Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte SSD:n vid Windowsinstallation


Slopy
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag har plockat in en ny SSD på 1 TB i datorn. Jag har även 2 HDD-diskar på vardera 3 TB. När jag ska installera Windows så kan jag inte avgöra vilken av diskarna som är SSD:n av de som kommer upp som installationsalternativ. Jag kan inte se vilken av dem som är SSD-disken. Kanske den inte visas alls. Men man kan se den i BIOS-programmet. Så jag vågar inte chansa. Kan det bero på att disken inte är initierad, men hur gör man det i detta läget? Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 minut sedan, skrev Slopy:

så kan jag inte avgöra vilken av diskarna som är SSD:n

Koppla bort de andra medan du installerar Windows.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Koppla bort de andra medan du installerar Windows.

Går det att disabla dem i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kopplade bort de smala kablarna. Det är väl strömförsörjningen? Installationen gick bra. Men det är konstigt att det i utforskaren står Windows 10 (D:) när Windows installerades på C som det var tänkt. Konstigt att man kan läsa D när den är urkopplad. E går inte att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopplade in de andra diskarna så ser det ut som det ska. Det var en smart lösning du hade. Tack för hjälpen Mikael63.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-01 19:30, skrev Slopy:

Men det är konstigt att det i utforskaren står Windows 10 (D:) när Windows installerades på C som det var tänkt.

Det är väldigt vanligt att man uppfattar enhetsbokstäver som något "absolut". Man refererar till C-disken, med t ex Windows, även om man skriver om att datorn startats från en live-CD eller från ett USB-minne. Men då kan partitionen med Windows få en annan enhetsbokstav.


Vill man vara säker på att kunna identifiera partitioner och diskar kan man ge dem unika volymnamn. Sådana är skrivna på partitioner och diskar och visas lika oavsett hur och med vad datorn startats. Enhetsbokstäver tilldelas av det operativsystem som är startat, de finns inte på partitionerna (som volymnamn gör). I äldre Windowsversioner så kollades vilka diskar som satt i vid datorstarten, så en disk (eller partition) kunde få en annan enhetsbokstav ifall man stoppat i en till disk. I senare Windowsversioner så kopplas någon form av signatur från diskarna/partitionerna ihop med enhetsbokstäverna så det blir vanligtvis samma enhetsbokstav för samma disk, eller partition.


Och när det gäller D:, som du skriver om, så kan det faktiskt bli så att disken (partitionen) med Windows tilldelar sig själv t ex enhetsbokstaven D:. Inte så vanligt men det kan hända.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det är väldigt vanligt att man uppfattar enhetsbokstäver som något "absolut". Man refererar till C-disken, med t ex Windows, även om man skriver om att datorn startats från en live-CD eller från ett USB-minne. Men då kan partitionen med Windows få en annan enhetsbokstav.


Vill man vara säker på att kunna identifiera partitioner och diskar kan man ge dem unika volymnamn. Sådana är skrivna på partitioner och diskar och visas lika oavsett hur och med vad datorn startats. Enhetsbokstäver tilldelas av det operativsystem som är startat, de finns inte på partitionerna (som volymnamn gör). I äldre Windowsversioner så kollades vilka diskar som satt i vid datorstarten, så en disk (eller partition) kunde få en annan enhetsbokstav ifall man stoppat i en till disk. I senare Windowsversioner så kopplas någon form av signatur från diskarna/partitionerna ihop med enhetsbokstäverna så det blir vanligtvis samma enhetsbokstav för samma disk, eller partition.


Och när det gäller D:, som du skriver om, så kan det faktiskt bli så att disken (partitionen) med Windows tilldelar sig själv t ex enhetsbokstaven D:. Inte så vanligt men det kan hända.
 

Ja, det är ganska struligt. Men när jag kopplade in de två andra diskarna så försvann Windows 10 (D:). Nu ser det ut som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...