Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvångsuppdaterar till windows 11


cybertears
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en kollega som självklart skulle få för sig att uppdatera till windows 11 men då datorn inte fungerar bra med windows 11 så tänkte jag att jag backar tillbaka den till 10an som jag vet fungerar, men direkt efter jag har gjort det och gjort en omstart så börjar den ladda ner windows 11 igen och då blir 11an installerad på nytt.

 

Tips på hur man kan förhindra att windows 11 installeras igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag förstod det som så är det att använder jag en GPO eller registerhack på det så får jag inga fortsatta  uppdateringar för windows 10 vilket kommer behövas, ska kolla på hela artikeln och se vad som kan göras, för här beskrivs det lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du ska alltså följa instruktionerna under rubriken Block Windows 11 Update using Registry Editor.

 

De som inte har Windows Home utan en Windows Pro-version kan istället använda
Redigeraren för lokala grupprinciper, dvs Local Group Policy Editor, också kallad gepedit.  Då kan de följa instruktionerna under rubriken Block Windows 11 Update using Group Policy Editor.

 

Jag har en Pro-version men tycker det är lättare att använda Registereditorn eftersom jag så ofta har gjort det. Eftersom min processor är för klen för att orka med Windows 11 blir jag dock inte erbjuden eller påtvingad denna uppgradering. Den ser jag inte heller fram mot och Windows 10 21H2 får man ju ha till 2025.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Eftersom min processor är för klen för att orka med Windows 11 blir jag dock inte erbjuden eller påtvingad denna uppgradering. Den ser jag inte heller fram mot och Windows 10 21H2 får man ju ha till 2025.

 

Jag har installerat Windows 11 i en dator som kör en Intel Core i5-3570K och det fungerar lika fint som med Windows 10.

 

Windows 11 skall inte vara mer krävande än Windows 10 enligt de här två sidorna:

 

https://www.techspot.com/article/2349-windows-11-performance/
 

https://www.windowscentral.com/why-windows-11-will-run-better-windows-10-many-pcs
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-01 13:27, skrev cybertears:

Hej!

 

Har en kollega som självklart skulle få för sig att uppdatera till windows 11 men då datorn inte fungerar bra med windows 11 så tänkte jag att jag backar tillbaka den till 10an som jag vet fungerar, men direkt efter jag har gjort det och gjort en omstart så börjar den ladda ner windows 11 igen och då blir 11an installerad på nytt.

 

Tips på hur man kan förhindra att windows 11 installeras igen?

Frågan är om ni backade tillbaka till windows 10 lite för snabbt...

 

När en dator har uppgraderats till windows 11 så kan man behöva installera ett par Windows updates för att få uppdaterade drivrutiner, osv.. 

 

Och är det någon hårdvara etc. som börjar krängla efter att man bytt till windows 11 så kan man i Windows update & Avancerade alternativ se om det finns någon sk. "valfri uppdatering" 

 

2081648961_Valfridrivrutinsuppdatering.thumb.jpg.4eebc1f7e3970069235bfbc4ceffcbb7.jpg

 

 

 

Detta kanske hade löst de problem som initialt visade sig... 
 

Tittade ni i "Visa tillförlitlighets historik" för att se vad som ev. falerade??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...