Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iPad och Projektor?


Ored
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Försöker koppla in min iPad Pro M12021 till en lite äldre projektors VGA kontakt då den inte har någon HDMI kontakt. För att göra detta kopplar jag in en USB-C till VGA adapter, https://www.webhallen.com/se/product/239594-Deltaco-USB-3-1-till-VGA-adapter-USB-typ-C-hane-VGA-hona-1080P-guldplaterade-kontakter-svarttill iPaden som i sin tur är inkopplad till en VGA kabel mellan adaptern och projektorn. Problemet är att jag inte lyckas få upp iPad bilden på projektorn. Har i projektorns inställningar ändrat mellan en massa olika ingångskällor. Vad kan jag gjort för fel eller kommer detta inte att fungera med den adaptern? Kan jag göra några inställningar på iPaden för att få det att fungera eller ska jag göra något annat för att få det att fungera?

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VGA brukar vara känslig för att man valt rätt upplösning och frekvens, beskrivningen på webhallen säger att det är max 1920x1080, men framgår ju inte vilken upplösning som valts av din ipad. Har du möjlighet att styra det i din ipad?

 

Får du något meddelande på ipad att den erkänt vga-adaptern förresten? På min samsung när jag kopplar in skärm i usb-c uttaget så får jag ett meddelande om det.

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man inte någonstans även tillåta att skärmen ska speglas?

Så behöver man göra med Android om man ska casta skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Behöver man inte någonstans även tillåta att skärmen ska speglas?

Så behöver man göra med Android om man ska casta skärmen.

Du har nog rätt där. På iPad o iPhone så finns det funktionen SKÄRMDUBBLERING och den använder jag när jag har föreningsträffar. Dock är det så att vi använder en AppleTv-dosa som kopplas till projektorn via hdmi. Det fungerar utmärkt. 

Chromecast till projektor där fordras det en tredjeparts app och som tyvärr inte är gratis.

Hur man gör med vga har jag inte en aning om.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Du har nog rätt där. På iPad o iPhone så finns det funktionen SKÄRMDUBBLERING och den använder jag när jag har föreningsträffar. Dock är det så att vi använder en AppleTv-dosa som kopplas till projektorn via hdmi. Det fungerar utmärkt. 

Chromecast till projektor där fordras det en tredjeparts app och som tyvärr inte är gratis.

Hur man gör med vga har jag inte en aning om.

ett tillägg till min kommentar. Man kan titta på svt play och tv4 play mfl. utan att behöva den tredjepartsappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla idéer på lösningar. Vad jag vet så tror jag det inte går att göra några inställningar på iPaden när det gäller att koppla iPaden till VGA projektorn. Enligt Apple ska man göra enligt anvisningarna på sidan https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipadf1276cde/ipados under rubriken Ansluta iPad om den har en USB-C- eller Thunderbolt/USB 4-kontakt. Men som sagt så får jag det inte att fungera.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar mig till minnes en händelse för 15-20 år sedan, och det är väl i det tidsspannet din projje är från.

Alltså innan HDMI var vanligt på projjar.

En bekant hade köpt en projje, och kopplade in den till dvd-spelaren med YUV-signal (komponentvideokablar), men fick ingen kontakt med dvd-spelaren.

Fanns väl YUV, VGA och nån mer ingång också.

Ändrade i menyerna från VGA till YUV, men ingen kontakt.

Efter att vi lusläst manualen, kom vi fram till att projjen måste startas om för att ändringen av ingångssignal skulle aktiveras.

Kommer inte ihåg fabrikatet på den projjen nu, och omstart har du kanske redan testat?

Vilket fabrikat är det på din projje?

 

Apple har ju sin egen adapter för detta, men så illa är det väl inte, att man måste använda deras egna produkter för att det ska fungera?

 

 

 

Redigerad av bengt 429
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På länken https://amagic.idg.se/follow/eforum/0188f5e5c2c6e49339e9a9188e2a323b kan jag inte hitta något om VGA.

 

Projektorn jag försöker koppla iPaden till är en InFocus W260. När jag kopplar in en dator till projektorns VGA kontakt väljer jag Computer som ingång och då fungerar det perfekt. Behöver då inte starta om projektorn för att det ska fungera när jag väljer en ny ingång. Ska vi tillfälle prova att koppla in adaptern till en Mac med USB-C/Thunderbolt kontakt och se om det är själva adaptern som är boven i dramat.eller inte.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag äntligen provat att koppla in projektorn till en Mac med hjälp av adaptern och då fungerar det perfekt. Så något fel på adaptern verkar det inte vara. Är det så att iPaden kräver något speciellt av USB-C till VGA adaptern eller projektorn?

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar detta:

Citat

Not all USB-C connections are created equal. For example, the iPad Pro doesn't support Thunderbolt 3 displays, despite the connector looking identical to a USB-C connector.

https://www.cnet.com/tech/computing/how-to-use-the-new-ipad-pro-with-an-external-monitor-usb-c-thunderbolt-hdmi/

om det kan påverka om en viss adapter fungerar.

 

På den sidan står det också om att vissa appar har som standard att visa olika saker på de två skärmarna. Det verkar som att testa med iMovie kan vara något.

 

Det står också om Inställningar - Display & Brightness är bra för att testa olika möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...