Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två förmodligen ganska självklara frågor om nätverk, anslutningspunkter och ASUS Zenwifi mesh


Blander2000
 Share

Rekommendera Poster

Har Internet via kabel från Tele2 (tidigare comhem) och använder en router från dem som jag haft i flera år. Nu behövde jag förstärka täckningen i huset, köpte ett pack med två ASUS ZenWifi 6600 TX8. Två dumma frågor: 1) Behöver den ena ASUS-burken alltid vara kopplad med nätverkskabel till comhem-routern, dvs det är bara nod-ASUS-burken jag kan flytta runt fritt? 2) Fungerar fortfarande comhem-routern som trådlös anslutningspunkt för sig själv, trots att jag kopplat in de två ASUS-buirkarna?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland består mesh-system av endast accesspunkter, men ofta innehåller en av enheterna också en router. Routerfunktionen kan finnas i alla enheter men då ska systemet konfigureras så att endast en av dem fungerar som router.


Det finns vad jag vet ingen färdig standard som gör att ett mesh-system kan anslutas till ett befintligt trådlöst nätverk. Skulle förmodligen kunna fungera med en del routrar av samma märke som ett mesh-system, om de tillverkats för att fungera på det sättet.


Har du ingen tjänst, t ex tv eller bredbandstelefoni, som kräver routern från Tele2 så borde du kunna ta bort den och i stället använde routerfunktionen i en av mesh-enheterna. Om inte så behöver en av dem anslutas med kabel till Tele2-routern. Men se då till att ingen av mesh-enheterna också fungerar som router.


Du kan använda flera trådlösa nätverk, men med användning av de nya mesh-enheterna blir det väl enklare att använda endast dem för WiFi, om du av någon anledning behöver fortsätta att använda Tele2-routern.
 

Hur funkar det? - Mesh | Kjell.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt instruktionerna, anslöt ena ASUS-burken från LAN-utgång på comhem-burken till  WAN-ingång på ASUS. Verkar fungera. Antar att comhem-burken nu bara funkar som modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Blander2000:

Antar att comhem-burken nu bara funkar som modem.

Den lär ju inte ändra funktion bara för att du ansluter något till dess LAN-utgång. Man kan få problem lite då och då om både Comhem-enheten och en av mesh-enheterna fungerar som DHCP-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Antar att comhem-burken nu bara funkar som modem.

Som Cecilia skriver, den ändrar inte funktion och blir inte modem om burken alls innehåller något modem. Modem (före routern/routerfunktionen) används för uppkoppling via det fasta telefonnätet (xDSL) eller via t ex ett kabel-tv-nät. 


Skulle tro att du nu har två routrar (routerfunktioner) i serie, och därmed dubbel NAT (kan lite jämföras med dubbla receptioner som hjälper en tillrätta). Detta om du inte konfigurerat båda mesh-enheterna att endast fungera som mesh-enheter.
 

What is double NAT and why is it bad? | Answer | NETGEAR Support

Dubbel NAT - Datormagazin

How to Use Your Router and ISP’s Modem/Router Combo In Tandem (howtogeek.com)

 

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Man kan få problem lite då och då om både Comhem-enheten och en av mesh-enheterna fungerar som DHCP-server.

Stämmer om ingen av mesh-enheterna fungerar som router, men inaktiveras routerfunktionen så inaktiveras förmodligen DHCP också. Om det är dubbla routrar/routerfunktioner, i serie, så blir det två lokala nätverk och praktiskt med DHCP i båda.


Se stycket med rubriken Routerns uppgift

Hur funkar det? - Routern | Kjell.com

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev ChristerE:

Som Cecilia skriver, den ändrar inte funktion och blir inte modem om burken alls innehåller något modem. Modem (före routern/routerfunktionen) används för uppkoppling via det fasta telefonnätet (xDSL) eller via t ex ett kabel-tv-nät. 


Skulle tro att du nu har två routrar (routerfunktioner) i serie, och därmed dubbel NAT (kan lite jämföras med dubbla receptioner som hjälper en tillrätta). Detta om du inte konfigurerat båda mesh-enheterna att endast fungera som mesh-enheter.
 

What is double NAT and why is it bad? | Answer | NETGEAR Support

Dubbel NAT - Datormagazin

How to Use Your Router and ISP’s Modem/Router Combo In Tandem (howtogeek.com)

 

 

Stämmer om ingen av mesh-enheterna fungerar som router, men inaktiveras routerfunktionen så inaktiveras förmodligen DHCP också. Om det är dubbla routrar/routerfunktioner, i serie, så blir det två lokala nätverk och praktiskt med DHCP i båda.


Se stycket med rubriken Routerns uppgift

Hur funkar det? - Routern | Kjell.com

 

ComHem är en så kallad "Hub C2", och jag har den just för att jag har Internet via kabel-TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här?

https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-hub-c2

Kabelmodem med router, switch och accesspunkt så vitt jag förstår.

 

ASUS ZenWifi 6600 TX8 är också en router. Det kan leda till olika problem med två routrar.

 

Kan du logga in till Comhem-routerns  inställningssidor och se vilken/vilka IP-adresser som den delar ut?

Kan du logga in till Asus-routerns inställningssidor och se vilken IP-adress som dess WAN-port har?

Samt se vilken IP-adress som datorn har?

Detta för att se hur det fungerar med DHCP och utdelning av IP-adresser för närvarande.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Den här?

https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-hub-c2

Kabelmodem med router, switch och accesspunkt så vitt jag förstår.

 

ASUS ZenWifi 6600 TX8 är också en router. Det kan leda till olika problem med två routrar.

 

Kan du logga in till Comhem-routerns  inställningssidor och se vilken/vilka IP-adresser som den delar ut?

Kan du logga in till Asus-routerns inställningssidor och se vilken IP-adress som dess WAN-port har?

Samt se vilken IP-adress som datorn har?

Detta för att se hur det fungerar med DHCP och utdelning av IP-adresser för närvarande.

Ja, det är den ComHem-burken!

 

Jag är inte så bra på det här... men jag kan logga in på alla, men jag är osäker på vad jag ska kolla efter.

Kör jag IP config på datorn så får jag fram "Default gateway: 192.168.50.1"

Loggar jag in på ASUS så står det på ett ställe WAN IP: 192.168.0.238

När det gäller Comhem-burken så finns det mängder med info, bland annat detta: 
Local IPv4 address 192.168.0.1
Public IPv4 address 83.251.249.206
Default Gateway: 83.251.224.1

 

Osäker på vilket jag ska kolla efter... 

 

Men jag har haft de två ASUS-burkarna anslutna i ett dygn nu och allt verkar fungera så här långt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt värden du hittade :thumbsup:

 

Man kan se att det är två routrar som delar ut IP-adresser i olika nätverk. Det kan bli problem om någon dator, mobil eller liknande ansluter till Comhem-routern medan andra ansluter till Asus-routern på det sätt att de då inte längre befinner sig i samma lokala nätverk och därmed inte kan komma åt varandras filer.

 

Man kan också tänkas att man tappar lite i hastighet eller tid när all trafik ska passera genom två brandväggar mm i stället för bara en.

 

Om man någon gång när man inte är hemma vill komma åt enheter som är anslutna till Asus-routern så kan det bli svårt. Det kan vara om du har någon kameraövervakning, styrning av temperatur eller annat liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det var rätt värden du hittade :thumbsup:

 

Man kan se att det är två routrar som delar ut IP-adresser i olika nätverk. Det kan bli problem om någon dator, mobil eller liknande ansluter till Comhem-routern medan andra ansluter till Asus-routern på det sätt att de då inte längre befinner sig i samma lokala nätverk och därmed inte kan komma åt varandras filer.

 

Man kan också tänkas att man tappar lite i hastighet eller tid när all trafik ska passera genom två brandväggar mm i stället för bara en.

 

Om man någon gång när man inte är hemma vill komma åt enheter som är anslutna till Asus-routern så kan det bli svårt. Det kan vara om du har någon kameraövervakning, styrning av temperatur eller annat liknande.

Ok, tack! Kanske man kan ändra inställningar på COmHem-routern - det finns ju något som heter Bridge Mode? Det kanske går att göra båda ASUS-burkarna till NOD:ar? Eller finns annan lösning för att kringgå de eventuella problem som kan uppstå?

 

Eller kanske helt enkelt slå av wifi på ComHem-routern?

Redigerad av Blander2000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bridge mode i Comhem-routern är nog det enklaste om det fungerar.

 

När den första routern inte kan bryggas kan man flytta nätverkskabeln från WAN-porten på Asus-routern till en av LAN-portarna samt stänga av DHCP (utdelning av IP-adresser) i Asus-routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Blander2000:

ComHem är en så kallad "Hub C2", och jag har den just för att jag har Internet via kabel-TV.

 

2 timmar sedan, skrev Blander2000:

Men jag har haft de två ASUS-burkarna anslutna i ett dygn nu och allt verkar fungera så här långt. 

Då har du ett modem också som du skrev tidigare, ett kabelmodem (det är rätt vanligt att termen används fast det inte handlar om ett modem). Och det kan fungera rätt okej med routrar i serie men det är bättre att undvika (såvida man inte vill ha ett nät i ett nät och vet vad man gör), Cecilia har förklarat varför.


Med bredband via kabel-tv-nätet så behövs Com Hem-routern (p g a modemet). Och då är valet att antingen "brygga" Com Hem-routern eller konfigurera ASUS-enheterna så att ingen av dem fungerar som router. Eller använda Cecilias trix med att undvika WAN-porten, men Com Hem-routern går att brygga (som det brukar kallas, man bryggar/kopplar förbi routerfunktionen), med Bridge Mode.


Bryggas Com Hem-routern borde det också betyda att DHCP och WiFi inaktiveras. De har liksom ingen funktion då. Men kolla att så sker, annars inaktivera det som inte görs automatiskt. Kolla också hur det fungerar med LAN-portarna, även om alla fortfarande kan användas så ska endast en av dem användas. Flera enheter ska inte anslutas före en router (om man inte får flera publika IP-adresser, som medför att det blir flera lokala nätverk).


Använder du Com Hem-routern som den är så får du i stället konfigurera ASUS-enheterna som endast accesspunkter. Och då kan du välja på att behålla WiFi i Com Hem-routern eller stänga av det. Behåller du det så kan SSID och krypteringsnyckeln ("wifi-lösenordet") sättas lika som i ASUS-enheterna. Men räkna inte med att en dator, surfplatta eller en mobil automatiskt byter accesspunkt när du flyttar dig runt i bostaden (alltså mellan Com Hem-routern och mesh-systemet).


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-28 16:54, skrev Blander2000:

Har Internet via kabel från Tele2 (tidigare comhem) ...

Nu efter ett antal inlägg ser jag att "kabel" antagligen avser kabel-tv-nätet, och att första kommentaren om modem hör ihop med det. Annars kan ju kabel avse t ex fiber. Bara lite nattlig eftertänksamhet ... 😁

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Nu efter ett antal inlägg ser jag att "kabel" antagligen avser kabel-tv-nätet, och att första kommentaren om modem hör ihop med det. Annars kan ju kabel avse t ex fiber. Bara lite nattlig eftertänksamhet ... 😁

 

Haha, ja sorry, borde varit tydligare… 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all er kloka feedback!

 

Jag har ännu inte testat att sätta comhem-burken i bridge-läge. Är lite orolig för att ställa till det och göra hela familjen wifi-lös under helgerna… Det verkar ju som om det mesta funkar, med hög hastighet enligt Bredbandskollen. Jag har flera mobiler, datorer, paddor och högtalare i wifinätet och efter tre dygn har jag inte upplevt några problem.

 

Jag upptäckte också att comhem-routerns wifi är avstängt. Det verkar ha skett av sig själv. Kanske den gjort det med automatik? 

 

En fundering:

- När jag anslöt ASUS XT8 så använde jag ASUS app vid installationen. Den frågade efter wifi-namn och lösen. Då angav jag mitt befintliga wifinamn och lösen, dvs det som comhem-routern hade sedan tidigare. Kanske var dumt, borde jag skapat nytt?

 

Redigerad av Blander2000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Jag har ännu inte testat att sätta comhem-burken i bridge-läge. Är lite orolig för att ställa till det och göra hela familjen wifi-lös under helgerna…

Det går ju att ändra tillbaks, om inte annat så genom att resetta (nollställa) comhem-routern.

 

1 timme sedan, skrev Blander2000:

- När jag anslöt ASUS XT8 så använde jag ASUS app vid installationen. Den frågade efter wifi-namn och lösen. Då angav jag mitt befintliga wifinamn och lösen, dvs det som comhem-routern hade sedan tidigare. Kanske var dumt, borde jag skapat nytt?

Borde inte vara något problem så länge som comhem-routerns WiFi är avstängt. Nackdelen om man slår på det är ju att man inte vet vilket trådlöst nätverk man ansluter till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Blander2000:

En fundering:

- När jag anslöt ASUS XT8 så använde jag ASUS app vid installationen. Den frågade efter wifi-namn och lösen. Då angav jag mitt befintliga wifinamn och lösen, dvs det som comhem-routern hade sedan tidigare. Kanske var dumt, borde jag skapat nytt?

Inte alls dumt, alla slipper ansluta sina datorer och mobiler, m m, till ett nytt trådlöst nätverk (som det ju egentligen är, men det vet inte apparaterna något om). Får man en (ny) router från sin ISP så brukar den ha WiFi-namn och lösen (krypteringsnyckeln) förinställt. Tror många inte tänker på att det går att byta till den gamla routerns inställning utan ställer om i alla anslutna apparater.


Den nackdel som Cecilia skriver om är om det finns flera routrar igång (routerfunktioner aktiva). Då kommer inte alla apparater i de olika lokala nätverken åt varandra, om det behovet finns. Och problemet med roaming jag skrev om tidigare (även med endast ett lokalt nätverk, ingen andra routerfunktion aktiv), att man inte kan räkna med att apparaterna byter till en accesspunkt med starkare signal när man flyttar sig runt i bostaden. Så som det fungerar inom ett mesh-system eller med professionella roaming-nätverk.


"Målsättningen med ett centralstyrt accesspunktssystem är att bygga ett roaming-nätverk, det vill säga ett nätverk där klienterna kan hoppa fritt mellan accesspunkter utan att användarna märker det."

Hur funkar det? - Professionella roaming-nätverk | Kjell.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag kört mitt mesh-nätverk med ASUS XT8 ett par veckor och tyvärr funkade det inte. Det uppstod spikes var och varannan minut. Var väldigt tydligt i Teams-möten, blev outhärdligt till slut. När jag kopplat ur burkarna funkade allt bra igen. Har inte en susning om varför, men vet att jag sett någon med liknande problem i annat forum. Det blir nog till att sälja ASUS-burkarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...