Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Okända MAC-adresser i router [LÖST]


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Jag har tidigare i min ASUS router sett ett par enstaka MAC-adresser där företagsnamnet inte syns i routern, men inte reflekterat närmare över det. Nu har jag skaffat en dedikerad VPN-router (Vilfo) och blev förvånad över att plötsligt ser jag hela 6 stycken okända till (de IOT-enheter jag faktiskt har kopplat in syns med företagsnamnet). När jag kollar via en sajt där man kan kolla till vilken hårdvarutillverkare MAC-adressen tillhör så får jag ingen träff. Får detta svar
 

Citat

MAC Address more info

Locally administered addresses (LAA): the address is assigned to a device by a network administrator, overriding the burned-in address.

 
Note

It's also be a randomized MAC. Media Access Control (MAC) address randomization is a privacy technique whereby mobile devices rotate through random hardware addresses in order to prevent observers from singling out their traffic or physical location from other nearby devices.

 

Type of transmission: Unicast

Dom är alla "offline" enligt Vilfo routern och syns inte min ASUS som jag satt som Accesspoint (för att Wifi i ASUS är snabbare än Vilfo's och Vilfo's wifi har jag avaktiverat) Ingenting verkar lida av att jag blockerar dessa okända MAC-adresser så att de inte kan ta sig ut på nätet. Men jag ser i Vilfos logg att ett par av dem har nån gång skickat och tagit emot några hundratals kilobyte.


Vad jag förstår av detta: "It's also be a randomized MAC. Media Access Control (MAC) address randomization is a privacy technique whereby mobile devices rotate through random hardware addresses in order to prevent observers from singling out their traffic or physical location from other nearby devices." så kan det vara nån slags säkerhetsgrej med randomiserade MAC-adresser? Kan det stämma, eller finns det andra anledningar till varför dessa extra MAC-adresser finns? Kommer de från min iPhone tro? Antar att Sonos, Philips Hue eller Google home/Nest audio inte har någon sådan säkerhetsfunktion?
Jag är inte särskilt orolig över att det skulle vara nåt fuffens på gång då jag har starkt lösenord på WPA3 och routrarna, bara lite nyfiken på vad det är som försigår.
 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det är lustigt (igen) att när man skriver och formulerar ett problem så kommer man på nya sätt att angripa ett problem. Som nu en halvtimma efter att jag skrev ovanstående så kom jag på att jag kan ju testa vad jag just frågat efter.

Jag hittade inställningen i iPhone där man kan aktivera just detta med randomiserade MAC-adresser, i egenskapen för aktuell wifikoppling. Där såg jag då att MAC-adressen i iPhone var densamma som en av de okända. När jag stängde av den blev MAC-adressen i telefonen en annan (den faktiska då) När jag kopplade upp mot gästnätverket så blev det en av de okända eftersom jag i den anslutningen i iPhone också hade randomiserade MAC-adresser aktiverat.
Så det är så att Vilfo sparar de använda randomiserade MAC-adresserna helt enkelt, vilket inte ASUS-routern gjorde (varför jag inte sett lika många där)

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Hakinger changed the title to Okända MAC-adresser i router [LÖST]
 Share

×
×
  • Skapa nytt...