Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-ENHETEN STARTAR INTE


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

2022-01-01 10:55, skrev X-Men:

Det finns bara en laserenhet där man optisk justeras beroende på vilket media man använder. Det finns därmed ingen laser individuellt som kan bli smutsig på ytan som förhindrar skriv- och läsning. Det finns bara en lins eftersom det bara finns en enhet.

 

Det finns inte heller någon fysisk möjlighet att applicera två laserenheter i en optisk enhet.

Tror inte frågan om flera lasrar har så mycket med K Olagus problem att göra, flyttar därför den diskussionen till en ny tråd.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag testat dvd-rw, dvd+rw nya, tomma och ett par begagnade antingen tomma eller med plats kvar. 

De kan inte läsas. 

Däremot kunde dvd-enheten ge sig tillkänna när jag la in dvd-r, cd-rw, cd-r. 

Tidigare testade jag ju 2 skivor med film på. Den ena var en egen, bränd och den andra köpt. De gick att läsa. 

 

Vad drar vi för slutsatser av detta? 

 

Vill gärna läsa era synpunkter innan jag ev öppnar chassit och kollar kablage och ev även tar ut dvd-enheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev X-Men:

Kan du ge oss information om fabrikat och modell på din brännare?

Det ska komma, dock inte ikväll. 

Tror att det är en Samsung, men mer exakt kollar jag upp någon av de närmaste dagarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom brännaren fungerar med DVD-/+R och CDR men inte med RW gör att misstankarna går mot att den inte stöder formaten, eller att de skivor du har inte "accepteras" av din brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Eftersom brännaren fungerar med DVD-/+R och CDR men inte med RW gör att misstankarna går mot att den inte stöder formaten, eller att de skivor du har inte "accepteras" av din brännare.

Den har fungerat sen 2018 med alla format, inklusive de som nu inte accepteras. Samma märke, Verbatim. Hela min stora fotosamling ligger på dvd-rw/dvd+rw. (Tur att jag spridit riskerna så att bilderna också ligger på x antal externa diskar.) 

Det för väl tankarna till att det har blivit något fel på  enheten eller om kablage eller portar trasslar? 

Jag laddade ner CD Burner XP, som jag också har på min laptop. Tänkte testa det brännarprogrammet på de skivor som accepteras. Har annars Nero Burning Rom, som har fungerat bra. Det gör det sannolikt på de skivor som accepteras. Jag har bara inte hunnit kolla allt.

Hoppas kunna hitta kvittot på bygget först, så jag får fram namn och beteckning på dvd-enheten. 

Återkommer. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev K Olagus:

 

Hoppas kunna hitta kvittot på bygget först, så jag får fram namn och beteckning på dvd-enheten. 

 

Du kan få fram uppgiften i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Du kan få fram uppgiften i Enhetshanteraren.

Jag kollade mitt kvitto från Inet, som byggde datorn. 

DVD+ - RW, Samsung. Tar även Double Layer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev K Olagus:

Jag kollade mitt kvitto från Inet, som byggde datorn. 

DVD+ - RW, Samsung. Tar även Double Layer. 

Modellbeteckningen underlättar. Samsung har släppt ett antal dvd-enheter genom åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Thirteen:

Modellbeteckningen underlättar. Samsung har släppt ett antal dvd-enheter genom åren.

Här är vad jag kan få fram. Hoppas det hjälper. Modellen finns inte längre:

Samsung DVD+-RW,
22x, DL,
SH-S 223C/BEBE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Din brännare har stöd för de flesta format (stöder inte BD).

Har du testat ett annat fabrikat än Verbatim?

Nej jag har inte testat något annat fabrikat eftersom Verbatim hela tiden har fungerat tills häromdagen. (Möjligen har jag haft något annat fabrikat inne om jag t.ex lånat för att kopiera in något). 

Vad menas med "BD"? 

Skall troligen öppna datorn idag (med lite hjälp) och inspektera kablage, portar. Dessutom ta ur dvd-enheten och titta på den. 

Om den fortsätter att krångla med DVD RW + - så blir jag tvungen skaffa ny då hela min fotosamling ligger på dvd-+RW. (Förutom på x antal externa diskar). 

Tips på bra/likvärdig dvd (på Inet helst) ? Jag antar att SATA-kablage och strömkablage inte följer med DVD-enhet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Skall troligen öppna datorn idag (med lite hjälp) och inspektera kablage, portar. Dessutom ta ur dvd-enheten och titta på den. 

Jag har svårt att tro att det hjälper när de flesta funktioner hos enheten fungerar bra. Det hade ju varit annorlunda om inget hade fungerat.

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Jag antar att SATA-kablage och strömkablage inte följer med DVD-enhet? 

Det ska ju gå bra att använda det kablage som nuvarande enhet använder.

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Om den fortsätter att krångla med DVD RW + - så blir jag tvungen skaffa ny då hela min fotosamling ligger på dvd-+RW. (Förutom på x antal externa diskar). 

Med tanke på att det blir allt ovanligare med datorer som har DVD-enheter och med fristående DVD-spelare så är det nog bra att gå över helt till andra sorters lagringsenheter som hårddiskar och USB-minnen.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har svårt att tro att det hjälper när de flesta funktioner hos enheten fungerar bra. Det hade ju varit annorlunda om inget hade fungerat.

Det ska ju gå bra att använda det kablage som nuvarande enhet använder.

Med tanke på att det blir allt ovanligare med datorer som har DVD-enheter och med fristående DVD-spelare så är det nog bra att gå över helt till andra sorters lagringsenheter som hårddiskar och USB-minnen.

Du har rätt i det, men vill kunna läsa mina tidigare brända dvd-skivor. Sen är det ju så att också externa diskar "klappar ihop". 

Har funderat på SD-kort. Har en en sån på datorn som kan ta rätt många sd - kort-format. Har för mig att de är rätt stabila. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

BD eller Blu-ray Disc.

Blu-ray är det format som på vissa område har ersatt DVD. Blu-ray lanserades 2006 och DVD lanserades 1996. Att lägga en Blu-ray-skiva i en DVD-spelare funkar inte så bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray

https://en.wikipedia.org/wiki/DVD

 

bluray-vs-dvd-storage-capacity.jpg

De Blu-ray discar jag har är 100 GB:are och de funkar fint i mina Blu-ray spelare/brännare. Det finns också 128 GB discar, men har inga sådana ännu.

Bara ett litet påpekande till den bifogande bilden för att inte Blu-ray formatets lagringskapacitet ska missförstås.

Redigerad av Avicii
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev K Olagus:

Har funderat på SD-kort. Har en en sån på datorn som kan ta rätt många sd - kort-format. Har för mig att de är rätt stabila. 

Pris på USB-minnen har sjunkit rätt bra på senare tid https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2885012 Känns stryktåligare än SD-kort.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...