Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mesh - eller ej?

Mikael63
 Share

Recommended Posts

Tänkte bolla lite tankar kring detta med mesh eller bara vanliga accesspunkter?

Finnes gör en router/gateway från Telia. Denna fungerar bra och har ingen tanke på att ersätta den. Det är (även) eventuellt så att den "måste" finnas för att kunna få Telia-TV. Eller åtminstone underlättar det vid ev. supportärenden.

Den täcker upp övre plan bra, eller tillräckligt. Jag skulle dock kunna stänga av Wifi på den och lösa det med annat.

I källarplan finns en gammal enkel Netgear (R*614 eller något sådant) och den duger som accesspunkt för mobil/surfplatta/chromecast men är kanske mer att betrakta som en switch.

Ute på altanen har det suttit en enkel ASUS-router men den behövdes på annat håll som switch varför jag behöver ersätta den och jag har en sådan liggandes i en varukorg i väntan på beställning.

Så dök det upp ett "behov" av ytterligare en accesspunkt, eller en "starkare" i källarplan och då började jag fundera på mesh.

Visst är det smidigt med de sömlösa övergångar som mesh medför men det har hittills fungerat tillräckligt bra ändå.

Jag är ganska "anti" i allmänhet mot produkter från D-Link och TP-link.

Vad innebär "Med Asus Roaming Assist-tekniken" som denna produkt tycks ha?

https://www.amazon.se/ASUS-90IG01X0-BO2100-4716659987468-WLAN-åtkomstpunkt-Ljusgrå/dp/B00YSL9H92/ref=sr_1_1?crid=246OGXNXP9I7B&keywords=mesh&m=ANU9KP01APNAG&qid=1643662810&refinements=p_6%3AANU9KP01APNAG%2Cp_89%3AASUS|NETGEAR&rnid=20753450031&s=electronics&sprefix=mesh%2Caps%2C193&sr=1-1&th=1

Jag antar att det INTE är mesh men kanske nära nog?

ASUS skriver själva:

Citat

Roaming Assist – ger dig alltid den stabilaste anslutningen

Med vår problemfria Roaming Assist-teknik behöver du aldrig växla anslutning manuellt mellan RP-N12 och din ASUS-router, när du förflyttar dig i hemmet. När funktionen är aktiverad ansluter enheten automatiskt till den starkaste Wi-fi-signalen, oavsett om det är från routern eller räckviddsförlängaren. Detta säkerställer att du alltid får den mest pålitliga anslutningen var du än befinner dig i hemmet.

Alltså automatiskt mellan router ELLER extendern men mellan två olika extenders då?

Den prylen är inte så dyr och jag skulle då kunna skaffa mig fyra sådana enheter (1 som ersätter Telia, 1 på altanen, 1 i källaren 1 tillkommande i källaren)

OBS! Jag har alltså nätverkskabel till alla ställen där dessa enheter, oavsett typ/fabrikat, kommer att sitta.

Eftersom du har kabel till där du behöver wifi-täckning så har du ingen nytta av mesh. Accesspunkter med roaming är det du ska sikta på. 

• Like 2
  • Thanks 1

2022-01-31 22:21, skrev Mikael63:

men mellan två olika extenders då?

Ställde frågan till ASUS support och fick detta svar:

Citat

As long as all the nodes, extenders and units are set up correctly and they have Roaming assistant active, then whatever unit you are using wifi on will connect to the strongest signal.

Lets say you have a phone, or a laptop, then you get up and walk around the house. Now the strongest signal, which we can assume is the closest node, will be the one connecting to the laptop or phone unit.

It's like if Wifi was a ball, then the nodes would throw the ball to the node that is closest or broadcast the strongest signal to the unit you are connected through.

Jag antar att om jag behåller routerns "egen" wifi så kan en enhet få svårare att släppa just den signalen till förmån för signalen för närmaste extender. Verkar då vara en bra produkt priset till trots. Visst, endast 2,4 GHz och endast 100 Mb/s men det räcker.

34 minuter sedan, skrev Mikael63:

Roaming assistant active

Förutsätter att alla AP-enheter har stöd för det. Räcker att en inte har det och fu—ar upp det för resten. 

Edited by polken

Ja, jag kommer att skaffa en (1) enhet till att börja med för att se hur den fungerar "i sig". Sedan kan jag bygga ut med fler allt eftersom, och ersätta routerns wifi sist.

Om man kollar på just Amazons sida verkar det som att denna enhet finns i fler varianter. Verkar alltså, det är ju olika modeller men Amazon presenterar det så:

image.png.94e1afbe6d9740f99fb2a5c39188e452.png

Där denna då skulle ha en "kapacitet" som motsvarar dess storlek (Bara Amazons totalt misslyckade översättningar igen) och att det sedan finns en som klarar 70, 80 resp. 90 kvadratmeter.

Här skulle jag ju kunna välja att kliva upp ett snäpp till för att inte köpa "den billigaste" vilket ibland inte alltid är så smart.

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

klarar 70, 80 resp. 90 kvadratmeter.

Brukar avse fri sikt. 

Olika länder kan ha olika maxgräns för hur stark signal som är tillåtna. Det kan kanske vara en av förklaringarna till att ytan varierar men att det anses vara samma modell.

6 timmar sedan, skrev polken:

Brukar avse fri sikt. 

Ja, uppgifterna ser jag bara som en inbördes jämförelse mellan enheterna.

Har nu beställt en "70 kvm" för att utvärdera. 

2022-02-01 21:19, skrev Mikael63:

Har nu beställt en "70 kvm" för att utvärdera. 

Det var alltså en Asus RP-AC51 som kom idag, två dagar senare än den med Postnord överenskomna tiden.

Med produkten medföljde en "Quick Start Guide" som en folder typ A3 i storlek.

Det medföljde också en "Quick Start Guide" som ett 160-sidigt häfte.

Den tunnare "Quick Start Guide" hade tre (3) metoder för setup:

1. App support

2. WPS support

3. Web support

Skippade man alla de tre och läste vidare fanns "AP mode - AP mode setup"

Det var ju detta "mode" jag var intresserad av varför jag läste vidare och där fanns tre steg man skulle följa:

01. Connect. Här skulle man med en dator ansluta till enhetens SSID som heter någonting med ASUS. Det gick bra.

02. Log in. Här skulle man;

1. skriva in kontonamn och lösenord. Ingen info om hur/var detta skulle vara möjligt och inte heller vilket namn & lösen man skulle ange (det brukar ju stå på enhetens baksida). Info återfanns längre upp, metod 3 och där under 02 "Extend", att man med en webbläsare skulle ange adressen http://repeater.asus.com och det kontonamn och lösen man skulle ange avsåg att skapa ett kontonamn med tillhörande lösen för att sedan kunna använda vid administration av enheten.

2. Klicka "Administration" och sedan välja "Access point mode". Nja, man skulle klicka på "hamburgermenyn" uppe till vänster och där välja "Access point mode" och det var steg 03 Setup och där fyllde jag då i mitt redan befintliga SSID med tillhörande lösen.

Klart.

Test.

Fungerar bra.

Nu ska jag, som en slags ordningsfråga, läsa den andra "Quick Start Guide". Kanske återkommer.

Share

• Create New...