Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorns avstängnings knappar på tangentbordet?


Vinterfiskaren
 Share

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

DSC00499.thumb.JPG.7992dc86f1f725b2f51f78ef469e1bfd.JPG

DSC00500.thumb.JPG.65b3af506325b5f84ecd8f940466be94.JPG

 

Har alla tangentbord eller nästan alla tangentbord Power tangent, Avstängnings tangent, som man kan stänga av Operativsystemet med och som därefter stänger av datorn?

 

Jag hittade inte denna tangent på ett tangentbord som jag tittade på.

 

När jag en gång använde tangentbordets avstängnings knapp i Windows 2000, så var det som att dra ur elsladdens kontakt.

 

Alla andra Operativsystem har stängt av sig mjukt och fint när jag har använt tangentbordets avstängnings knapp, Power knapp och därefter så har datorn stängts av.

 

Det är bara W 2000 som har stängt av sig hårt och direkt, vid användning av tangentbordets avstängnings tangent.

 

Jag har inte provat tangentbordets avstängnings knapp, Power knapp på äldre Windows än Windows 2000, så jag vet inte vad som händer med W95 och W98, vid användning av tangentbordets Power tangent.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Vinterfiskaren:

När jag en gång använde tangentbordets avstängnings knapp i Windows 2000, så var det som att dra ur elsladdens kontakt.

 

Alla andra Operativsystem har stängt av sig mjukt och fint när jag har använt tangentbordets avstängnings knapp, Power knapp och därefter så har datorn stängts av.

På tal om tangenter, här några rader om olika tillstånd som datorn kan befinna sig i.


"När datorn är avstängd, svart och död, är den egentligen inte alls avstängd. Den befinner sig i lågeffektläge. Det enda sättet att stänga av den helt är att slå av den fysiska huvudströmbrytaren bakpå nätaggregatet, men det gör man sällan.
...
En dator kan befinna sig i något av sju tillstånd, från S0 (i drift) till S5 (avstängd men inkopplad) samt G3 (ej inkopplad). Dessa tillstånd k
an kallas Sleep, Standby, Hibernate, med mera. I vissa tillstånd finns all driftdata kvar i primärminnet och systemet kan väckas snabbt, medan data i andra tillstånd är sparat på disken och det kan ta flera sekunder till en minut innan systemet är igång.

...

Om det inte vore för lågeffektaggregatet, skulle det inte finnas elektronik igång som känner när du trycker på På-knappen och lämna lämplig signal till nätaggregatet. Annat var det förr när man bröt strömmen hårt. Idag bryter man inte strömmen, utan strömbrytaren "ber" bara nätaggregatet att gå ned i lågeffektläge, eller snarare, "ber" Windows att försätta sig i säkert läge och i sin tur be nätaggregatet att gå ned i lågeffektläge."

Det händer när du startar din dator - Viloläge (sweclockers.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Då tror jag att jag fattar lite av detta, att avstängd dator är bara dator i viloläge, den blir avstängd först när elströmmen bryts?

 

Har alla eller nästan alla tangentbord en Power tangent för att slå av Operativsystemet och sätta datorn i vänteläge?

 

På ett tangentbord så hittade jag inte denna tangent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Vinterfiskaren:

Då tror jag att jag fattar lite av detta, att avstängd dator är bara dator i viloläge, den blir avstängd först när elströmmen bryts?

Nja, tror jag förstår hur du tänker, viloläge förbrukar lika lite ström som när datorn stängts av men innebär att startade program och öppna dokument först sparats till disk för att kunna återställas när datorn startas igen, även öppna och osparade dokument. Men helt avstängd blir datorn alltså först när strömtillförseln helt tas bort. För en bärbar dator först när batteriet plockas bort (och nätadaptern) eller att energin i batteriet tar slut.


Har man valt strömsparläge så brukar Windows spara automatiskt när laddningsnivån i batteriet blir för låg, som att den försatts i viloläge. I en stationär dator så stängs allt abrupt av om strömmen försvinner.


Se det 3:e citerade stycket i mitt förra inlägg, vilket förutom hanteringen av strömbrytaren också gör att t ex Wake-on-Lan kan fungera. 
 

Stänga av eller försätta datorn i vilo- eller strömsparläge (microsoft.com)

What Is Wake-on-LAN, and How Do I Enable It? (howtogeek.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Vinterfiskaren:

Har alla eller nästan alla tangentbord en Power tangent för att slå av Operativsystemet och sätta datorn i vänteläge?

Jag tror väldigt få "standard" tangentbord har en på/av-knapp. Dvs de billiga tangentborden som följer med en dator.

 

Lite mer fancy tangentbord kan ha det och det börjar bli väldigt vanligt att laptop har på/av-knappen på tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

De två tangentbord som jag fotograferade i mitt första inlägg, går bara att stänga av datorn med eller om man kallar det stänga ner datorn till lågeffektläge.

 

Det går inte att starta datorn med dessa Power tangenter.

 

Tangentbordet med de svarta tangenterna är Biltema art: 24-366. Detta tangentbord verkar vara borttaget ur Biltemas sortiment.

 

Tangentbordet med de ljusa vita eller ska vi säga ljusgrå tangenterna heter om jag fattar det rätt SMART KEYBOARD Model No: Ez-9900. Detta vita eller ljusgråa tangentbord är bra gammalt och var troligen billigt i inköp. Om jag kommer ihåg rätt så har jag bara köpt billiga tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...