Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmsläckare i Linux Mint?


Vinterfiskaren
 Share

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Bilder från Windows 8.1 32-bit

 

2018801710_5-JohnnyCastawayScreenSaver.thumb.jpg.4d8e253a76b971d80f738925b0708179.jpg

833553076_6-JohnnyCastawayScreenSaver.thumb.jpg.bf2c2dc6b74436440ff61c39a059ad00.jpg

 

Är det troligt att det går och få skärmsläckare som fungerar utan problem i Linux Mint Xfce med Xscreensaver eller Xfce4-screensaver som finns i Linux Programhanterare?

 

Vilken ger minst problem och är bäst av Xscreensaver eller Xfce4-screensaver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Jag installerade Xfc4-screensaver via Programhanterare i min Linux Mint Xfce.

 

Efter detta så fanns Skärmsläckare med under Program längst ner till vänster i Panelen och i Inställningar.

 

Tyvärr så fanns det endast några få, skärmsläckare med i Inställningar för skärmsläckare.

 

För att få flera skärmsläckare än dessa få, så installerade jag Xscreensaver-data-extra via Linux Programhanterare.

 

Detta enligt Theme på Internetsidan: https://docs.xfce.org/apps/screensaver/start

 

Efter detta så fanns det cirka 120 stycken skärmsläckare att välja med i Inställningar för skärmsläckare. Tyvärr så var det två stycken av dessa skärmsläckare som krånglade. Skärmsläckaren som heter Glitchpeg fungerar inte och skärmsläckaren som heter Xjack ger kraschrapport i Systemrapporter.

 

Jag provade dessutom att installera Xscreensaver-gl-extra via Programhanterare i Linux. När jag installerade xscreensaver-gl-extra så blev också xscreensaver-gl installerat. Detta för att få ännu flera skärmsläckare.

 

Installationen av xscreensaver-gl-extra och xscreensaver-gl gjorde att när jag öppnade Inställningar för skärmsläckare så frös och låste sig min gamla dator totalt.

 

Så jag tog via Programhanterare bort både xscreensaver-gl-extra och xscreensaver-gl.

 

Nu verkar cirka 118 stycken skärmsläckare fungera som de ska av totalt cirka 120 stycken. Jag skriver cirka eftersom jag eventuellt har räknat fel på antalet.

 

Eftersom två av skärmsläckarna krånglar så ska jag kanske Avinstallera allt och prova Mate-screensaver och eller Cinnamon-screensaver i min Linux Mint Xfce istället.

 

Eftersom jag tror att allmän intresset är ganska lågt, av detta med skärmsläckare så kanske jag låter bli att delge, hur det eventuellt gick med detta på forumet. Det är om jag fattar det rätt i dagsläget nästan 20 år sedan intresset för skärmsläckare till datorer var stort.

 

Jag hoppas att det jag skrivet går att läsa och förstå, trots mitt eventuella dåliga skrivspråk.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Screen Antics.scr fungerar faktiskt i Linuxmiljö, under Wine. Dock under förutsättning att man bara använder en (1) skärm som det verkar, när jag testar.

 

Här ett exempel på hur man kan trigga en sådan skärmsläckare:

https://joefreeman.weebly.com/using-windows-sreensavers-on-linux.html

 

 

Tillägg:

Det här skriptet fungerade:

 

#!/bin/bash

idletime=$((1000*60*15)) # 15 minutes in milliseconds

while true; do
idle=`xprintidle`
echo $idle
if (( $idle > $idletime )); then
		wine "/home/mint/.wine/drive_c/windows/Screen Antics.scr" /s
fi
sleep 1
done

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för informationen om Castaway Screen Antics via Wine i Linux.

I dagsläget avvaktar jag med att installera Wine och prova att installera Johnny Castaway, men jag kan ju i framtiden bli sugen på att prova detta.

 

Det kan ju finnas någon annan på forumet som kan vara intresserad av detta.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...