Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datum för när en Excelfil skapande

T.A
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som egentligen inte har någon betydelse, jag är bara nyfiken.

Jag kör Office 2019,  när jag högerklickar på skrivbordet och skapar ny Excelfil så säger infon att den skapades 2015-06-05.

Varför det ? 🙂 

Om jag däremot startar Excel, skapar ett nytt tomt ark därifrån så blir datum rätt, (idag). Märkligt.

Någon som vet? Har som sagt ingen som helst betydelse för min del men skulle vara intressant att veta varför.

MVH

Thomas

ChristerE
1 timme sedan, skrev T.A:

...  när jag högerklickar på skrivbordet och skapar ny Excelfil så säger infon att den skapades 2015-06-05.

...

Om jag däremot startar Excel, skapar ett nytt tomt ark därifrån så blir datum rätt, (idag). Märkligt.

Vet inte vad för information du avser, det finns flera tidsangivelser för en fil. Se ett par tidigare trådar om det.

Men ett flera år gammalt datum är ju lite märkligt för en nyskapad fil. Skulle eventuellt kunna handla om att CMOS-batteriet är slut och att datorn startar med den ursprungliga tiden från realtidsklockan på moderkortet. Men då borde det inte bli olika för de två sätten att skapa filen. Oavsett om Excel eller operativsystemet sätter tiden (se mer om det i den andra tråden nedan) så borde det bli lika för nya filer.

Filegenskaper... - Windows 10 - Eforum (idg.se)

Kopiera filer och mappar och behålla ursprungsdatum? - Windows 10 - Eforum (idg.se)

Hklick.jpg.d71660615aebaf9d7a5c73405419b797.jpg

Tack för synpunkterna. Så här ser det ut under Arkiv->Info, när jag högerklickar på skrivbordet och skapar ny fil.

ny.jpg.a9b8e722de7cfb1c4cbfeaf7094dd1f9.jpg

Och så här om jag startar Excel först, och väljer ny tom arbetsbok där.

Ska läsa trådarna lite bättre. I Excel spelar det ingen roll för mig men såg att trådarna handlade lite om datum på foto, där kan det ju ställa till med lite mer, där har jag också märkt problemen som beskrivs.

Alltid trevligt att höra lite ideer.

Tack

Hälsningar

Thomas

Kanske att det är så att när Utforskaren (skrivbordet) skapar en ny fil så kopierar den egentligen en fil som skapades när t ex Excel installerade eller kanske en fil som är en del av installationsprogrammet så den är daterad när Microsoft skapade installationsfilen.

testar, högerklickar på skrivbordet, skapa Excelfil - skapande datum 2015-06-05 20:17

Skapar ny arbetsbok i Excel, sparar, skapande datum/senaste sparade det förväntande, dvs idag.

Så kan det kanske vara Cecilia. Jag funderade lite i de banorna om det var från någon sorts mall det skapades ifrån.

Fick du samma resultat som jag Monshi?

/Thomas

Det ser du väl i mitt svar, samma datum som du, två minuter "fel" bara så något i Excel är skapat den dagen. Jag skulle nog kalla detta för en bugg, ett fel i programmet eller Windows.

ChristerE
5 timmar sedan, skrev T.A:

Så här ser det ut under Arkiv->Info, ...

Aha, det var därifrån du hämtade informationen. Och då kan vi ju glömma det om CMOS-batteriet. 😀 Kollar aldrig datum på det stället, men det blir på samma sätt för mig nu när jag testade dina två varianter.

Tycker som Monshi, att det kan var någon bugg. Men intressant är att datum för Skapad (när det blir korrekt, under Arkiv->Info) följer med när en fil kopieras till andra enheter, och också när en fil kopieras och klistras in i samma mapp eller i andra mappar på samma disk eller partition. Det är metadata som följer med filen, till skillnad från Skapad i filsystemet som avser när filen hamnade där (skapades där). Se trådarna jag länkade till i mitt förra inlägg.

Jag misstänker stark att Cecilia har rätt (surprise!!!)

Om man kolla i register och "ShellNew" för .xlsx

Dator\HKEY_CLASSES_ROOT\.xlsx\Excel.Sheet.12\ShellNew

så pekar den på

C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\vfs\Windows\SHELLNEW\EXCEL12.XLSX

Den filen  har samma skapelsetidpunkt* som en "nytt exceldokument"   + fliknamnen är engelska (Sheet1 istället för Blad1). Precis som det blir i ett "Nytt->excelblad"

Det enda märkliga är att filstorleken är lite mindre på "mallen" (som inte är ett malldokument).

Hmm, det borde betyda att man kan ändra EXCEL12.XLSX om man t.ex vill starta med svenska inställningar, slänga på en företagslogga i sidhuvud/sidfot eller liknande. 

*Skapelsetidpunkt enligt högerklick, egenskaper, fliken information: Ursprung.

Inte  "Fil:" längre ner på samma flik.  Jag tycker att Christers förklaring om metadata låter väldigt rätt.

Så klart Cecilia har rätt🙂 Hon kan allt.

Men det är kul att en liten fundering kan skapa ett sånt engagemang bland alla duktiga forummedlemmar. Tack för det.