Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömsparläge


RexxoMagnat
 Share

Rekommendera Poster

Hej, har ingen aning om denna frågan har hamnat rätt men jag chansar.

 

Den senaste tiden, ca 2 månader tillbaka använder jag strömsparläge när jag inte använder datorn och det har fungerat bra och jag väcker datorn med ESC. Men om jag går tillbaka något år så hade jag strömsparläge som en genväg på skrivbordet och det var lika dant då, tryckte på ESC sen var datorn igång på 2 sek. Nu vill jag ha det så igen, vill slippa gå genom startmenyn men jag lyckas inte få till det. Har letat runt på nätet men inget hjälper. Visst slocknar datorn men det hjälper inte att trycka på ESC utan jag måste trycka på Stömbrytaren. Dem "genvägskommandon" jag testat som släcker datorn är

rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0 och  %windir%\system32\shutdown.exe –h

 

Någon som vet vad hur man gör?

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev RexxoMagnat:

Hej, har ingen aning om denna frågan har hamnat rätt men jag chansar.

 

Den senaste tiden, ca 2 månader tillbaka använder jag strömsparläge när jag inte använder datorn och det har fungerat bra och jag väcker datorn med ESC. Men om jag går tillbaka något år så hade jag strömsparläge som en genväg på skrivbordet och det var lika dant då, tryckte på ESC sen var datorn igång på 2 sek. Nu vill jag ha det så igen, vill slippa gå genom startmenyn men jag lyckas inte få till det. Har letat runt på nätet men inget hjälper. Visst slocknar datorn men det hjälper inte att trycka på ESC utan jag måste trycka på Stömbrytaren. Dem "genvägskommandon" jag testat som släcker datorn är

rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0 och  %windir%\system32\shutdown.exe –h

 

Någon som vet vad hur man gör?

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

Fungerade alldeles utmärkt hos mig att göra en ny genväg på skrivbordet med detta kommando rundll32.exe powrprof.dll, SetSuspendState 0, 1, 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Fungerade alldeles utmärkt hos mig att göra en ny genväg på skrivbordet med detta kommando rundll32.exe powrprof.dll, SetSuspendState 0, 1, 0

Ja det går att göra för min del också, men det jag vill är att kunna väcka datorn med tangenten Escape.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev RexxoMagnat:

%windir%\system32\shutdown.exe –h

Det där försätter datorn i viloläge och inte i strömsparläge.

 

På sidan https://social.technet.microsoft.com/Forums/systemcenter/en-US/36bd8b50-8dc5-4b98-906f-dce5e6a5f377/setsuspendstate-010-fails-to-wake-up som handlar om samma problem så är det en som i stället använder kommandot i en .bat-fil:

PsShutdown -d -t 2 

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/psshutdown

 

I sista inlägget står det att rundll32 inte fungerar ihop med SetSuspendState så det blir alltid viloläge i stället för strömsparläge.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det där försätter datorn i viloläge och inte i strömsparläge.

 

På sidan https://social.technet.microsoft.com/Forums/systemcenter/en-US/36bd8b50-8dc5-4b98-906f-dce5e6a5f377/setsuspendstate-010-fails-to-wake-up som handlar om samma problem så är det en som i stället använder kommandot i en .bat-fil:

PsShutdown -d -t 2 

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/psshutdown

 

I sista inlägget står det att rundll32 inte fungerar ihop med SetSuspendState så det blir alltid viloläge i stället för strömsparläge.

Tack, fast det fungerade inte. Efter jag skapat .bat-filen och trycker på den så blinkar den bara, samma om jag testar att köra som admin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Kommandotolken och klistra in kommandot i den så att du kan se eventuella felmeddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Cecilia:

Starta Kommandotolken och klistra in kommandot i den så att du kan se eventuella felmeddelanden.

Jag fick "is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file." som svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev RexxoMagnat:

så blinkar den bara

Tips: lägg till en rad med texten pause sist i filen.

Då kommer Kommandotolken att vara synlig (och vänta på att man trycker en tangent för att fortsätta) och då kan man se ev. felmeddelanden där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

som du sen anger som sökväg före kommandonamnet i Kommandotolken.

eller lägger bat-filen i samma katalog, borde fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Förlåt, det verkar inte ingå i Windows utan du måste ladda ner PsTools.zip på sidan https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/psshutdown och sen packa upp den i en mapp som du sen anger som sökväg före kommandonamnet i Kommandotolken.

Absolut ingen fara. Jag har läst genom den sidan ett antal ggr och det är lite pinsamt att säga men det bara snurrar i skallen. Antingen är jag trög eller behöver jag bara ta en paus från detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tips: lägg till en rad med texten pause sist i filen.

Då kommer Kommandotolken att vara synlig (och vänta på att man trycker en tangent för att fortsätta) och då kan man se ev. felmeddelanden där.

Begriper inget just nu, får ta en paus från detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga men du kanske inte vet att man kan programmera både strömbrytaren och viloknappen på tangentbordet att aktivera strömsparläge. 

Väcker datorn gör du med valfri(nästan) tangent eller knapp på mus.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev polken:

Inte svar på din fråga men du kanske inte vet att man kan programmera både strömbrytaren och viloknappen på tangentbordet att aktivera strömsparläge. 

Väcker datorn gör du med valfri(nästan) tangent eller knapp på mus.

 

Okej, syftar du på autohotkey script eller är det något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Absolut ingen fara. Jag har läst genom den sidan ett antal ggr och det är lite pinsamt att säga men det bara snurrar i skallen. Antingen är jag trög eller behöver jag bara ta en paus från detta.

 

3 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Begriper inget just nu, får ta en paus från detta.

  1. Skapa en mapp som ex. c:\temp\pstools
  2. Hämta hem zip-filen
  3. Dubbelklicka på den filen, via Utforskaren
  4. Klicka på knappen Extrahera alla
  5. Klicka på Bläddra och välj mappen C:\temp\pstools
  6. Klicka på Extrahera
  7. Stäng utforskarfönstret med "Extrahera"
  8. Flytta din bat-fil, den som bara blinkade till när du körde tidigare, till c:\temp\pstools
  9. Högerklicka på den filen och välj Redigera
  10. Om innehållet i den har
    PsShutdown -d -t 2 
    så ändra så att det står
     
    PsShutdown -d -t 2
    pause

     

  11. Spara filen
  12. Dubbelklicka på den och kolla vad som händer, om datorn hamnar i strömsparläge eller om det står ett felmeddelande i Kommandotolken
  13. Om datorn reagerar som förväntat OCH att du kan väcka den med ESC igen så kan du då skapa en genväg till din bat-fil.

 

Får du ett felmeddelande där i steg 12 så går vi vidare därifrån, det är kanske så att hela sökvägen måste anges ändå, men det är en senare fråga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Okej, syftar du på autohotkey script eller är det något annat?

Näe, energiinställningar i windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

  1. Skapa en mapp som ex. c:\temp\pstools
  2. Hämta hem zip-filen
  3. Dubbelklicka på den filen, via Utforskaren
  4. Klicka på knappen Extrahera alla
  5. Klicka på Bläddra och välj mappen C:\temp\pstools
  6. Klicka på Extrahera
  7. Stäng utforskarfönstret med "Extrahera"
  8. Flytta din bat-fil, den som bara blinkade till när du körde tidigare, till c:\temp\pstools
  9. Högerklicka på den filen och välj Redigera
  10. Om innehållet i den har
    PsShutdown -d -t 2 
    så ändra så att det står
     
    PsShutdown -d -t 2
    pause

     

  11. Spara filen
  12. Dubbelklicka på den och kolla vad som händer, om datorn hamnar i strömsparläge eller om det står ett felmeddelande i Kommandotolken
  13. Om datorn reagerar som förväntat OCH att du kan väcka den med ESC igen så kan du då skapa en genväg till din bat-fil.

 

Får du ett felmeddelande där i steg 12 så går vi vidare därifrån, det är kanske så att hela sökvägen måste anges ändå, men det är en senare fråga.

Tack så jättemycket för att du tog dig tid med instruktionerna. När jag startar filen så kommer commaondotolken upp och ber mig att trycka på valfri tangent för att fortsätta men sen stängs kommandotolken ner och inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Näe, energiinställningar i windows. 

Okej jag är nyfiken, vill du förklara? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev RexxoMagnat:

Tack så jättemycket för att du tog dig tid med instruktionerna. När jag startar filen så kommer commaondotolken upp och ber mig att trycka på valfri tangent för att fortsätta men sen stängs kommandotolken ner och inget händer.

Vilket meddelande finns i texten ovanför uppmaningen att trycka på en tangent?

En skärmdump vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Mikael63:

Vilket meddelande finns i texten ovanför uppmaningen att trycka på en tangent?

En skärmdump vore bra.

Couldn´t install PsShutdown service:
Åtkomst nekad.

If the local system is already performing a shutdown operation you must
abort it before issuing a different command.

C:\Users.**.**.**.**.**.
Press any key to continue..."

Det är allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag väljer Strömsparläge enkelt genom Win 10,  Start och "stäng av" men istället tar "strömsparläge". 

Väcker datorn ännu enklare gör jag med valfri(nästan)tangent eller knapp på mus. 🙂
Vad är skillnad med viloläge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev RexxoMagnat:

Couldn´t install PsShutdown service:
Åtkomst nekad.

If the local system is already performing a shutdown operation you must
abort it before issuing a different command.

C:\Users.**.**.**.**.**.
Press any key to continue..."

Det är allt

Vad blir resultatet om du högerklickar på din .bat och väljer alternativet "Kör som administratör"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mesa:

 Jag väljer Strömsparläge enkelt genom Win 10,  Start och "stäng av" men istället tar "strömsparläge". 

Väcker datorn ännu enklare gör jag med valfri(nästan)tangent eller knapp på mus. 🙂
Vad är skillnad med viloläge?

 

Okej ja det gör jag med. Men då jag tidigare har haft en genväg för/ till strömsparläge på skrivbordet så vill jag ha det igen. Personligen vet jag inte skillnaden mellan viloläge och strömsparläge. Men har altid använt det senare och har fungerat bra för mig :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vad blir resultatet om du högerklickar på din .bat och väljer alternativet "Kör som administratör"?

Det blir tyvärr samma resultat. Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att försöka hjälpa mig. men jag känner att jag nog får ha det som det är. Fast "polken" nämnde något annat som kanske kan fungera så jag får se om han svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...