tonlof Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 Hej, Har en fungerade Visual Studio setup på en gammal dator som nu blivit uppgraderad med en ny. Både den den gamla datorn och nya har Visual Studio2022. Mitt gamla VB program behöver några få justeringar men ligger under framework 3.0 När jag öppnar projektet i nya datorn vill den självklart uppdatera framwork. Väl öppnat projekt så finns bara nyare target framwork att välja. Har laddat ner 3.0 från denna sida. .NET SDKs downloads for Visual Studio (microsoft.com) Men de dyker inte upp i detta projekt. Startar jag ett nytt projekt kan jag välja 3.0 Har ingen möjlighet att uppdatera framework till senare version då en större mängd gamla offline maskiner fortfarande kör gammalt framework. Vad kan man göra för att få in 3.0? Frameworket verkar ju vara installaat då jag kan välja det för nya projekt. Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution .M Posted January 19, 2022 Solution Share Posted January 19, 2022 Jag tror du har laddat ned .NET Core 3.0 och inte .NET Framework. Jag är ganska övertygad om att det är olika saker. Den tidigaste version av .NET Framework verkar var 3.5 på den sida du länkat till. 3.5 verkar inte finnas som developer pack, vilket antagligen kommer resultera i att det inte syns i Visual Studio. Cecilia 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonlof Posted January 19, 2022 Author Share Posted January 19, 2022 Tack, fanns både som SDK och runtime. Laddade ner och installerade båda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 - Om du inte hade Net 3.5 tidigare så behöver du troligtvis aktivera det i Windows Features också. Det brukar vara avaktiverat vid nyinstallation. Om det ändå inte dyker upp, pröva att ändra till 3.5 direkt i projektfilen. Programmerar själv i C# men tror att entryn ser likadan ut i VB:s projektfiler: Ändra isåfall till: <PropertyGroup> <TargetFramework>net35</TargetFramework> </PropertyGroup> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts