Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att förbättra dator?


Akutssk
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Vi köpte en dator till vår son 2014 med Win8 installerad vid den tiden.
Datorn har uppgraderats till Win10 och min fru och jag har tagit över den.

Problemet är att datorn är EXTREMT seg. Tar minuter att starta upp och bara att öppna upp ett program eller skriva något är en påfrestan på tålamodet..

 

Går det göra något med den hårdvara som ingår i den stationära datorn. Bifogar specifikationen och önskar hjälp med att bedöma om det är någon idé att byta/komplettera för bättre prestanda eller är det bara att inse att en dator från 2014 får somna in?

 

Tar tacksam emot all hjälp jag kan få!

 

MVH
/Akutssk

Datorspec.odt

 

Citat
  • Cooler Master Elite 344 Mini Tower Svart
  • Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU
  • AMD A6-6400K Black Edition
  • Gigabyte GA-F2A78M-D3H, Socket-FM2+
  • HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB
  • ASUS GeForce GTX 750Ti 2GB PhysX CUDA
  • nVIDIA's Free 2 Play 150USD
  • Seagate Barracuda 1TB
  • Samsung DVD Writer, SH-224DBSATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK, Art. nr: 778356 / Tillverkarens artikelnummer:: SH-224DB/BEBE

 

Redigerad av Mikael63
Spec. som text i inlägget i stället för som bilaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag kommer på är att sätta in en SSD disk. Om det går att ha två hårddiskar så installerar ni windows på ssd och har den andra för lagring

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske värt att prova att återställa datorn… MEN! Jag är osäker på om den återställs till Windows 10 eller Windows 8 eftersom det var det som var förinstallerat från början. Kanske någon annan här på forumet vet.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalternativ-i-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5#bkmk_reset_pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Nog för att det blir lite bättre beroende på om du väljer att återinstallera Windows 10 och då gärna på en ssd istället för den vanliga mekaniska hårddisken. Grundproblemet som jag ser det är istället prollen; AMD A6-6400K är i sammanhanget inte så mkt ett hänga i julgranen varför jag istället tycker du ska överväga ett uppgraderingspaket (moderkrot, cpu, och minne) eller en ny dator.

 

Aktuell prolle i jämförelse med nyare processorer:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A6-6400K+APU&id=1960

Skrolla ner till diagrammet CPU Mark Relative to Top 10 Common Desktop CPUs

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Kanske värt att prova att återställa datorn… MEN! Jag är osäker på om den återställs till Windows 10 eller Windows 8 eftersom det var det som var förinstallerat från början. Kanske någon annan här på forumet vet.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalternativ-i-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5#bkmk_reset_pc

Har du win10 installerat och kopplat till ditt microsoftkonto så är det inga problem att installera om win10. Det finns en koppling till moderkortet hos microsoft som tillåter att installera om utan att behöva någon licensnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Ove Söderlund:

Nog för att det blir lite bättre beroende på om du väljer att återinstallera Windows 10 och då gärna på en ssd istället för den vanliga mekaniska hårddisken. Grundproblemet som jag ser det är istället prollen; AMD A6-6400K är i sammanhanget inte så mkt ett hänga i julgranen varför jag istället tycker du ska överväga ett uppgraderingspaket (moderkrot, cpu, och minne) eller en ny dator.

 

Aktuell prolle i jämförelse med nyare processorer:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A6-6400K+APU&id=1960

Skrolla ner till diagrammet CPU Mark Relative to Top 10 Common Desktop CPUs

 

 

Kan nog hålla med om att komponenterna kanske är klena men har skrivit om min Acer laptop inköpt 2011 och som var eller blev väldigt seg. Tog två minuter att starta upp men sedan köpte jag en SSD och det blev en helt annan dator som startade upp  på 30 sekunder. Använder den ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står också att det bara finns 8 Gb med minne, som är i det snålaste laget, vad jag vet så kräver Win 10 minst 4Gb för att fungera, då är det bara 4Gb kvar till allt annat.

Har inte kollat om det kanske går att stoppa i 4-8 Gb till, och i så fall mer minne plus en SSD disk, skulle datorn nog kunna bli mycket trevligare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gällde frågeställningen hårdvaran men ett annat alternativ kan vara att byta ut Windows till någon Linux-distribution.

Visst, nya Linux-distributioner ställer också "hårdare" krav på hårdvaran, vilket jag själv har sett när jag testat olika "distar". Dock har jag inte testat dessa på en så ny dator som en från 2014.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har bara 8 GB och det fungerar utmärkt. Systemkraven för Windows 10 är 2 GB RAM. Däremot är det 4 GB för Windows 11.

Har väl kört för mycket med 11:an så man har börjat vänja sig med att operativet vill ha minst 4GB, men du har rätt.

Men samtidigt, minne kan man inte få för mycket av, kollade precis, och det går att stoppa i max 64GB DDR3-minne i denna gamla dator med Gigabyte moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tacka ödmjukast för alla svar!

Fantastiskt vilken respons.

 

Då ni verkar besitta en del kunskap kanske vill råda mig på några exempel på SSD-diskar och minnen som skulle passa. Är ju dumt att följa era goda råd och sedan köpa fel...

 

Tack en gång!

 

/Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Akutssk:

Måste tacka ödmjukast för alla svar!

Fantastiskt vilken respons.

 

Då ni verkar besitta en del kunskap kanske vill råda mig på några exempel på SSD-diskar och minnen som skulle passa. Är ju dumt att följa era goda råd och sedan köpa fel...

 

Tack en gång!

 

/Akutssk

Jag ser ingen vits med att lägga pengar på mer minne. Datorn är gammal och du har redan 8GB minne.

Läs gärna länken jag lagt in i denna tråd angående hur mycket minne som behövs.


Att datorn är extremt seg kan bero på annat än hårdvaran, även om hårdvaran och då CPUn i första hand, är medioker idag.

Prova att köra datorn i Felsäkert läge. Är den lika seg i det läget som i standardläge kan det ha med hårdvaran att göra.

 

Blir det en klart märkbar skillnad kan problemet ligga i att det finns en del program som kör igång med Windows när Windows startar och kör i bakgrunden. Det går att stänga av en del av dem.

 

En "ren" installation av Windows kan också göra susen.

Överlag är det en, idag, dator med klen prestanda.

 

En SSD till denna dator kan jag föreslå två diskar. De är riktigt bra och prisvärda men det finns betydligt vassare diskar. För att dra full nytta av dem behöver också resten av hårdvaran motsvara vad de kan.

 

Här är en liten disk på 240 GB. Den räcker gott och väl till för Windows och en del program. Om datorn används av spelare kan disken vara för liten då många spel tar upp mycket utrymme.


Lägst pris idag, inkl. frakt är 327 kronor:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4249477

 

En dubbelt så stor variant är den här, 480GB och lägsta pris inkl. frakt 499 kronor:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4249478

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällar mig till kören om att uppgradera med en ny SSD.  X-men,s val av SSD är helt ok. Jag hade valt den större varianten. Din dator är ju ganska begränsad och då tillför en snabbare (dyrare) SSD inte mycket. En bra guide hur man kan göra hittar du här. Dock bör du få till en helt ren installation av Win 10. Det är troligen ett antal program installerade som du inte kommer att använda som slöar ner din upplevelse.

Lycka till.

Redigerad av Kjoan
Komlettering.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 1/14/2022 at 11:57 AM, Cecilia said:

Jag har bara 8 GB och det fungerar utmärkt. Systemkraven för Windows 10 är 2 GB RAM. Däremot är det 4 GB för Windows 11.

Jag har använt 6 GB RAM sedan 2010 med Win 7 och Win 10 utan problem. Fyra SSD:er körs i RAID 0. (Ja, jag förstår risken, men jag kör imagebackup med Macrium Reflect, samt schemalagda filbackupper till två NAS:ar hemma, och en hos en polare). Jag har testat att installera WIndows 11 på en rejält gammal dator med 2 GB RAM, utan TPM, etc. Jag raderade APPRAISERRES.DLL från installationsmedia för att slippa sådana kontroller. Visst fungerar det, men det är inte kul att använda, endast för at testa metoden. Men den visar att man KAN installera Windows 11 på en dator som inte alls är gammal, men som skulle fastna vid installation p.g.a. denna HW-kontroll. Om man sedan troligen ej kanske får (alla?) uppdateringar, vet jag inte. Det problemet får man väl ta då, och kanske skaffa en ny dator eller ej. Se: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...