Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför låser datorn sig


Benson
 Share

Rekommendera Poster

Jag köpte en Acer Nitro 5 17" 16GB 1TB RTX 3070 144H i december. Efter en kort tid hände följande. Jag var ute på interner via Google Chrome. Plötsligt låser skärmen sig. När jag rör på musen förblir pilen på samma plats på skärmen. Jag försökte komma ur detta genom att trycka på Control-Alt-Delete. Fungerade inte. Provade ett antal gånger. Lät då datorn stå och efter en stund stängde datorn ner utan att jag hade rört den och startade om. Därefter kunde jag logga in och datorn fungerade som den skulle. Ibland tog det upp till några timmar innan datorn stängde ner så det var olika hela tiden. 

Detta hände ett flertal gånger så därför ringde jag firman där jag köpt datorn. De trodde det kunde vara fel i Win 10 eller i ett minne. Jag ominstallerade Win 10  men felet kom tillbaka. Det är alltså ett fel som kommer och går och är inte där hela tiden. Jag kontaktade då firman som då tog tillbaka datorn. Då jag i övrigt tyckte om den med den stora skärmen på 17" så tänkte jag att om jag köpte en likadan så måste risken att där är något fel på dator nr två så liten att det är försumbart. 

När posten kom med dator nummer två fick de fick de ta ettan i retur. Då var jag säker på att det var en ny dator och inte den gamla som kom i retur. Efter några dagar uppstod exakt samma fel på tvåan som på ettan. Bilden frös och det gick inte att  stänga av datorn. Nu kan jag tillägga att batteriet i denna dator är fast monterat  därför kunde jag inte göra som jag kunde i min gamla laptop, ta bort batteriet så att datorn stänger ner. 

Finns det någon här som haft motsvarande problem med en dator eller som kan ge någon rimlig förklaring på problemet. Skall nu sända tvåan i retur och funderar på vilken dator jag skall prova härnäst. Jag spelar inte spel så denna dator skulle bara vara en snabb dator med ssd  och de nya USB uttagen som är snabbare än de gamla vid överföring av filer och foto. Finns det något annat fabrikat med 17" skärm som ni kan rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nedan länk på youtube som kanske kan vara värt att testa. Det går ut på att man i Chrome settings stänger av "hardware acceleration". Funkar det så är det bra annars får man leta vidare.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Chrome, som ensam källa, medför att hela datorn fryser kanske det kan vara en idé att använda en annan webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Att det kan vara värmeproblem på två nya identiska datorer, den sannolikheten är i princip obefintlig.

Om så skulle vara är det ett fabrikationsfel och då borde många vara drabbade av felet.

 

Nej, jag kan aldrig tänka mig värmeproblem på två nya identiska datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror att X_Men är på rätt spår. Nu blev det så att jag tröttnade och lämnade tillbaka datorn.

Köpte i stället en MSI Mag Infinite 11TC-1431MYS. 

När jag kopplat in skärmen på displayporten fick jag till svar på skärmen "no signal". Testade också på usb med samma resultat. No signal. Tänker några väl valda ord om datorer som inte fungerar när dom är helt nya.

Tar datorn och åker till butiken och killen vid servicedisken konstaterar samma sak. Han testar då en annan utgång och då startar skärmen upp. Vi antar båda att det är ett fel på datorn eftersom alla utgångar på datorn borde fungera. Dom tar tillbaka datorn och beställer en ny som kom nästa dag.

Vad tror ni hände. Samma fel uppenbarade sig på dator nummer två. Samma utgångar som inte fungerade på första datorn fungerade inte heller på 2an. Jag kopplade in skärmen på en annan utgång så att jag fick igång skärmen. Har nu kört med datorn några veckor och inget tyder på att det skall vara något annat fel.

Så X-Men, det verkar som om det är fabrikationsfel på även denna datortyp. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...