Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gult ljus på moderkort - ej kompatibelt ram?


mil212
 Share

Rekommendera Poster

 
  1. Jag köpte nyligen nytt RAM-minne, men när jag sätter i den får jag ett gult ljus på mitt moderkort och datorn startar inte. Jag har ett B450F-moderkort med ett Ryzen 5 2600. Jag körde på lite Corsair 2666mhz ram tidigare och nu har jag uppgraderat till något Kingston Fury 3600mzh Cl17-21-21-minne som inte verkar vara kompatibelt eftersom min dator inte startar. Någon hjälp?
     
    CPU: Ryzen 5 2600
    Moderkort: Asus Strix B450F
    SSD/HDD: Samsung 970 Evo Plus
    Grafikkort: RTX 2060
    Nätaggregat: Thermaltake Smart 700W - 3 år gammalt
    OS: Windows 10
     
     
     
     
Redigerad av mil212
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet du köpt skall kunna fungera på moderkortet och med den processor du har, så länge modulen inte är större än 16GB. Är det större än 16GB fungerar det inte.

Du kan inte köra minnet med högre hastighet än 3200MHz med den CPU du har.

 

Min spontana uppfattning är att du inte tryckt i minnet ordentligt i hållaren på moderkortet. Om du fortfarande har kvar Corsairminnet, ta bort det och kör enbart med Kingstonminnet.

 

Om du först ser till att ha Kingstonminnet på moderkortet och inget annat, tar ut det och trycker i det ordentligt och sedan avslutar med att nollställa BIOS (kortslut de två pinnarna på moderkortet med texten CLRTC) för att därefter starta upp datorn. Kontrollera om det åtgärdar felet.

 

OBS! Du skall inte ha någon nätsladd kopplad till datorn när du nollställer BIOS!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...