Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kraftig UPS ska jag välja?


Slopy
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en UPS. Men jag är osäker på vilken kapacitet den ska ha. Nätagregatet är på 650 Watt, grafikkortet 75 Watt och skärmen 50 Watt. Sedan kanske det finns andra komponenter i pcn: som också belastar. Då undrar jag vilken kapacitet i Watt UPS:en bör ha. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett och samma nätaggregat som driver grafikkortet och andra komponenter i datorn.

Hur länge avser du att du ska kunna driva dator + skärm vid nätbortfall?

 

Här kan du starta en produktväljare

https://www.se.com/se/sv/product-category/8000-avbrottsfri-kraft-ups/?filter=business-3-avbrottsfri-kraft-kyla-och-itrack

 

Eller här

http://powerquality.eaton.com/UPS/selector/SolutionOverview.asp?cx=98

Redigerad av Mikael63
alternativ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att belastningen aldrig kan bli mer än 650 Watt? Det räcker med att pc+skärm kan gå i ca 5 minuter vid nätbortfall. Men det viktigaste är att UPS:en kan släcka ner pc:n på ett mjukt sätt så att inget havererar i pc:n t. ex Windows. Om så ska den skydda mot strömspikar. Jag har sett att vissa UPS har programvara och vissa inte. Finns det övervägande fördelar med programvara? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Slopy:

Menar du att belastningen aldrig kan bli mer än 650 Watt?

Ja, för det som drivs av nätaggregatet. Skärmen tillkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, för det som drivs av nätaggregatet. Skärmen tillkommer.

Ok. Vilken effekt bör då UPS:en ha? 700 Watt eller... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Slopy:

Men det viktigaste är att UPS:en kan släcka ner pc:n på ett mjukt sätt så att inget havererar i pc:n t. ex Windows. ... Jag har sett att vissa UPS har programvara och vissa inte.

Förutom att UPS:en kan "varna" datorn så behövs drivrutiner i datorn för att kommunicera med UPS:en. Och en USB-kabel, vanligtvis, mellan för den kommunikationen.


Se avsnittet Automatisk avstängning och de följande om UPS i några OS, och övrigt om UPS:er.

Hur funkar det? - UPS | Kjell.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänkt använda datorn till under UPS-drivning? Spela spel?

Om du inte tänker belasta alla delar hårt borde den inte kräva alla 650 W kan jag tycka.

Om du tänkt ha den igång för enklare sysslor kanske du kan skaffa en enklare dator med lägre krav på UPS, som en raspberry pie. Kan bli lägre kostnad om du tänker över behov och ekonomi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Slopy:

Ok. Vilken effekt bör då UPS:en ha? 700 Watt eller... 

Du behöver ju inte driva skärmen om det endast är en automatisk avstängning som ska ske.

Om nätagget klarar 650 W så är det väl knappast så att du maxar det?

Om belastningen är 600 W kan du köra i 9 minuter med en sån här:

https://www.apc.com/shop/se/sv/products/APC-Smart-UPS-C-1-000-VA-LCD-230V-med-SmartConnect/P-SMC1000IC

 

APC,s mjukvara heter Powerchute

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
4 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om nätagget klarar 650 W så är det väl knappast så att du maxar det?

Med en mätare som ex.

https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/multifunktionell-energimatare-2000037639

kan du kolla förbrukningen och förhoppningsvis klara dig med en mindre UPS än tänkt från början.

Kan vara väl investerade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Monshi:

Vad har du tänkt använda datorn till under UPS-drivning? Spela spel?

Om du inte tänker belasta alla delar hårt borde den inte kräva alla 650 W kan jag tycka.

Om du tänkt ha den igång för enklare sysslor kanske du kan skaffa en enklare dator med lägre krav på UPS, som en raspberry pie. Kan bli lägre kostnad om du tänker över behov och ekonomi

 

Har inte tänkt köra något speciellt under UPS-drivningen. Egentligen vill jag bara att den tar ner pc:n på ett mjukt sätt vid strömavbrott. Det är ingen ide att skaffa en sämre pc för att jag vill ha en UPS. Jag har en gamingdator som jag byggt själv. Och den kommer jag att uppgradera när behov uppstår. 

 

Redigerad av Slopy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Slopy:

Jag ska köpa en UPS. Men jag är osäker på vilken kapacitet den ska ha. Nätagregatet är på 650 Watt, grafikkortet 75 Watt och skärmen 50 Watt. Sedan kanske det finns andra komponenter i pcn: som också belastar. Då undrar jag vilken kapacitet i Watt UPS:en bör ha. 

Ja, jag har funderat på något sådant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev ChristerE:

Förutom att UPS:en kan "varna" datorn så behövs drivrutiner i datorn för att kommunicera med UPS:en. Och en USB-kabel, vanligtvis, mellan för den kommunikationen.


Se avsnittet Automatisk avstängning och de följande om UPS i några OS, och övrigt om UPS:er.

Hur funkar det? - UPS | Kjell.com

 

Enligt kjelles text som du länkar till behöver jag en UPS med en effekt på minst 700 Watt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-31 16:10, skrev Slopy:

UPS

Ups har man för rädda innehåll i sin dator.  Lär man sig kommandon från tagenbodet hur stänger daton .så klara sig utan skärm . 

 

Jag tänker ups ska klara minst 5 minuter drift.  Ska stå mot ström spikar .  

Är jag rädd om viss data. Som typ kalkyl ark kakylblad  . Så jobbar på mobilen . Med stor skärm . 

Så sätt så räddar innehåll.  När ström går ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Lär man sig kommandon från tagenbodet hur stänger daton .så klara sig utan skärm . 

Nja, en säker nerstängning bör göras automatiskt då man inte kan räkna med att man är närvarande vid datorn hela tiden.

Jag antar att osparade dokument förblir osparade men man slipper ett skadat filsystem. Här gäller det då att Windows, som jag antar att det är fråga om, inte "fastnar" vid någon dialog om att dokument är osparade.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-02 13:23, skrev Mikael63:

Nja, en säker nerstängning bör göras automatiskt då man inte kan räkna med att man är närvarande vid datorn hela tiden.

Jag antar att osparade dokument förblir osparade men man slipper ett skadat filsystem. Här gäller det då att Windows, som jag antar att det är fråga om, inte "fastnar" vid någon dialog om att dokument är osparade.

Precis så menar jag. Att pc:n ska göra en automatisk mjuk nerstängning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...