Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med Utforskaren, återställning och omstart i Windows 11


rollex
 Share

Go to solution Solved by rollex,

Rekommendera Poster

Min Predator PC från 2021 strular just nu:

 

1. Ibland när jag startar Utforskaren så låser den sig, (svarar inte).

2. Ibland när jag försöker stänga av eller starta om datorn står bara hjulet och snurrar. Inget händer, jag måste hårdstänga med strömbrytaren.

3. Ibland när jag startar om datorn stannar den på tillverkarens ikon, inget hjul som snurrar, inget händer. 

 

Som en norsk blinker - fungerer, fungerer icke, fungerer, fungerer icke...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till: När jag försöker återställa datorn stannar den med svart skärm, bara muspekaren som syns. När jag lyckas starta om den får jag veta att "Ett problem uppstod när datorn skulle återställas. Inga ändringar gar gjorts."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Skapa en backup av alla data på din dator som du inte vill förlora om du inte redan har det

2: Gör en felkontroll av hårddisken. Windows har egen inbyggt test du kan använda som första test. Du kan även ladda ned ett mer specificerat test från tillverkaren av din hårddisk.

Du kan även kolla S.M.A.R.T.-statusen på din hårddisk.

 

Inte givet att det är hårddisken som är problemet men ändå det första som bör kontrolleras.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla diskar är felfria. Jag kopplade bort en lös hårddisk nu, ska se om det är den som spökar.

 

 

Redigerad av rollex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in i Inställningar och skrev "hårddisk" i sökrutan. Då kom jag till ett ställe där hårddiskarna kontrollerades. Då hade jag redan tagit bort en lös hårddisk som jag misstänkte orsakade problem. Och då löste sig alla problem, verkar det som. Testade hårddisken i en annan dator, och den verkar vara helt död.

 

Vilket bekräftar tesen: Frågan är inte OM en hårddisk ska krascha, utan NÄR...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
5 timmar sedan, skrev rollex:

Alla diskar är felfria. Jag kopplade bort en lös hårddisk nu, ska se om det är den som spökar.

 

 

Det funkade, det var en lös hårddisk som jag använt som fast backup som hade dött. Det påverkade tydligen hela systemet. Konstigt att inte datorn upptäcker felet utan bara hänger upp sig...

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske hårddisken var dålig på att ovanligt sätt så att den höll på och skickade signaler hela tiden eller något liknande.

 

När det gäller externa diskar är det ofta elektroniken som omvandlar signalerna mellan USB och SATA som går sönder medan själva disken är intakt. Man kan kolla det igenom att ta ut den ur kabinettet och ansluta den via ett annat kabinett eller en adapter till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...