Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med att gå ur S-läge på Windows 10

jostin47
 Share

Go to solution Solved by jostin47,

Recommended Posts

jostin47

Hej,

Jag har problem med en bärbar Windows 10SE.

Jag försöker att gå ur S-läge och följer MS Supports anvisninger

hur jag skall göra.

• Om du har Windows 10 i S-läge på din dator väljer du Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

• Leta reda på avsnittet Växla till Windows 10 Home eller Växla till Windows 10 Pro och välj sedan länken Gå till Store.

När jag har tryck på länken Gå till Store får jag meddelandet Bearbetar...

Men ingenting händer. Har nu väntat i över en timme.

Är det någon som kan hjälpa mig.

Thirteen

Hej och välkommen!

Efter så här lång tid så kan du nog starta om datorn. Förhoppningsvis har den gått ur S-läget. Var alla uppdateringar installerade innan du började?

1. Om du har Windows 10 i S-läge på din dator väljer du Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

2. I avsnittet Växla till Windows 10 Home eller Växla till Windows 10 Pro väljer du Gå till Store. (Om du även ser avsnittet Uppgradera din Windows-utgåva måste du vara noga med att inte klicka på länken Gå till Store som visas där.)

3. På sidan Växla bort från S-läge (eller liknande) som visas i Microsoft Store väljer du knappen Hämta. När du ser ett bekräftelsemeddelande på sidan kan du installera appar från andra ställen än Microsoft Store.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/gå-ur-s-läget-i-windows-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307#WindowsVersion=Windows_10

jostin47
15 timmar sedan, skrev Thirteen:

Hej och välkommen!

Efter så här lång tid så kan du nog starta om datorn. Förhoppningsvis har den gått ur S-läget. Var alla uppdateringar installerade innan du började?

1. Om du har Windows 10 i S-läge på din dator väljer du Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

2. I avsnittet Växla till Windows 10 Home eller Växla till Windows 10 Pro väljer du Gå till Store. (Om du även ser avsnittet Uppgradera din Windows-utgåva måste du vara noga med att inte klicka på länken Gå till Store som visas där.)

3. På sidan Växla bort från S-läge (eller liknande) som visas i Microsoft Store väljer du knappen Hämta. När du ser ett bekräftelsemeddelande på sidan kan du installera appar från andra ställen än Microsoft Store.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/gå-ur-s-läget-i-windows-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307#WindowsVersion=Windows_10

Jag startade om datorn och så att jag hade två uppdateringar.

När jag tittade på Windows-specifikationer för datorn var dem följande:

Utgåva                 Windows 10 Home in S-mode

Version                20H2

Installerad           2021-11-02

OS-version

jostin47
Just nu, skrev jostin47:

Jag startade om datorn och så att jag hade två uppdateringar.

När jag tittade på Windows-specifikationer för datorn var dem följande:

Utgåva                 Windows 10 Home in S-mode

Version                20H2

Installerad           2021-11-02

OS-version          19042.1415

Uppdateringarna var två där ena installerades medan den andra avslutade  med

felkod 0x80070659, som verkar efter sökning på nätet var något som har att

göra föregående uppdatering.

Citat från länk https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-error-0x80070659-in-windows/

Since the error 0x80070659 mainly appears on Windows 10 devices when the upgrade of the operating system is attempted to install, it is possible that the faulty installation of the previous update has something to do with this. It is common for incomplete updates or the ones with bugs to trigger errors or general failure of the installation/upgrade.

9 minuter sedan, skrev jostin47:

Uppdateringarna var två där ena installerades medan den andra avslutade  med

felkod 0x80070659, som verkar efter sökning på nätet var något som har att

göra föregående uppdatering.

Starta om datorn, sök efter uppdateringar och se om det går bättre nu. Om inte så berätta vilken uppdatering det är som misslyckas (KB-nummer).

Sidan du länkar till skulle jag inte lita på eftersom den försöker få folk att installera ett ökänt program.

jostin47
33 minuter sedan, skrev Cecilia:

Starta om datorn, sök efter uppdateringar och se om det går bättre nu. Om inte så berätta vilken uppdatering det är som misslyckas (KB-nummer).

Sidan du länkar till skulle jag inte lita på eftersom den försöker få folk att installera ett ökänt program.

Senaste uppdateringen var 2021-12 kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 20H2 för x64-baserade system (KB50008212) som installerades

2022-01-09.

Kan inte se KB numret. Det kommer omedelbart felkod 0x80070659.

Hinner inte att se KD numret.

Okej, en stor halvårsuppdatering. Då kan något ha gått fel med den och du kan återgå till tidigare version 20H1 för att där försöka åtgärda problem.

Går det bra med en engelsk beskrivning av hur man återgår?

https://www.tenforums.com/tutorials/4097-go-back-previous-version-windows-windows-10-a.html

Sen efteråt gäller det då att komma underfund med varför uppdateringen orsakade problem och hur det ska åtgärdas.

jostin47

Jag tycker jag har kommit i en återvändsgränd tänker gå till vad jag skulle göra och vad var första problemet jag stötte på.

Jag har en bärbar dator som kom levererad med Windows 10S, dvs Windows 10 i S-läge. Jag ville byta till Windows 10 Home. Jag gör följande:

Går till Inställngar -> Aktivering

Väljer Gå till Store under Byt till Windows 10 Home

Får upp appen Store

Store.png.31627b0741cfd31269ff0d929b940e53.png

Trycker på Skaffa och får följande:

image.png.43360ddb15650e82f5e02d35e5496521.png

Inget händer.

Vad är det som är fel?

Eftersom Windows Update inte fungerar så är det något problem i Windows och det kan ju yttra sig på många sätt t ex att det inte går att få upp Store på det sättet. Kan du öppna Microsoft Store själv från Windows-menyn?

jostin47
14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Eftersom Windows Update inte fungerar så är det något problem i Windows och det kan ju yttra sig på många sätt t ex att det inte går att få upp Store på det sättet. Kan du öppna Microsoft Store själv från Windows-menyn?

Ja, det kan jag.

Går det att hitta det där Växla bort från S-läge (eller liknande) i Store?

Du har endast 7-10 dagar på dig innan möjligheten att backa tillbaks till 20H1 försvinner. Jag tycker det är oroväckande att Windows Update kraschar för det brukar vara svårt att åtgärda.

Men du kan försöka få ordning på Windows med hjälp av https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html läs allt noga och steg 3 kan du hoppa över.

Därefter https://www.tenforums.com/tutorials/2895-run-sfc-command-windows-10-a.html

18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Går det att hitta det där Växla bort från S-läge (eller liknande) i Store?

Du har endast 7-10 dagar på dig innan möjligheten att backa tillbaks till 20H1 försvinner. Jag tycker det är oroväckande att Windows Update kraschar för det brukar vara svårt att åtgärda.

Men du kan försöka få ordning på Windows med hjälp av https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html läs allt noga och steg 3 kan du hoppa över.

Därefter https://www.tenforums.com/tutorials/2895-run-sfc-command-windows-10-a.html

Nej, det kan jag inte hitta.

Jag undrar om jag kan skippa 20H2 och installera 21H2 i stället?

Förlåt, jag missade att det var 20H2 som hade installerats, jag trodde det var 21H2.

Om du kan tänka dig en ren installation så är det förstås bra för det löser ju många problem när Windows inte fungerar som det ska.

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Förlåt, jag missade att det var 20H2 som hade installerats, jag trodde det var 21H2.

Om du kan tänka dig en ren installation så är det förstås bra för det löser ju många problem när Windows inte fungerar som det ska.

Jag installerade 21H2 och problemet med felkod 0x80070659 löste sig.

Då är bara att lösa problemet att gå ur S-läge.

Beter det sig fortfarande likadant?

Kan du låta datorn stå i Bearbetar över natten?

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Beter det sig fortfarande likadant?

Kan du låta datorn stå i Bearbetar över natten?

Ja, inga förändringar där.

Har du fått in alla Windows-uppdateringar och har du kollat om det finns uppdateringar i Store (Downloads and Updates) (verkar vara viktigt för andra att allt är uppdaterat)?

Det är viktigt att aktiva timmar i Windows Update inte är just när du håller på eftersom det kan blockera uppdateringar.

Om det efter det fortfarande inte fungerar kör felsökaren för Store och den finns i Inställningar - Uppdatering och säkerhets - Felsök - Ytterligare felsökare.

Fortfarande problem:

Försök med tipsen för Windows Update: https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/deployment/update/windows-update-resources

Starta om i felsäkert läge med nätverk och försök växla där.

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du fått in alla Windows-uppdateringar och har du kollat om det finns uppdateringar i Store (Downloads and Updates) (verkar vara viktigt för andra att allt är uppdaterat)?

Det är viktigt att aktiva timmar i Windows Update inte är just när du håller på eftersom det kan blockera uppdateringar.

Om det efter det fortfarande inte fungerar kör felsökaren för Store och den finns i Inställningar - Uppdatering och säkerhets - Felsök - Ytterligare felsökare.

Fortfarande problem:

Försök med tipsen för Windows Update: https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/deployment/update/windows-update-resources

Starta om i felsäkert läge med nätverk och försök växla där.

Felsökningen hittade inget fel.

Jag skall prova felsäkert läge, men det är lite mer komplicerat än jag trodde, då systeminställningarna är skyddade med BitLocker.

• Solution
2022-01-11 08:23, skrev jostin47:

Felsökningen hittade inget fel.

Jag skall prova felsäkert läge, men det är lite mer komplicerat än jag trodde, då systeminställningarna är skyddade med BitLocker.

Hittade lösningen.

Inställningar -> Appar och funktioner

Välj Mikrosoft Store

och tryck på Avancerade alternativ

Skrolla när till Återställ och tryck på

Nu är Windows 10 i Home läge.

Share

• Create New...