Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra något transportabelt


Anettejt
 Share

Rekommendera Poster

Visste verkligen inte var jag skulle posta detta så flytta om ni hittar bättre kategori. 

 

Nu är det så att jag har hittat den boomboxen som verkligen har allt det jag vill ha, ja alla dom funktioner som ingen annan är i närheten av, men.. 

Den har inget inbyggt batteri. 

Och jag är troligen väldigt optimistisk när jag tror att det kanske finns en liten chans att göra något åt det. 

Men är det möjligt att göra denna transportabel? 

 

IMG_20220103_200615.thumb.jpg.de4e5dfb94dd61ce6f520bfb850c6273.jpg

 

 

IMG_20220103_204004.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara en SPLBOX400 och den har samma "manual" som SPLBOX350-PORT vilken har inbyggt batteri á 12 V. Båda har en effektkonsumtion á 75 W. Jag tror att det är fullt möjligt men det är ju inte säkert att ett batteri ryms, fysiskt. Du kan behöva tillverka en egen liten batterilåda för det.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag tror att det är fullt möjligt men det är ju inte säkert att ett batteri ryms, fysiskt. Du kan behöva tillverka en egen lite batterilåda för det.

Det är inga problem. Mina planer var att om det gick ha strömförsörjningen extern de få gånger jag skulle ha den med mig. 

Hur går man nu tillväga? 

Jag har inga som helst problem med att göra det själv, men jag behöver någon som förklarar hur jag skall gå tillväga. 

 

Jag har 3 st 10 000 mAh powerbanker liggandes innehållandes 5 x 2000 mAh/st. 

För det går väl inte att använda usb-portarna misstänker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fråga om enstaka tillfällen och att man  inte vill bygga om (och därmed sabba ev. garantier) så kanske det räcker med en inverter typ denna:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/spanningsomvandlare-150-w-2000030753

OBS! Denna har INTE ren sinusvåg. Bara ett exempel.

Är det så att boxen klarar modifierad sinusvåg så kan det ändå vara så att man då får störningar i ljudet.

Powerbank - de ger kanske ut 5 VDC? Jag tänker mig ett underhållsfritt blybatteri för detta ändamål.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/mc-batterier/gel-batterier/mc-batteri-gel-12-v-20-ah-2000029889

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!🌷

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Powerbank - de ger kanske ut 5 VDC?

Alltså jag har ingen aning om vad det sitter för batterier i bthögtalare, men jag brukar läsa siffror på mellan 1800-4000 mAh. Tog bara för givet att det var samma.

Men det är alltså 12 v batterier jag skall använda mig av? 

Har ett färskt 18 v i min dammsugare... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ser ut att vara en SPLBOX400 och den har samma "manual" som SPLBOX350-PORT vilken har inbyggt batteri á 12 V. Båda har en effektkonsumtion á 75 W.

Jag har funderat på detta lite och det jag kommit fram till är att det mest troliga är att det sitter samma kretskort i dessa. (och det förvånar mig inte om det finns en ledig plats till batteriet med) 

Om vi säger att det är så, vad mer än själva batteriet är det jag kommer behöva? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Anettejt:

det mest troliga är att det sitter samma kretskort i dessa

Nja, det skiljer sig i uteffekt varför det inte är exakt samma.

OM det vore det så skulle även erforderliga kretsar för att hantera batteri finnas (avsäkring, laddning osv.)

 

Det som tillkommer är i första hand en "sladd-säkring" som ska sitta så nära batteriets pluspol som möjligt.

Sedan behöver man en omkopplare, kanske i kombination med ett relä, så att man kan koppla om mellan nätdrift och batteridrift. Dessutom behöver man en batteriladdare om man inte har kunskap att bygga en krets för laddning av batteriet m.h.a. det inbyggda nätaggregatet. Vill man kunna ladda batteriet i lådan behöver man även ett kontaktdon som medger detta.

Allt då under förutsättning att det går att driva allt med 12 VDC. (Det kan ju vara så att man får den högre uteffekten p.g.a. att man internt använder en högre spänning, typ 18 VDC, i SPLBOX400)

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det som tillkommer är i första hand

Tusen tack för långt och detaljerat svar. 🌷

 

Jag lägger en beställning på denna vetandes att det finns två alternativ att göra den transportabel. 

Alternativ 1 (att ha batteriet externt) är väl förstavalet, men jag vill se hur 400 ser ut inuti innan jag bestämmer mig. 

Man skulle inte kunna plocka delar från en annan bthögtalare? 

Tänker att det borde bli mkt billigare och att delarna iaf är kompatibla med varandra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte beställa den som redan från början är portabel?

 

**

Och påminner om att vi i det här läget inte vet vilken spänning 400,an arbetar med internt.

Samt att en ändring medför att garantin upphör i samma veva du kapar ledare/börjar löda på kretskortet.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Varför inte beställa den som redan från början är portabel?

Den finns inte. 

Det närmsta liknande med batteri från Ibiza är deras 200. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Anettejt:

Den där saknar flertalet funktioner som jag vill ha och så är den stående och har mindre förstärkare. 

Finns ingen annan än 400 för mig att välja på. 

Okej, vilka funktioner saknas då?

Att den är stående är nog för att det ska bli "enklare" att transportera den med handtaget och hjulen.

 

175 WRMS jämfört med 200 WRMS tänkte jag skulle vara acceptabelt för att slippa omaket att bygga något eget men lycka till med projektet 👍

 

 

image.thumb.png.1327ebe2cec81ade6abd6047b04d96f7.png

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Mikael63:

Okej, vilka funktioner saknas då?

Ja dom funktionerna jag behöver. 😉

T.e.x mic effekter och inställningar, dubbla micingångar, inspelning..

350 är mer för instrument.

400 är mer för sång. 

Sen skall jag ha den på bänk, då blir det lite fel med en stående enhet. 

Och det är ju inte så att jag vill ha besväret, jag har ju inget annat val. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Anettejt:

Den har inget inbyggt batteri. 

Skulle en spänningsomvandlare, t ex 12 till 230 V, kunna vara ett alternativ? Då slipper du ordna med allt som behövs för att mata boomboxen med 12 V, sådant som Mikael63 räknat upp. Men du kan behöva ett fristående batteri om det inte går att använda ett batteri från t ex en bil i närheten.


Här ett exempel för att visa vad jag avser, har inte gjort någon bedömning av hur kraftig en sådan kan behöva vara för ditt behov.
Spänningsomvandlare/växelriktare 500 W | Clas Ohlson

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev ChristerE:

Skulle en spänningsomvandlare, t ex 12 till 230 V, kunna vara ett alternativ?

Det är absolut ett alternativ om jag bara är säker på att det fungerar. 

Jag har precis beställt ett 12 v, 4000 mAh batteri i samband med min order av boxen som skall klara minst 4 h batteri drift. 

Undrar om min C - Tec bil/mc laddare klarar av att ladda batteriet? Får kolla upp det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angiven effektkonsumtion, enligt manualen, är 75 W.

Det motsvarar, vid 13.8*) V 5435 mA

Ett batteri á 4000 mAh skulle då räcka i 45 minuter. OM det nu skulle vara 75 W hela tiden.

I praktiken lär det nog stämma bättre med 4 h, skulle jag tro.

 

CTEK? - ja den borde fungera fast det finns ju flera olika sorters CTEK. Är det ett blybatteri du skaffat?

 

*) Man brukar ange den spänningen när det gäller 12 VDC i fordon.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev ChristerE:

Skulle en spänningsomvandlare, t ex 12 till 230 V, kunna vara ett alternativ? Då slipper du ordna med allt som behövs för att mata boomboxen med 12 V, sådant som Mikael63 räknat upp. Men du kan behöva ett fristående batteri om det inte går att använda ett batteri från t ex en bil i närheten.


Här ett exempel för att visa vad jag avser, har inte gjort någon bedömning av hur kraftig en sådan kan behöva vara för ditt behov.
Spänningsomvandlare/växelriktare 500 W | Clas Ohlson

Ja, jag hade ett sådant alternativ längre upp i tråden:

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om det är fråga om enstaka tillfällen och att man  inte vill bygga om (och därmed sabba ev. garantier) så kanske det räcker med en inverter typ denna:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/spanningsomvandlare-150-w-2000030753

OBS! Denna har INTE ren sinusvåg. Bara ett exempel.

Är det så att boxen klarar modifierad sinusvåg så kan det ändå vara så att man då får störningar i ljudet.

Powerbank - de ger kanske ut 5 VDC? Jag tänker mig ett underhållsfritt blybatteri för detta ändamål.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/mc-batterier/gel-batterier/mc-batteri-gel-12-v-20-ah-2000029889

 

Det är ju detta med sinusvåg. Den som Clas säljer har trappstegsmodifierad sinusvåg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, jag hade ett sådant alternativ längre upp i tråden:

Sorry, missade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Anettejt:

Har hittat denna:

Den har också modifierad sinusvåg (fyrkantvåg). Törs du chansa på att boxen fungerar med en sån och att, om det fungerar, det inte blir ljudstörningar av denna fyrkantvåg?

 

10 timmar sedan, skrev Anettejt:

En sak jag inte begriper är hur man skall ansluta boxen till den. 

Via "vägguttaget", som inte är ett "svenskt" Schuko.

 

image.png.a44b1c1df42e3e12aee789f444f61e3c.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mikael63:

boxen fungerar med en sån

Jag har inget belägg för att det INTE skulle fungera men jag vet att ex. varvtalsstyrda borrmaskiner osv. inte startar om man använder en sådan inverter med modifierad sinusvåg.

Om nätaggregatet i boxen är av en "gammal hederlig typ", alltså en transformator, likriktare, stabilisering, filter, så bör det åtminstone fungera. Ev. störningar kan finnas ändå. Är nätaggregatet av en modern typ dvs. switchat så vet jag inte. Det kanske inte spelar någon roll. Jag har inte satt mig in i det, eller ens googlat.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har inget belägg för att det INTE skulle fungera men jag vet att ex. varvtalsstyrda borrmaskiner osv. inte startar om man använder en sådan inverter med modifierad sinusvåg.

Vilken typ av sinusvåg skall man använda sig av då? 

 

Jag har kontaktat firman så får se vad dom säger och vilken modell de rekommenderar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...