Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbletter av mottagna mail i Thunderbird


santamonica
 Share

Rekommendera Poster

Sedan ett bra tag tillbaks får jag dubbla mail i Thunderbird från 95% av avsändarna. Förstår inte vad det kan bero på. Har Telia som mailleverantör.
Någon som har något tips på vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubletter var? Notera att gmail lägger alla mail i två grupper för Thunderbird. Inkorgen och arkivet. Samma mail men kan visas på två olika ställen i TB, samma mail. Läser du det på endera plats markeras det som läst på båda.

Vilse i pannkakan. Glöm detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev santamonica:

Har Telia som mailleverantör.

Dubbletterna gäller alltså ett Teliakonto, där adressen slutar på @telia.com ?

Är det exakt samma tiddstämpel på "de båda"?

Finns något gemensamt med de 5 % av användarna där det inte uppstår dubbletter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Dubbletterna gäller alltså ett Teliakonto, där adressen slutar på @telia.com ?

Är det exakt samma tiddstämpel på "de båda"?

Finns något gemensamt med de 5 % av användarna där det inte uppstår dubbletter?

Ja den slutar på @telia.com.
Ja exakt samma tidsstämpel på båda dubbletterna.
Har försökt hitta en gemensam nämnare mellan de 5% men inte hittat det. Inte heller mellan de andra 95%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev santamonica:

Sedan ett bra tag tillbaks får jag dubbla mail i Thunderbird ...

Om du raderar en av dem, försvinner båda eller endast den du markerade? Om endast den du markerade försvinner så verkar det ju vara dubbletter. Fast det skulle eventuellt kunna vara någon form av genväg som skapats och blev kvar, och går det inte då att öppna "det andra" mejlet så kan det vara så. Blir det andra kvar och du kan öppna det så verkar det vara två olika mejl. (Såvida det trots allt inte är en form av genväg som ändrar sig och öppnar själva mejlet från papperskorgen.)


Det jag vill komma fram till är om det faktiskt är två olika mejl, eller om det bara har med visningen att göra. Se också Cecilias fråga om webbmejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev ChristerE:

Om du raderar en av dem, försvinner båda eller endast den du markerade? Om endast den du markerade försvinner så verkar det ju vara dubbletter. Fast det skulle eventuellt kunna vara någon form av genväg som skapats och blev kvar, och går det inte då att öppna "det andra" mejlet så kan det vara så. Blir det andra kvar och du kan öppna det så verkar det vara två olika mejl. (Såvida det trots allt inte är en form av genväg som ändrar sig och öppnar själva mejlet från papperskorgen.)


Det jag vill komma fram till är om det faktiskt är två olika mejl, eller om det bara har med visningen att göra. Se också Cecilias fråga om webbmejlen.

När jag raderar det ena dubblettmailet så försvinner endast det som jag raderar. det andra finns kvar och öppnar perfekt.

Har sett Cecilias fråga också och har inför mitt svar till henne stängt ner Thunderbird för att se vad som händer just på webbmailen hos Telia. Återkommer lite senare med svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är det dubbletter även i Telias webbmejl?


Cecilia, ja det är dubbletter även på Telias webbmail. Dock inte alla mail, men de hör ju till de cirka 5% som inte kommer dubbelt.

Redigerad av santamonica
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med några som du får dubbla mejl från om de har reagerat på att något är annorlunda när de skickar till dig, t ex felmeddelande eller mejl som Delivery notice?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, Inget sådant, det har jag kollat tidigare.

Redigerad av santamonica
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet finns i webbmejlen så skulle du kunna fråga Telias kundtjänst kanske.

 

Jag har för mig att man i Thunderbird kan kolla mejlens källa alltså deras originaltext utan att programmet har gjort det lättläst eller kanske det räcker med deras huvud?

 

Enligt https://support.mozilla.org/en-US/questions/1130225 ska man kunna trycka Ctrl+u för att få upp källan när ett mejl är markerat. Annars får du leta efter något typ Visa källa i menyerna.

Det skulle vara intressant att veta om det är någon skillnad mellan dubbletternas källkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Eftersom problemet finns i webbmejlen så skulle du kunna fråga Telias kundtjänst kanske.

 

Jag har för mig att man i Thunderbird kan kolla mejlens källa alltså deras originaltext utan att programmet har gjort det lättläst eller kanske det räcker med deras huvud?

 

Enligt https://support.mozilla.org/en-US/questions/1130225 ska man kunna trycka Ctrl+u för att få upp källan när ett mejl är markerat. Annars får du leta efter något typ Visa källa i menyerna.

Det skulle vara intressant att veta om det är någon skillnad mellan dubbletternas källkod.

Jag har nu tagit 2 dubblettmail och jämfört deras original headers (rubbet) och de är identiska.
När du skriver "dubbletternas källkod" är det detsamma som sidhuvudena/headers?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med källkod ser man ytterligare lite till men det spelar nog ingen roll. Då beror det i alla fall inte på att mejl har skickats om för att Telias server inte svarade. Det är nog läge att höra med Telia nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Cecilia:

Med källkod ser man ytterligare lite till men det spelar nog ingen roll. Då beror det i alla fall inte på att mejl har skickats om för att Telias server inte svarade. Det är nog läge att höra med Telia nu.

OK då hör jag med Telia istället. Tack i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är nog läge att höra med Telia nu.

Håller med Cecilia, verkar vara dags att kolla med Telia ...

 

22 timmar sedan, skrev santamonica:

Har sett Cecilias fråga också och har inför mitt svar till henne stängt ner Thunderbird för att se vad som händer just på webbmailen hos Telia.

... men jag undrar - och det finns några saker du kan testa, ifall du skulle vara intresserad av det.

 

Hanterar du e-posten på flera enheter? Kan det finnas några regler eller andra inställningar som skapar dubbletterna? Finns det något vettigt kring detta så se till att ingen enhet (dator, mobil, m m) har kontakt med e-postservern och be sedan någon att mejla och kolla sen i webbmejlen om det blivit dubbletter. Mejl från någon där det brukar bli dubbletter, förstås.


Med protokollet IMAP hanteras e-posten direkt på servern. Med POP hämtas den till den egna datorn/mobilen, men med möjlighet att "kryssa i" att e-breven också ska sparas på servern. Lite långsökt, men eventuellt skulle någon kombination av använda enheter och inställningar kunna orsaka dubbletterna. Det skulle alltså redan ha kunna skapats dubbletter när du tidigare kollade i webbmejlen.


Ser inget om att du har flera e-postlådor (med tillhörande e-postadresser) och om fenomenet i så fall avser fler än en e-postlåda. Men hos Telia kan man ha fem e-postadresser, så ett test kan vara att skapa en till e-postlåda och be avsändare skicka till den, för att se om det blir dubbletter då också. Du behöver inte lägga till den i Thunderbird utan kan kolla i webbmejlen. Om inte annat så kanske det kan ge ledtrådar till problemet om Telia inte direkt kan svara på varför det blir dubbletter.

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Håller med Cecilia, verkar vara dags att kolla med Telia ...

 

Hanterar du e-posten på flera enheter? Kan det finnas några regler eller andra inställningar som skapar dubbletterna? Finns det något vettigt kring detta så se till att ingen enhet (dator, mobil, m m) har kontakt med e-postservern och be sedan någon att mejla och kolla sen i webbmejlen om det blivit dubbletter. Mejl från någon där det brukar bli dubbletter, förstås.

 

 

 

Ja det gör jag men har kollat och är inte inloggad på varken Thunderbird eller webbmailen på någon av de andra enheterna samtidigt. Har bara Thunderbird på min huvuddator, på de andra använder jag bara webbmailen. Har också kollat och de regler som finns är samma på samtliga e-postkonton. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:


Med protokollet IMAP hanteras e-posten direkt på servern. Med POP hämtas den till den egna datorn/mobilen, men med möjlighet att "kryssa i" att e-breven också ska sparas på servern. Lite långsökt, men eventuellt skulle någon kombination av använda enheter och inställningar kunna orsaka dubbletterna. Det skulle alltså redan ha kunna skapats dubbletter när du tidigare kollade i webbmejlen.


Ser inget om att du har flera e-postlådor (med tillhörande e-postadresser) och om fenomenet i så fall avser fler än en e-postlåda. Men hos Telia kan man ha fem e-postadresser, så ett test kan vara att skapa en till e-postlåda och be avsändare skicka till den, för att se om det blir dubbletter då också. Du behöver inte lägga till den i Thunderbird utan kan kolla i webbmejlen. Om inte annat så kanske det kan ge ledtrådar till problemet om Telia inte direkt kan svara på varför det blir dubbletter.

Jag har 4 olika e-postkonton hos Telia och problemet med dubbletter uppstår bara på 2 av dem, de som används mest. Jag har POP inställt på samtliga och inte ikryssat att mail ändå ska sparas på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev santamonica:

Jag har 4 olika e-postkonton hos Telia och problemet med dubbletter uppstår bara på 2 av dem, de som används mest. Jag har POP inställt på samtliga och inte ikryssat att mail ändå ska sparas på servern.

Det finns ett par saker du ganska enkelt kan prova eftersom du hanterar e-posten med POP, och inte "sparar på servern". Efter att du precis hämtat är e-postlådorna tomma, de på servern (till nästa mejl kommer).


Det ena är att byta plats på e-postadresser, du skrev att dubbletter bara uppstår i två av e-postlådorna. Byt så de andra får de e-postadresser som nu leder till dubbletterna. Använd någon tillfällig e-postadress under bytet så blir det inga "krockar", lägg t ex till ett x. Använder du samma lösenord för e-postlådorna borde det här fungera utan ändringar i Thunderbird. Använder du olika lösenord så får du ändra så användarnamn (mejladress) och lösenord hör ihop i Thunderbird. Det kanske inte helt löser problemet, det kanske blir dubbletter för någon av de e-postadresser som inte används så ofta. Men då är ju det bra, och det verkar då som att dubbletterna hör ihop med själva e-postlådorna.


Ett annat sätt är att radera en e-postlåda, och sen skapa den igen (med samma e-postadress). Har problemet med själva e-postlådan att göra så borde det försvinna, och samma e-postlåda borde inte "återuppstå" tycker jag, det borde bli en ny e-postlåda även om den får samma e-postadress som tidigare.

 

Apropå att hämta med POP, du är väl medveten om att du måste kolla e-postlådorna med webbmejlen för att se om det felaktigt hamnat något mejl i skräppostmapparna. För ett antal år sedan kunde man välja om Telias skräppostfilter skulle vara aktiverat eller inte, bra om man hämtar med POP. Det gjorde man i inställningarna i webbmejlen, där inställningarna avser e-postlådorna på servern. Sen tog man bort möjligheten att själv välja, och skräppostfiltret är alltså aktiverat.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ett annat sätt är att radera en e-postlåda, och sen skapa den igen (med samma e-postadress). Har problemet med själva e-postlådan att göra så borde det försvinna, och samma e-postlåda borde inte "återuppstå" tycker jag, det borde bli en ny e-postlåda även om den får samma e-postadress som tidigare

Men då blir jag väl av med all däri lagrad mail, och alla skapade foldrar etc, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Apropå att hämta med POP, du är väl medveten om att du måste kolla e-postlådorna med webbmejlen för att se om det felaktigt hamnat något mejl i skräppostmapparna.

Ja det vet jag och gör flera gånger om dagen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev santamonica:

Men då blir jag väl av med all däri lagrad mail, och alla skapade foldrar etc, eller?

Du skrev att du hämtar med POP, och har det precis gjorts så är Inkorgen på servern tom (om "spara på servern" inte är ikryssat). Om det är POP du använder så finns din hämtade e-post och skapade foldrar lokalt i din dator. Använder man IMAP så hanteras e-posten direkt på servern, inkl egna foldrar. Men e-posten synkas (vanligtvis) till den egna datorn, brukar vara standardinställningen när IMAP används. Bra för att t ex kunna läsa e-post om internetuppkoppling saknas.
 

 

50 minuter sedan, skrev santamonica:

Ja det vet jag och gör flera gånger om dagen. 

Ifall man hanterar e-posten med IMAP så är det innehållet på servern man ser, och behöver inte webbmejlen för att kunna kolla skräppostmappen.

 

 

TILLÄGG:
Om du skickar mejl via webbmejl så hamnar de skickade mejlen i e-postserverns Skickat-mapp. Och när du använder POP för att hämta så avser det endast serverns Inkorg. Bra att tänka på ifall du tänker testa att radera en e-postlåda på servern.

 

 

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev ChristerE:

Om det är POP du använder så finns din hämtade e-post och skapade foldrar lokalt i din dator.

Ok det är alltså inte mailboxen i Thunderbird  jag i så fall ska radera (och återskapa) utan det är direkt genom webbmailen jag raderar den? Ja i så fall finns ju allt kvar i datorn (i Thunderbird). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev ChristerE:

Om du skickar mejl via webbmejl så hamnar de skickade mejlen i e-postserverns Skickat-mapp. Och när du använder POP för att hämta så avser det endast serverns Inkorg. Bra att tänka på ifall du tänker testa att radera en e-postlåda på servern

Ja detta är jag också medveten om och hanterar på ett visst sätt de få gånger jag skickar mail direkt från webbmailen. Tack för tipset i alla fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev santamonica:

Ok det är alltså inte mailboxen i Thunderbird  jag i så fall ska radera (och återskapa) utan det är direkt genom webbmailen jag raderar den?

Inte i webbmejlen, det går inte, där hanteras e-posten och diverse inställningar för den e-postlåda man är inloggad till.


Skapa och ta bort e-postlådor gör man inloggad till Mitt Telia, där det också går att byta e-postadress på en befintlig e-postlåda.

Administrera din e-post - Guide - Support - Privat - Startpage (telia.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Inte i webbmejlen, det går inte, där hanteras e-posten och diverse inställningar för den e-postlåda man är inloggad till.


Skapa och ta bort e-postlådor gör man inloggad till Mitt Telia, där det också går att byta e-postadress på en befintlig e-postlåda.

Administrera din e-post - Guide - Support - Privat - Startpage (telia.se)

OK tack för det! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...