Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Returnera flera rader givet ett visst värde i Excel


Tagetar
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett blad med givna värden t.ex:

Artikel Färg Leverans S M L XL
A Vit 2022-02-01 5 10 10 5
A Svart 2022-02-01 5 10 10 5
A Svart 2022-03-01 10 20 20 10
B Vit 2022-02-01 5 10 10 5
B Vit 2022-03-01 5 10 10 5
AB Vit 2022-02-01 5 10 10 5
AB Svart 2022-02-01 5 10 10 5

 

Jag skapar en cell med en Dropdown med värdena i "Artikel" för att inte få ett värde per rad använder jag funktionen UNIK.

Problem 1: Denna genererar ett värde "0" iom att formeln går från raden under "Artikel" och väldigt många rader ner då jag vill fortsätta fylla på artiklar här. Hur kan jag skriva den formeln så att den visar värdena <>0?

 

När jag sedan i Dropdownmenyn väljer ett värde, säg "A" så vill jag att den automatiskt ska presentera värdena i de 3 första raderna i givna celler. Målet är att välja en artikel och direkt kunna skriva ut en pdf av detta, sen ta nästa artikel och göra samma sak.

 

Jag hittade en gammal tråd här som förslog en lösning som denna.

Skapa en namngiven formel med nedan funktion och döp den till UNIK

"=OM(ÄRFEL(SÖK(Dropdownmeny;Artikelkolumn));RADER(Artikelkolumn)+1;OM(SÖK(Dropdownmeny;Artikelkolumn)=1;RAD(Artikelkolumn);RADER(Artikelkolumn+1)))"

"=MINSTA(Unik;RAD()-RAD($E$2))" Denna letar upp de rader som innehåller värdet som visas i Dropdownmeny och returnerar från minsta till största raden. Problemet med denna är att den returnerar både A och AB om valet bara är A. Samt att detta gjorde filen ganska trög. Går det att göra den första formeln som innehåller SÖK till att bara visa exakta matchningar?

 

Bytte till att hitta alla rader 

=OM(Dropdownmeny=Artikel2;RAD(Artikel2))

Sen sortera im den med hjälp av MINSTA.

Då vet jag vilka rader allt finns på och använder mig av funktionen FÖRSKJUTNING för att hitta rätt celler som ska returneras.

Detta är väl en bra lösning, men den kräver ganska mycket manuell hantering då FÖRSKJUTNING inte är så dynamiskt vid förändringar i indatan (kolumner).

Med denna lösning krävs dock att jag har flera rader preparerade med formeln då beroende på vilket val jag gör i Dropdownmenyn så blir resultatet olika antal rader.

Väljer jag A blir det 3 rader, väljer jag B blir det 2 rader samt att jag får en rad med ### då det inte finns mer att visa. Jag skulle vilja att dessa rader försvinner automatiskt.

 

Då hittade jag funktionen FILTER som skapar antalet rader beroende på antalet matchningar som blir. Kanon tänker jag! Men, för att skapa en tydlig PDF behöver varje cell omringas av kantlinjer, kan jag ställa in så att det automatiskt genereras kantlinjer runt alla celler med denna funktion?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista formeln gjorde susen, tack så mycket.

Dock upplever jag att den gör hela arbetsboken segar ner, så fort jag gör en inmatning så börjar den beräkna trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att allt segade ner om jag rensade värdena för att använda den som en mall, löste det genom att alltid lägga ett exempelvärde i. Då verkar det som att den inte behöver "beräkna trådar" vid nya inmatningar.

 

Stort tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...