Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av extern skärm


Jan A
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Chromebook som är ansluten till en extern skärm med en kabel (usb-c till HDMI). När jag lämnar datorn går den ju i viloläge och släcker sin egen skärm, men tyvärr inte den externa, den drar igång en skärmsläckare som säger att den inte får någon signal. Finns det något sätt att få Chrome OS att stänga av den externa skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Jan A:

den drar igång en skärmsläckare som säger att den inte får någon signal

Stängs den inte helt efter en viss tid då?

Kanske en inställning i skärmen? Jag har på mina skärmar en timer på 20 sekunder ser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Jan A:

Finns det något sätt att få Chrome OS att stänga av den externa skärmen?

Om det finns så behöver också skärmen förstå den signalen. Vad är det för skärm, har den någon meny, och i så fall med något alternativ för att stänga av den om bildsignal saknas?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är en Asus VH242H. Den har menyer som jag har kollar igenom, men det finns ingenstans att stänga av skärmen efter en viss tid eller efter en viss tids inaktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det blått ljus till höger om menyknapparna eller gult ljus?

Gult ljus indikerar Standby-läge.

 

Det är en skärmmodell som är från 2008 eller tidigare och då var de inte alltid så strömsnåla som nyare modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är blått ljus. Tidigare har jag haft både en Windows-dator och en chromebox kopplad till den och då gick den till standby utan problem. Skillnaden är ju den att då var det inte frågan om en speglad skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det om du bara för att testa ändrar till utökad skärm i stället för spegling?

Hur blir det om du drar ut bildskärmskabeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog ut usc-c kabeln från chromeboobken, efter 20 min visade skärmen fortfarande skärmsläckaren med en liten ruta som flyttat runt och säger att den inte får någon signal på HDMI. Testade också utökad skärm och gjorde den externa till primär, tyvärr så inträffade samma sak då, men efter 5 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma kabel som tidigare när det fungerade?

 

Men tydligen så tycker skärmen att den inte ska gå ner i standby ens när kabeln är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt att använda den kabeln till någon annan dator eller skärm?

Det är kanske just något problem när det är USB-C till HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår.

Har du någon annan dator med USB-C eller känner någon som har en sån dator?

Har du någon annan skärm (teve) med HDMI eller känner någon som kan låta dig göra ett test?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa med att koppla till en TV i morgon. Blir svårare att hitta nåt med USB-C ut, om det inte går med en android-telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittat några (nästan) liknande trådar och där har det varit HDMI-kabeln som stökade till det. Ex. blev det fel med flera lite dyrare kablar men gick fint med en billig kabel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att skicka signalen till en TV, fick även där "ingen signal" och skärmsläckare. Min telefon (pixel 6) vill tydligen inte skicka någon bild via USB-C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade min gamla S8. Den kan skicka bild med "Samsung Dex". Både min skärm och tv:n blir svarta men går inte till standby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jan A:

Hittade min gamla S8. Den kan skicka bild med "Samsung Dex". Både min skärm och tv:n blir svarta men går inte till standby.

Så samma resultat med olika datorer/mobiler och med olika skärmar men samma kabel. Däremot så var fungerade det som du ville med en annan kabel och en annan dator. Rätt uppfattat?

För mig är då det troligaste att det är något problem med kabeln som Mikael63 har varit inne på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Så samma resultat med olika datorer/mobiler och med olika skärmar men samma kabel. Däremot så var fungerade det som du ville med en annan kabel och en annan dator. Rätt uppfattat?

För mig är då det troligaste att det är något problem med kabeln som Mikael63 har varit inne på.

Ja, rätt uppfattat. Men hur vet jag vilken kabel jag ska köpa istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...