Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta HD mellan likadana PC fungerar ej


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har två likadana PC, HP6005 SFF. De är installerade på samma sätt,
med XP och Windows 7, dualboot. Jag provade att switcha hårddiskarna
mellan dem, och då startade de inte upp korrekt. De startar upp,
kommer till läget där man kan välja OS, visar valt OS under någon sekund, och
startar sedan om igen. PC:na är alltså likadana, vad är det som gör att
de "inte känner igen" installerat OS och därför inte startar korrekt?

 

Man kan ju tycka att en PC skulle acceptera en installerad
hårddisk på en likadan PC och starta upp, men icke alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Operativsystemen hör till respektive dator, att skifta hårddiskar går inte.

Tror den möjligheten kom först med windows10 där det går bra. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för svaren. Men egentligen är jag bara undrande om hur en PC "märker" installationen att gälla just den PC:n. Jag behöver inte få igång PC:na efter switchen, jag är bara nyfiken på hur PC:n/Bios/OS:et känner av att det är visserligen en identisk PC men det är inte rätt PC enl. installationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskarna har unika UUID och om du i ena datorns BIOS har "berättat" för BIOS att den disk som sitter där har UUID 61f68cc0-3383-4643-b605-c65371f08c75 men när du startar upp hittas inte den disken längre.

Jag antar att man då, OM det nu är detta det beror på, bara behöver spara om inställningarna i BIOS, att så att säga godkänna den disk som sitter där nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Datorerna känner ju av i BIOS uppstarten att det inte är samma hårddisk som förra gången den startade så där får man ju uppdatera. Men det hjälper inte, för efter uppdateringen och den startar om (och då vet om ID:et på den hårddisk som installationen är gjord på och som sitter i), så startar den ändå inte upp hela vägen utan startar om o s v. Så det är nog inte där som "märkningen" sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju nåt säkerhetslås i vissa företagsdatorer så att man inte ska kunna starta med annat media eller hårddisk. Kommer inte på nu vad det heter men det är en setting i BIOS/UEFI. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...