Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte 60Hz I 4K när jag spelar


RexxoMagnat
 Share

Rekommendera Poster

Ber om ursäkt om frågan hamnat fel..

 

Jag har TV:n Andersson LED5545UHDA som stödjer 60Hz och den är bland annat kopplad till datorns grafikkort, ett NVidia GeForce GTX 1050 via HDMI. Eftersom jag blev förvirrad över vilken version av HDMI-kabel jag behövde kontaktade jag NVidia om detta och fick svar att det är 2.0 jag behöver, passade även på att fråga om mitt grafikkort faktiskt stödjer 4K med 60Hz vilket dem sa att det gör. Men när jag använder TV:n som datorskärm och kör med upplösningen 4K så finns inte alternativet 60Hz utan enbart upp till 30Hz. Byter jag till Full HD kan jag välja 60Hz. Testade att spela Far Cry 5 och att välja 4K var inget problem och inte heller 60Hz men spelet laggar så det går inte att spela. Nu undrar jag om jag kan ha köpt fel kabel eller om grafikkortet faktiskt inte klarar av spela med i 4K och 60Hz? Använder jag TV:n och surfar så har jag testat skärmens "refresh rate" på flera sidor och då går den upp i 60 Hz. Någon som har någon idé? 

20220131_084345.jpg

20220131_092828.jpg

20220131_093023.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser på NetonNet och prisjakt så nämns inte 60hz i samband med teven. Så kontrollfråga, stödjer den verkligen 60hz?

 

Kan det vara så att man måste aktivera något slags "game-mode" för att teve skall acceptera inställningarna i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

När jag läser på NetonNet och prisjakt så nämns inte 60hz i samband med teven. Så kontrollfråga, stödjer den verkligen 60hz?

 

Kan det vara så att man måste aktivera något slags "game-mode" för att teve skall acceptera inställningarna i datorn?

Okej det var märkligt, jag hittar den informationen direkt. Dessutom har jag testat TV:n via diverse sidor som testar uppdateringsfrekvensen och den kommer upp i 60Hz.

Jag har mailkontakt med NVidia igen ang detta och jag börjar misstänka att jag köpt fel kabel trots allt.

60Hz ring.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen som anges i den tekniska specifikationen anges för den hastighet som TVn klarar som mest men inte till vilken bildupplösning.

60Hz får du inte vid 4k utan vid full-HD. Mer detaljerad specifikation om upplösning med tillhörande uppdateringssfrekvens finner du i bruksanvisningen för TV. 
 

Således är den tekniska specifikationen på NetOnNets hemsida korrekt. Den högsta uppdateringsfrekvensen är 60Hz men NetOnNet anger inte vid vilken bildupplösning.

 

Det är lätt att tolka informationen som att den hänger samman men så är det inte. Varje fält anger det högsta möjliga värdet men inte i kombination med vad.

 

Vill du ha 60Hz vid 4k-upplösning är du nödgad att köpa en annan TV. Innan du köper en ny TV, läs de tekniska specifikationerna i bruksanvisningen innan du slår till. Skälet är som nämnt ovan, all uppgiven specifikation som inte relaterar till något är alltid det högsta möjliga värdet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Andersson TV är tillverkad i Indien av turkiska Vestel, vars hemsida inte längre finns (vestel.com) så det går inte att få fram specs för tv:n direkt från tillverkaren. Det är med andra ord inte direkt ett tekniskt underverk till tv.

 

Du kan få lite tips och förklaringar på denna sida:

How to Set Up Your Gaming PC on a 4K TV / PCMag.com

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-31 10:49, skrev RexxoMagnat:

Testade att spela Far Cry 5 och att välja 4K var inget problem och inte heller 60Hz men spelet laggar så det går inte att spela. Nu undrar jag om jag kan ha köpt fel kabel eller om grafikkortet faktiskt inte klarar av spela med i 4K och 60Hz?

Att spelet laggar i 4K med grafikkortet du har är inte konstigt. Även om det klarar upplösningen så är det inte snabbt nog för att spela laggfritt i 4K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...