Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortering av datum


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Tyvärr är man i Sverige ofta "motvalls kärring" när det gäller standardisering, t ex vid sortering att V och W betraktas som samma bokstav och man skriver datum på format ÅÅ-MM-DD eller ÅÅÅÅ-MM-DD.

I flertalet europeiska länder är det normala DD-MM-ÅÅ eller DD-MM-ÅÅÅÅ och att V och W är separata bokstäver.

 

I ett dokument skrivet på svenska uppfattar Word DD-MM-ÅÅÅÅ som datum, men sorteringen blir tyvärr konstig.

Finns det något sätt att i Word påverka vad som skall betraktas som datumstandard?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige följer vi en ISO-standard för datum som minskar risken för feltolkning av datum samt gör datum sorterbara med enkel matematik. Jag skulle säga att andra länder är motvals i detta fall.

 

Testar dock DD-MM-ÅÅÅÅ och ÅÅÅÅ-MM-DD och båda sorteras rätt för mig (Office 365)

bild.png.cdd49af3e9d7b733f3528a50c3e8403a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motvals eller ej så finns det vad jag vet inga andra europeiska länder som använder samma standard som svensk ISO-standard.

Med enkla exempel som det ovan kan jag också få korrekt resultat, men på större material blir sorteringen på datum DD-MM-ÅÅÅÅ korrekt på t ex danska, men på svenska blir det avvikelser som gör det oanvändbart.

 

Min fråga var om det i Word finns något sätt att definiera vilken datumstandard man önskar använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...