Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka mejladress baserat på u-nummer


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Kan man hitta en e-postadress baserat på en e-postlådas u-nummer? Vet inte hur vanligt u-nummer är men används i alla fall av Telia.


Ett mejl med "Delivery Status Notification" från Telia innehåller "u12345678@pne.telia.com; Failed; 5.2.2 (mailbox full)". (Anger här ett fejkat u-nummer, förstås.) Har man nyligen skickat något enstaka mejl förstår man nog ganska enkelt vem det är som har en full e-postlåda. Men har man skickat ett mejl med många mottagare är det ju inte så lätt.


Det går att skicka med u-numret som vänsterled i e-postadressen. Göra mejlet mindre i storlek, om det går, och hoppas att det då kommer fram, med t ex ett meddelande om att tömma e-postlådan. Men om man får studs även då, finns det något sätt att kolla till vilken mejladress man först skickade.


Tills för inte så länge sedan så kom också mejladressen med i "Delivery Status Notification", men sedan en tid tycks det inte göra det.


Har googlat men hittade inget, förutom följande. Men där finns knappast något om att utgå från ett u-nummer. Ögnade igenom och tror inte jag missade något intressant, inte om u-nummer i alla fall.

https://kinsta.com/se/blog/hitta-e-postadress/


(E-postprogram är väl inte bästa avdelningen, frågan har ju med e-postleverantören att göra, men den är nog närmast.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

U-nummer är inget generellt utan det är nog i stort sett bara Telia som använder det och det är väl typ som ett kundnummer för dem.

 

Det kan kanske vara bra att fråga Telia för om tillräckligt många klagar kanske de ändrar tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Comhem (numera Tele2) fortfarande hade e-posttjänst skapades e-postadresserna med u-nummer. Man valde ett namn på sin e-postadress, t.ex. minepost@comhem.se men det var bara ett alias. Den verkliga e-postadressen var ett u-nummer.

 

Comhem tillät upp till 5 e-postadresser per abonnemang. Det skapades ett nytt unikt u-nummer för varje e-postadress jag skapade. Inget av dem var kopplat till mitt kundnummer hos Comhem. 
De olika u-numren hängde inte heller ihop med varandra, som till exempel nummerföljd. Jag skapade en e-postadress direkt när jag fick mitt konto. Därefter dröjde det ett par år innan jag skapade min adress nummer två. U-numren skilde sig väsentligt mellan varandra.

 

Ytterligare något år senare skapade jag tre adresser till, bara för att få tillgång till hemsidesutrymmet på 50MB per adress. De tre hade nummerserie som låg mer i linje med varandra mot de två först skapade.

 

För att få veta vem som har en specifik u-adress är det nog bara, som Cecilia nämner, Telia som kan svara på, om ens de kan detta.

 

U-numren för Telia och Comhem beror på att det var Telia som startade Comhem men då under sitt egna namn, Telia. Comhem tillkom först när Staten bestämde att Telia inte skulle hålla på med sådana tjänster som Comhem höll på med. TV och bredbandsdelen såldes ut från Telia och Comhem bildades.

 

Comhem bytte ägare flera gånger, bl.a. var det riskkapitalbolag som köpte och sålde Comhem innan Comhem hamnade hos Telias konkurrent, Tele2. Tele2 äger idag även TV3, konkurrent till bl.a. TV4.

 

Telia startade, efter några år, på nytt TV- och bredbandstjänster. Telia använde sig av det system som de byggde upp när Comhem fanns under deras paraply, vilket innebar att u-numren fick nygammalt hem.

 

Idag är Telia och TV4 samma bolag. 
Lite ironiskt när man ser på det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

innehåller "u12345678

Om det var ett äkta nummer och Telia skulle personen kunna bo i Valdermarsvik, eller bodde där när kontot skapades.

Om det inte är en märklig slump så är de första siffrorna kopplade till aktuellt riktnummer. Jag har tillgång till fem sådana e-postadresser plus koll på några släktingars u-nummer och de har alla en början som stämmer med riktnumret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det kan kanske vara bra att fråga Telia för om tillräckligt många klagar kanske de ändrar tillbaks.

Är det viktigt att kunna identifiera vem som har mejlboxen full så blir det väl det man får göra. Dels för att få svar på om Telia känner till något sätt, men också med en förhoppning om att mejladressen kommer med igen.


Ett sätt kan vara att sätta sig och skicka ett mejl i taget och se när man får en studs. Men det kan ta lång tid och så får många mottagare onödiga mejl. Något lämpligt meddelande får väl i så fall skickas med som förklarar det hela.


(Det är inte jag som skickar massmejlen, men blev tillfrågad om hur man kan hitta "den skyldige".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...