Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PC World: Intel har byggt den snabbaste laptop-processorn någonsin

Nyhetsroboten
 Share

Recommended Posts

Men hur står den sig mot en stationär? Min stationär "kontorsdator" på jobbet (med en i5:a) springer fortfarande i cirklar runt de bärbara  i7:orna för ca 2,5 ggr pengarna. Det märks framför allt om man skall tugga data .

Kanske är det en tävling i olika viktklasser och ska vara så?😏

Konsumentmarknaden har andra krav och följer inte alltid logiken.

4 timmar sedan, skrev Thirteen:

viktklasser

Hm. Min Raspberry Pi väger 109 gram. Tävlar i klassen lätt myggvikt då?

• Haha 2

9 timmar sedan, skrev MH_:

Men hur står den sig mot en stationär? Min stationär "kontorsdator" på jobbet (med en i5:a) springer fortfarande i cirklar runt de bärbara  i7:orna för ca 2,5 ggr pengarna. Det märks framför allt om man skall tugga data .

Det finns så många olika varianter av i7 till bärbara att det råder en missuppfattning om att alla i7:or presterar bra.

Vissa i7:or i samma generation som i5 presterar sämre. Det finns till och med i3:or som ligger i närheten av de sämst presterande i7:or.

Det här är något jag försökt att få datorköpare att förstå, som "låser in sig" på att de skall ha en dator med i7. Det finns i7:or som är lågpresterande och inte värda namnet.

• Like 2

13 timmar sedan, skrev X-Men:

Det här är något jag försökt att få datorköpare att förstå, som "låser in sig" på att de skall ha en dator med i7. Det finns i7:or som är lågpresterande och inte värda namnet.

Jo, det där är lika förvirrande varje gång man skall köpa nytt och behöver läsa in sig på "årets" namngivningsstandard.  Tur att man inte behöver byta så ofta nuförtiden.

Men det irriterar mig fortfarande att inköpsavdelningen på jobbet försökte pracka på mig en bärbar "värstingdator" när den simplaste stationära "sekreterardatorn" uppenbarligen var kraftfullare.