs ge utslag på CPU om den kämpar med det.

 

man kan enkelt säga att med explicit hårdvarustöd tar en enhet att spela upp materialet. Utan explicit stöd kan det ta allt från 10 till 500 enheter för att spela upp samma sak (fiktivt men du förstår kanske).

 

Om jag tar upp denna

I helskärm och högre upplösning än 1080p maxar min processor, Core i7-4500 @1.8GHz med Intel grafik (laptop),  och orkar inte spela upp materialet. Oavsett om jag ställer in att AV1 eller, lite äldre VP9 codec ska användas. Den orkar inte.

 

Testa spela upp denna på en lite nyare mobil istället och du ska se att den lilla enheten klarar av detta galant, blir inte ens ljummen, detta eftersom hårdvarustöd för dessa codecar finns där (och en helt annan typ av processor än Intels)

 

Det du kan göra, det ska finnas en expansionsplats i din NUC är att köpa ett grafikkort som har stöd för nya videocodecs. Tyvärr kan jag inte tipsa om något men det finns det andra här på forumet som nog kan.

 

Om du laddar hem en film, skapar en i 4K som är kodad med klassiska MPEG2, eller annan lite äldre codec så kommer din NUC nog klara det utan att ens bli svettig.

 

Eller köpa en Chromecast 4k ultra eller liknande och "casta" över filmerna dit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det handlar om att datorn inte orkar med så tycker jag att det är märkligt att det inte syns i aktivitetshanteraren vid uppspelning. Varken cpu, gpu, minne eller något annat är ens i närheten av att ligga högt.

 

Vad jag kan se så ska min dator klara av AVC vilket verkar vara det som Netflix streamar.

Jag har nu även testat och kollat lite på Netflix loggsida (Ctrl + Shift + Alt + D) och då fått fram följande resultat..

Edge = 1080p och avc1 Över 500 dropped frames på 2-3 minuter.
Firefox + 1080p add on med forced vp9 = 1080p vp9 och 3 dropped frames.
Firefox + 1080p add on = 1080p avc1 och 0 dropped frames.

Försökt att jämföra allt övrigt på Netflix loggsida men jag ser inget som ger någon ledtråd till varför Edge tappar så mycket frames (och även Netflix app och Disney+ via Edge).

 

Så om det handlar om att min hårdvara inte orkar med, varför fungerar det då via Firefox men inte i Edge eller i Netflix app? Känns som att ovanstående test visar att det är något annat.

Redigerad av Klonka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, den knappkombinationen har jag inte hittat förr. Vp9 kör Netflix i firefox ser jag. AVC1 i Edge och i app samt VP9 även i Chrome.

Liknande CPU-belastning oavsett. har dock inte Netflix 4k abb.

 

Hur ser det ut på youtube-klippet ovan? Och om du byter mellan AV1 (uppspelningsinställningar).

Min dator med aningen mer kraftfull, om än mobil, processor men även lite sämre grafikprocessor än din.
bild.thumb.png.367571d0661aa5e46d1d2d107462f0b8.png

Maxar ut och tappar frames.

 

Webbläsaren är i sin tur olika bra på att dra nytta av vidoeacceleration i hårdvara och även hur de kan avkoda i mjukvara.

Som du ser på bilden ovan så maxar CPU men GPU ligger på 50%, den renderar nog bara pixlarna, avkodar gör nog processorn.

Vid samma film fast i 1080p ökar GPUn för den tar en stor del av avkodningen.

 

System åldras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes Firefox verkar köra 720p vp9 som standard. Men det fungerar som sagt utan problem oavsett...

Firefox utan 1080p tillägg = 720p vp9 , inga tappade frames
Firefox med 1080p tillägg = 1080p avc1, inga tappade frames
Firefox med 1080p tillägg + inställning att köra vp9 = 1080p vp9, inga tappade frames

 

Testade nu även att ändra uppspelningsinställning i Netflix till Låg. När jag då kör en film i Edge så ser jag att det blir 720p AVC1 och trots detta så laggar det.

 

Min TV klarar bara 1080p men när jag testar att spela upp trailern i Edge (går inte att ändra till AV1 i Edge) i 1440p ändå så maxas processor men grafik ligger kring ca 35% och inga hack.

 

Ja, jag är medveten om att man kan få problem med en gammal dator i och med nya standarder osv men jag har haft det här problemet sedan jag köpte datorn december 2016. Jag felsökte då också men gav till slut upp och installerade windows7 istället. Men där har jag bara kört firefox i 720p. Tänkte nu att jag skulle göra ett nytt försök med Windows 10 men då visar det sig att problemet kvarstår.

 

Ser ut som att jag kommer att få ge upp den här felsökningen åter igen. Frustrerande eftersom jag inte känner att jag har hittat någon riktigt förklaring till varför det felar. Jag kommer hela tiden tillbaka till frågan varför Edge och appar (Netflix och Disney+) får problem trots att datorn inte ser ut att belastas nämnvärt. Detta medan samma uppspelning fungerar felfritt i t.ex. Firefox och uppenbarligen fungerar det även utan problem via Youtube i Edge och även Disney+ i Edge.

Redigerad av Klonka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något av ett genombrott kring denna felsökning.

Jag pratade med Netflix support idag och lyckades få Netflix att fungera utan lag i Edge genom att gå in på edge://flags och ändra Playready till avaktiverad och Widevine till aktiverad.

 

Det tråkiga är att det inte går att göra samma sak i Netflix appen (i alla fall inte enligt supporten). Och det är appen som jag vill kunna använda för att få 5.1 -ljud.

 

Det här förklarar i alla fall vart problemet ligger. Av någon anledning så hanterar inte min dator playready drm så bra. Frågan är om vi kan lista ut varför. Om det är en hårdvarubegränsning eller om det är någon inställning som jag kan justera eller om det är något annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt läge!
Du kan ju testa Chrome med, den brukar vara slank till video, men då kanske du inte får 5.1?

Får du upp 8 fönster i aktivitetshanteraren för GPU? Kanske du kan se vilken del som belastas hårdast.
Dock brukar oftast stream belasta CPU'n i första hand.

Kolla så du kör pixelmappat till TV'n med (samma hz och upplösning som den är marknadsförd som).

Du kan även inaktivera ljud i HDMI-kabeln, och ta ljudet via spdif, i mitt fall störde det tajmingen så inaktiverade det. (bild)
 

Anteckning 2022-02-15 113556.jpg

Annars sök efter video bug fix för din NUC.

Redigerad av medlem1981
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar som det ska i Chrome men där är det bara 720p och inget 5.1 -ljud.

 

Vet inte riktigt vad du menar med 8 fönster för GPU i aktivitetshanteraren men jag ska kolla på det ikväll efter jobbet.

 

Vet inte riktigt vad du menar med pixelmappat till TVn men jag har testat med både 50hz, 60hz och 24hz. TVn klarar alla dessa. 1080p kör jag och det klarar TVn.

 

Menar du att jag ska googla efter namnet på min nuc + bug fix helt enkelt?

 

Jag kan se om jag kan avaktivera ljudet helt den vägen bara för att se om det påverkar något. Skulle dock inte tro att det har något med det att göra men enkel test att utföra =).

Redigerad av Klonka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte begagnade RAM och testade med men det gjorde ingen skillnad.

Märkte dock nu att när jag startade något nytt som jag inte sett tidigare på Netflix så fungerade det som det ska i en minut eller så. Sen blev bilden svart en sekund och när den kom tillbaka så började det lagga igen. Det första jag tänker vid den typen av fel är att det är grafikdrivrutinen. Men den har jag ju redan provat att installera om flera gånger (även testat två olika varianer av drivrutin).

Tror det sista testet nu får bli att köpa en ny HDMI -kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...