Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera data från extern HD som krånglar?


Pelleman Jensen
 Share

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Hej,

Min externa WD My Book på 2 Tb började krångla idag. Den börjar ladda upp när jag startar datorn (MacMini) men låser sig och syns inte som en enhet.

Detta är förödande eftersom jag jobbar med musikproduktion och har det mesta av all data samlat på den.

Jag funderar nu på att köpa en ny extern HD och min fråga är om det går att koppla ihop min krånglande HD med denna och föra över data på något sätt, trots att den inte syns i min dator?

I värsta fall får jag ju lämna över detta till en auktoriserad firma, men det känns ändå som att det kanske går att fixa på egen hand.

Är, som alltid, oändligt tacksam för givande svar! 🙏

 

PS. Jag har försökt med StellarData Recovery, som jag vet är ett fantastiskt program, men det fungerar bara om filer är förlorade. Det tycks inte vara fallet här....

Redigerad av Pelleman Jensen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Pelleman Jensen changed the title to Kopiera data från extern HD som krånglar?

Vanligaste felet när externa hårddiskar lägger av på det sättet är nog att det är elektroniken i kabinettet som går sönder. Elektroniken finns där för att göra om signalerna mellan USB-porten och SATA-porten på hårddisken. Det kan man pröva genom att öppna kabinettet och flytta över hårddisken till ett annan kabinett eller en adapter.

 

Det är ju också bra att först kolla om den externa hårddisken går att ansluta till någon annan dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pelleman Jensen:

syns inte som en enhet

Du har väl något som heter Skivverktyg - visas den där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normal är Cecilia säger ! 

Om är boot sektor för Windows.  

Jag rädda antal hårdisk med Linux. 

Jag tippar på anslutning som spökar 

 

Mitt andra råd är säkerhets kopia musik delen 

På nasburk något dyrare men lättare bytta hårdisk flera dessa nas har säkerheten kopia på annan hårdisk 

Eller så kan nas sända vidare inom nätverk system.   Någon anna dato 

Samt koppla extern hårddisk burk 

Med två eller tre säkerhet kopia 

 

Så kommer du må klart bättre varje gång producerar musik 

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen
13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Du har väl något som heter Skivverktyg - visas den där?

 

Jodå, efter många om och men visas den i Skivverktyg. Volymen ser korrekt ut, dvs att 1,46 Tb av 2 Tb används. Däremot kan jag se mapparna men inga filer, och när jag kör Skivkontroll får jag upp ett felmeddelande enligt bild 2. Blir lite rådvill...

Skärmavbild 2021-12-29 kl. 09.12.43.png

Skärmavbild 2021-12-29 kl. 09.12.17.png

Redigerad av Pelleman Jensen
Ändrade förutsättningar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen
15 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Eller så kan nas sända vidare inom nätverk system.   Någon anna dato 

Samt koppla extern hårddisk burk 

Ok, menar du att jag kan koppla min krånglande externa HD direkt in en NAS och kopiera data? Om det är ett kontaktfel lär väl inte det fungera heller, eller kan det vara själva kopplingen mellan min Mac och externa enhet som är defekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg meddelar att "det" misslyckas med att ta bort volymen från skrivbordet, dvs. låta enheten avmonteras.

Var det så att i det läget skivverktyget hittade disken så var den även synlig på skrivbordet?

Skulle det gå att, i ett sådant läge, avmontera enheten och sedan köra felkontrollen?

Fast om enheten är synlig på skrivbordet borde dess filer och vara åtkomliga för kopiering.

 

OBS! En disk som håller på att ge upp kan bli sämre av att man kör felkontroller osv.

Rekommendationen är att man klonar disken först men då gäller det att verktyget som används för det kan hitta disken också...

Jag vet att det finne en 'Terminal' i MacOS men jag känner inte till vilka kommandon som ska användas där men det verkar vara lika som i Linux:

https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-create-disk-image-on-mac-os-x-with-dd-command/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Jag pratade men en kille som har egen firma och reparerar datorer i min hemstad och han sa att det mest låter som att det är strömförsörjningen till den externa som falerar. Det kan vara så att jag slarvat och blandat ihop nätsladdarna till en del olika enheter när jag packade ihop studion vid en flytt förra året och att detta märks först nu. Jag startade nämligen upp studion bara för en månad sedan...

Nu har jag beställt en ny WD MB Passport på 5 Tb som jag ska lämna över till honom tillsammans med den krånglande HD:n. Han får ta sig an att fixa så att den gamla fungerar bra nog för att föra över filerna till den nya, men det blir inte förrän nästa vecka. Jag hoppas verkligen att det går att ordna jag får ta den kostnaden eftersom jag har alla mina kompositioner där. 🙏

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...