Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beslutet om lagring av radioaktivt avfall


Monshi
 Share

Rekommendera Poster

Nu har de beslutat. Kapsla in, gräv ned, förslut och hoppas det håller sig därnere i 100 000 år. Kan fungera.

 

Några tankar

Miljöpartiet - har det inte skjutit sig helt i sank nu? Att de sågar beslutet är kanske inte så konstigt med nog kunde de sagt detta under tiden de satt i regeringen och på så vis kanske påverkat beslutet istället för förhala det så att "någon annan" fick ta beslutet?

 

Spara ovan mark för att upparbeta och använda i 4G kärnkraftverk. I teorin kanske, i praktiken tveksamt om kostnadseffektivt eller praktiskt.

Om det skulle bli aktuellt, om tekniken utvecklas och fungerar då finns det idag använt kärnbränsle i världen som kan förse oss med el i några tusen år framöver. Att vi gräver ned några ton, det påverkat inte tillgången på material för upparbetning direkt.

 

Lyssnade på en av Sveriges kärnkraftsfysiker i P1s Studio 1 för en tid sedan där han framförde, lite mellan raderna, att detta gamla bränsle inte var optimalt för upparbetning. Bättre då att bygga modernare reaktorer inom generation 3 som har anpassat bränsle som enklare kan tas om hand i en sluten cykel för att upparbetas och användas igen

 

Vilka är era tankar? Det är ett intressant ämne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 000 år är antagligen den tid som vi behöver för att hitta en annan planet att bo på. Så det kan nog vara bra att ha den marginalen. Om den sen är realistisk har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljöpartiet - Nog hade det varit bra mycket svårare för Socialdemokraterna att fatta/lägga fram beslut om detta med MP kvar i Regeringen. Det var ju inte så att MP inte hade åsikter som, eventuellt vad vet jag, blockade S från att gå vidare med detta. Nu har ju MP gett bort den möjligheten iom avhoppet.

 

Upparbetning - såvitt jag förstått det så "läggs locket på" (den slutliga försegligen) enligt plan på först om ca 70 år. Innan dess hinner nog frågan ältas både en och två gånger i den politiska sfären samt att forskning/utveckling kanske visat vilket alternativ som (vid den tidpunkten) är det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...