Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LMDE 4 - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Jag har i olika omgångar både testat LMDE och även kört "skarpt" under längre perioder med den men nu är det rätt länge sedan.

 

Tog och testade LMDE - Linux Mint Debian Edition - på testdatorn när den ändå var framme.

Installationen ser ut som hos (troligen) alla andra Debian/Ubuntu distributioner, med några små avvikelser.

Man kan alltså välja att använda hela disken, att installera parallellt med annat upptäckt OS eller så "annat" där man manuellt får hantera partitioner och monteringspunkter osv. Jag testade både 32- och 64-bitarsversionen av LMDE4. Först valde jag parallellt med befintligt, sedan hela disken, sedan det manuella joxet. Ingen enhet att boota från, vid alla tester. Detta visade sig bero på att man måste se till att disken/partitionen som man avser installera på är "boot-bar", att boot-flagga är satt på den. Detta kan man göra när man väljer det manuella joxet men inte när man väljer de mer lättinstallerade alternativen. Detta är riktigt uselt av LMDE. Jag har, som kanske framgår av mina trådar, testat en hel del "distar", betydligt fler än vad jag skrivit om och jag kan bara minnas LMDE som inte hanterar detta med boot-flaggan automatiskt.

 

Här fungerar inte det trådlösa nätverkskortet. Eller, jo, det fungerar så pass att nätverket upptäcks och man får ange nyckeln till det och man blir ansluten - men sedan är det stopp. Det kan vara så att just denna testdators trådlösa nätverkskort och "rena" Debian-baserade distributioner inte lirar ihop medan Ubuntu-baserade fungerar bra.

 

Med nätverkskabel instoppad fortsätter bekymren med att uppdateringar inte låter sig installeras. "Kontrollera internetförbindelsen".

Kör man dessa uppdateringar via terminalen tycks det gå bra.

 

Jag kan INTE rekommendera LMDE som ett nybörjaralternativ till Windows och där man har för klen dator för att kunna köra "vanliga" Mint på.

Däremot kan det kanske vara en lite kittlande utmaning för de som kör just vanliga Mint och nästan blir less på att allt bara flyter på bra 🤓

Redigerad av Mikael63
ändrat trådrubrik (4)
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte på vad Mikael63 skriver. Vad kan ha hänt?

För nåt år sedan fungerade LMDE smärtfritt vid installation. LMDE är ett välkommet alternativ, men det måste fungera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min testdator har inte UEFI. Om jag fattat saken rätt behövs inte boot-flagga om UEFI/EFI finns?

Kan det vara så att man glömt/förträngt/ignorerat att det finns äldre datorer? 

Tycker att man kunde skrivit en rad om detta på https://linuxmint.com/rel_debbie.php

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har också provat LMDE 5 skarp version och jag är inte imponerad, den tok hängde sig c:a 10 ggr på en dator som aldrig någonsin hängt sig tidigare, provat kanske 20 olika Linux-distar och olika Windows. Tog bort skräpet och installerade Debian istället och den fungerar helt klanderfritt på samma dator. Så något är det som inte är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Amandus:

Jag har också provat LMDE 5 skarp version och jag är inte imponerad, den tok hängde sig c:a 10 ggr på en dator som aldrig någonsin hängt sig tidigare, provat kanske 20 olika Linux-distar och olika Windows. Tog bort skräpet och installerade Debian istället och den fungerar helt klanderfritt på samma dator. Så något är det som inte är ok.

LMDE 5 har det ännu inte rapporterats om i den här tråden. Mikael63 recenserade LMDE 4.

Är det verkligen LMDE 5 du har provat?

En recension av LMDE 5 är alltid välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Amandus:

Ursäkta att jag missade att ni pratade om LMDE 4

Recensionen avsåg LMDE 4 (jag ska ändra trådrubriken) men sedan fylldes det på med LMDE 5.

Dock ingen (förutom dig då) som skrivit någon åsikt om LMDE 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 changed the title to LMDE 4 - recension
  • 2 months later...

Tror starkt på en ”ren” Debian baserad version av Mint. Kommer inte min nuvarande Fedora 36, Cinnamon version att fungera i mitt tycke så blir valet LMDE 5.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja många föredrar nog en stabil och lite resurssnålare variant, även om det kan vara lite mer meck innan allt lirar som det ska. (Ljud, skrivare, nätverkskort osv..).

Om/när jag hamnar i det läget att det måste till en ren installation på min "rätta" dator kommer jag troligen också att välja LMDE. Så länge det tuffar på med "vanliga" Mint och dess uppgraderingar får det nog bli just så. Jag är lite för bekväm för att börja om bara för att...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-23 11:52, skrev Amandus:

installerade Debian istället och den fungerar helt klanderfritt på samma dator

"Vanliga/rätta" Debian känns lite för "beige" även om jag faktiskt inte testat (vad jag minns).

Raspberry Pi's Debianvariant, fast för Desktop, känns då som ett lämpligare alternativ för min del.

 

Se https://eforum.idg.se/topic/364398-raspberry-pi-os-desktop-recension/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...