Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Seg dator vid uppstart ibland

Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Tomas E,

Recommended Posts

Ett par gånger har det hänt att det tar "en evighet" efter att jag skrivit in mitt lösenord innan skrivbordet dyker upp. Och då utan programikoner som det dröjer kanske ytterligare 15-20 sekunder innan dessa blir synliga i aktivitetsfältet. Det brukar finnas där direkt normalt sett. Orsaker? Åtgärder?

Dessa par gånger, vet du om det hänt i samband med att din dator fått en uppdatering från Windows Update?

5 timmar sedan, skrev .M:

Dessa par gånger, vet du om det hänt i samband med att din dator fått en uppdatering från Windows Update?

Det har det inte gjort idag. Hände precis samma sak nu när jag startade.

Anjuna Moon

Några tips att test här: https://itsupportguys.com/it-blog/faster-windows-10-startup/
Framförallt kontrollera vilka program du inte behöver starta vid inloggning (punkt 2). Har du många program där som dessutom kan vara inställda på att kontrollera uppdateringar vid uppstart  så dröjer det förstås extra de gånger dessa uppdateringar körs (ej att förväxla med Windows Update)

• Solution

Har inte hunnit kolla ovanstående tips än. Men jag hade en - jag tror den var namngiven som funktionsuppdatering - tillgänglig och den har jag installerat. Blir det inte bra så finns det även valfria drivrutinsuppdateringar. Dessa har jag dock aldrig behövt använda mig av men jag kanske provar det också. Windows säger ju att det normalt inte ska behövas, såvida man inte har specifika problem.

Edited by Tomas E
Problemet löst