Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musik från mobil till äldre stereo


Anettejt
 Share

Go to solution Solved by Hankki,

Rekommendera Poster

Hej på er! 

 

Har precis renoverat och rengjort en fin gammal Technics. (har skivspelaren med) 

Såklart saknar jag Usb och Wi-Fi på den och provade istället att göra en direktkoppling från mobilens hörlursuttag till stereons extern in. 

Visst det funkar, men ljudet blir dåligt. 

Kanske kräver jag för mkt, men finns det något sätt att få bättre ljud än det jag har nu? 

Bättre kabel? (använder nu en gammal jag hade liggande som jag vet, då var billig. 

Länka gärna om du vet en kabel som är bättre. 

 

Har en äldre mindre mixer liggandes som det kanske går att koppla via istället? 

 

Lägger upp lite bilder med. IMG_20220102_212920.thumb.jpg.f61daa6837e40e7e0988849131ec770b.jpgIMG_20220102_053127.thumb.jpg.935387e4994d605de87aa6d8b4495471.jpgIMG_20220102_232401.thumb.jpg.7fea9f0490583a8aa6a948f522519630.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Anettejt:

Kanske kräver jag för mkt, men finns det något sätt att få bättre ljud än det jag har nu? 

En Bluetooth-mottagare kan vara ett alternativ. Då blir mobilen inte heller låst till att finnas i närheten av musikanläggningen (beroende på hur kort/lång kabel du har).


Logitech Bluetooth Audio Adapter - Hitta bästa pris på Prisjakt

 

Hos Kjell & Company står det om högtalare, vilket då rimligtvis avser aktiva högtalare med inbyggda slutsteg.

Logitech Bluetooth-mottagare - Musikmottagare, sändare | Kjell.com

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Anettejt:

... en direktkoppling från mobilens hörlursuttag till stereons extern in. 

Visst det funkar, men ljudet blir dåligt. 

Bilden av en apparats baksida ser ut att avse "radiodelen". Var det till extern in där du anslöt mobilen? Det tycks avse videobandspelare (vcr), jag vet inte vilka linjenivåer den är gjord för. Men det finns väl också tuner, tape och aux, m m, att ansluta till, på förstärkaren i botten på bilden (kanske är alla redan upptagna).


Så tycks phono (skivspelaringången) sitta på radiodelen, lite udda i mina ögon. Det är väl inte dit du anslöt mobilen, den är endast avsedd för skivspelare (men du skrev ju extern in).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Bilden av en apparats baksida ser ut att avse "radiodelen". Var det till extern in där du anslöt mobilen? Det tycks avse videobandspelare (vcr), jag vet inte vilka linjenivåer den är gjord för. Men det finns väl också tuner, tape och aux, m m, att ansluta till, på förstärkaren i botten på bilden (kanske är alla redan upptagna).


Så tycks phono (skivspelaringången) sitta på radiodelen, lite udda i mina ögon. Det är väl inte dit du anslöt mobilen, den är endast avsedd för skivspelare (men du skrev ju extern in).
 

Den är lite speciell denna stereo. Det där är en kombi tuner/ljudproccesor, alla in/utgångar är där om du tittar noggrant. (A1, B1, C1) 

Den nedre delen hanterar bara högtalarna och ström in. (har även ett inbyggt surround system och karaoke) 

Och som jag skrev, anslöt jag till ext in. 

Phone har jag givetvis till min skivspelare. 

 

Tack för ovan tips. 

Har dock alltid mitt bths inkopplat så det försvårar det lite. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Höj volymen från telefonen så mycket som möjligt. Har du låg volym på telefon så måste förstärkaren förstärka mer med mera brus och distorsion som resultat.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ingångar, med undantag för Phono, har som standard, gällande för RCA (även kallad phonoplugg eller "Japanplugg) nominell nivå på 0,775V och impedansen 10k Ohm.

Det betyder att signalen in måste vara relativt hög för att förstärkaren skall kunna mata ut maximal effekt. 
 

Den enda ingången som går att använda är External In och som håller de specifikationer som nämns ovan.

 

Använder du telefonen för att strömma från internet eller har du sparat ljudfiler i telefonen som du vill spela upp?

 

Strömmar du från internet kanske du kan använda en separat radiomottagare för internetradio istället (för att inte behöva använda en dator). 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Använder du telefonen för att strömma från internet eller har du sparat ljudfiler i telefonen som du vill spela upp?

Mestadels spelar jag upp det jag har i mobilen. 

 

1 timme sedan, skrev X-Men:

Det betyder att signalen in måste vara relativt hög för att förstärkaren skall kunna mata ut maximal effekt. 

 

4 timmar sedan, skrev Hankki:

Höj volymen från telefonen så mycket som möjligt.

Tack. Skall testa detta. 

 

Så en bättre kabel kan inte göra det bättre? 

Har hittat denna som jag funderar på att köpa. 

https://ribalto.com/en/bst-minijack-rca-3-15-5730

Någon som handlat av detta företag imnan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Anettejt:

Mestadels spelar jag upp det jag har i mobilen. 

 

Så en bättre kabel kan inte göra det bättre? 

Har hittat denna som jag funderar på att köpa. 

https://ribalto.com/en/bst-minijack-rca-3-15-5730

 

Har du funderat på att använda en annan uppspelare, som MP3-spelare?

 

Nej, en bättre kabel löser inte problemet. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev X-Men:

Har du funderat på att använda en annan uppspelare, som MP3-spelare?

Jo det har jag faktiskt. 

Det blir bättre ljud från en mp3 eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att maxa volym i mobilen och via appen Musicolet och dens equalizer fick jag ställt in ljudet så det låter ganska så vettigt. 

 

Tack alla för hjälp och svar. 🌷

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att ljudet blev dåligt när du kopplade upp din smartphone till din Technics förstärkare. Jag antar att ljudet blev väldigt svagt då det alltid är det som händer då telefonen lämnar alldeles för svag signal. Något som alla upptäcker som vill ersätta sina jävla "låtsas-skit-in-ear-lurar" med ett par RIKTIGA hörlurar till sin smartphone/mobiltelefon. Både riktiga hörlurar och en riktig förstärkare är för "tungdriven" för att klara av den skitsignal som en mobiltelefon/smartphone levererar.

 

Förutsatt att de ljudfiler du har i din telefon håller hög kvalitet, vilket verkar troligt om du tankat ner dom från nätet och de ligger i FLAC-format eller i högupplöst MP3-format (320 kbps).

 

Sladden du använt mellan mobilen och stärkaren gör säkert sitt jobb. Vad har du anslutet mobilen till för ingång på stärkaren?Som redan sagts, dra mobilen på maxvolym.

 

Alternativet är att du flyttar över filerna till din hårddisk på datorn (stationär eller laptop) och kopplar datorn direkt till stärkaren därför den varianten funkar i vart fall perfekt. 3,5mm phoneplugg är vad jag själv använder mellan dator > stärkare.

 

Här kan du läsa lite mer om MOBIL.SE - Strömma musik till stereon

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Öland4ever:

Jag antar att ljudet blev väldigt svagt då det alltid är det som händer då telefonen lämnar alldeles för svag signal.

Nej faktiskt inte. Det blev burkigt mörkt med lite diskant och massor med bas. 

Men nu har jag ju löst problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...