Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

numeriskt tangentbord slutat att fungera


stormis
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en lenovolaptop c:a 3 år gammal där det numeriska tangentbordet har slutat fungera. Finns det någon lösning på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev stormis:

Jag har en lenovolaptop c:a 3 år gammal där det numeriska tangentbordet har slutat fungera. Finns det någon lösning på det?

Tryck på NumLock tangenten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det inte är det felet, stormis, så får du beskriva vad du gör, vad som då brukar hända och vad som händer nu i stället.

 

Välkommen till forumet också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det numeriska tangentbordet bara inte fungerade och jaa jag har tryckt på num lock, men det finns tydligen inte fungera på min dator. En morgon när jag satte på datorn så fungerade inte min pinkod för inloggning, och lite senare såg jag att det inte fungerade någon annanstans heller. Köpte en  fristående enhet, men samma sak där.. Så jag förstår absolut ingenting... Ge mig ett BRA tips!! Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är rätt nyligen som det slutade att fungera kan du pröva med en systemåterställning till ett datum (systemåterställningspunkt) då det fungerade: 

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalternativ-i-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5#bkmk_restore_from_system_restore_point

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren, är det några utropstecken eller andra symboler ovanpå enhetsikonerna?

Enhetshanteraren når man när man högerklickar på Start/Windows-knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev stormis:

En morgon när jag satte på datorn så fungerade inte min pinkod för inloggning, ...

Vad menar du, att det inte fungerade med det numeriska tangentbordet? Eller fungerade pinkoden inte alls, hur loggade du i så fall in? Fungerar inte det numeriska tangentbordet så går det ju att använda de ordinarie siffertangenterna (som en lösning tills problemet med det numeriska tangentbordet fixats).
 

1 timme sedan, skrev stormis:

Ge mig ett BRA tips!! Tack!

Det kan nog någon göra, bara du ger en tillräckligt BRA beskrivning av vad som fungerar och inte fungerar, m m. 😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev stormis:

och jaa jag har tryckt på num lock

Reagerar indikeringen för NumLock som den ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Du kan kontrollera följande, som kan sätta det numeriska tangentbordet ur spel:

 

501311637_1.Kontrollpanelen.JPG.5e74dd4eb481b1d493c2cd2de0669767.JPG

 

1. Öppna Kontrollpanelen och klicka på "Hjälpmedel"

 

 

1437198704_2.Kontrollpanelen.JPG.803774af927f212dc112d7a5d9300771.JPG

2. Klicka på "Ändra hur tangentbordet fungerar".

 

 

204538825_3.Kontrollpanelen.JPG.fb1d41c617c7373fe9a12d1b2021d0e3.JPG

 

3. Se till att det inte finns någon markering i rutan framför "Aktivera Mustangenter".

Är den aktiverad sätts det Numeriska tangentbordet ur spel.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to numeriskt tangentbord slutat att fungera
10 timmar sedan, skrev stormis:

Tack snälla söta!!! Nu fungerar det numeriska också!! ♥♥♥

 

Vilket tips var det som gjorde att det fungerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se den markerade lösningen, eller Solution som IDG envisas med att inte översätta :

3. Se till att det inte finns någon markering i rutan framför "Aktivera Mustangenter." Är den aktiverad sätts Numeriska tangentbordet ur spel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Se den markerade lösningen, eller Solution som IDG envisas med att inte översätta :

3. Se till att det inte finns någon markering i rutan framför "Aktivera Mustangenter." Är den aktiverad sätts Numeriska tangentbordet ur spel.

Fast det var ju jag som gjorde den markeringen eftersom jag fick uppfattningen att det var lösningen, men det kan förstås vara fel uppfattat så det vore ju bra om @stormis berättar för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...