Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VOB-Filer


Vob
 Share

Rekommendera Poster

Jag har egeninspelade DVD skivor med hemmavideos (ursprungligen från en video8 kamera).

Jag har kopierat över dessa till en hårddisk och tänkte nu byta format på filerna som i dag är vob.

När jag tittar i mappen där vob-filerna ligger så finns det flera sådana som är exakt lika stora och skapade efter varandra samt några vob-filer som är mindre men med samma bilder.

Frågan är varför det finns flera sådana vob-filer,  det verkar dessutom som att det är samma innehåll i dom? 

Har dessa filer något samband så att dom tillsammans gör bilden? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Vob:

tänkte nu byta format på filerna som i dag är vob

1. Varför? Det finns mediaspelare som hanterar dessa direkt.

2. Just .vob kan du ändra till .mpeg och sedan kan du kolla på dem med en mediaspelare för att se vilka det är du behöver ha kvar och kanske döpa om dem till Del1.mpeg, Del2.mpeg osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att vobfilerna finns i en VIDEO_TS-mapp tillsammans med några andra filer. När jag vill omvandla vobfiler till t ex mp4- eller mpg-filer använder jag programmet ”Freemake Video Converter”, den köpta versionen, där hela VIDEO-TS-mappen stoppas in som inputfil. Varje enskild vob-fil kan också användas som inputfil.

Det finns säkert även andra program som kan göra samma jobb.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mållgan:

Jag förutsätter att vobfilerna finns i en VIDEO_TS-mapp tillsammans med några andra filer. När jag vill omvandla vobfiler till t ex mp4- eller mpg-filer använder jag programmet ”Freemake Video Converter”, den köpta versionen, där hela VIDEO-TS-mappen stoppas in som inputfil. Varje enskild vob-fil kan också användas som inputfil.

Det finns säkert även andra program som kan göra samma jobb.

Får du med undertexterna då? Eller hanterar man det separat i Freemake?

Val av kapitel antar jag går förlorat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den beskrivna proceduren har jag bara använt på de videofilmer som jag själv producerat i Canonvideokameran och som jag sedan redigerat i ett videoredigeringsprogram och där skapat en VIDEO_TS-.mapp med bl a vobfiler. VIDEO_TS-mappen har jag sedan bränt till DVD-skiva som innehåller de kapitelindelningar som jag skapat i videoredigeringsprogrammet. När DVD-skivan spelas upp i en DVD-spelare, som är ansluten till TVn, kan jag välja kapitel och bläddra mellan kapitlen där. MEN, när jag i Freemake Video Converter konverterar VIDEO_TS-mappen till t ex mp4-filer och därefter spelar upp mp4-filen i datorn eller i DVD-spelaren så kan jag inte bläddra mellan kapitlen.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej , men varför är det flera vob- filer med samma innehåll,  samverkar dessa vob-filer när man spelar upp dvd-skivan? Så om man konverterar bara en vob-fil så får man en sämre kvalite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera vob-filer med samma innehåll verkar mystiskt. I VIDEO_TS-mappen skapas vobfiler som brukar vara högst ca 0,99 GB per fil och när en sådan är "full" skapas en ny för den fortsatta filmen. En full DVD-skiva kan därför innehålla flera sådana 0,99 GB-filer. Förutom dessa 0,99 GB (max)-filer skapas några andra mindre filer som sköter om "administrationen" av vob-filerna.

Redigerad av Mållgan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska dubbelkolla men när jag gjorde en snabbtitt så tyckte jag att det var samma bilder dom började med, bifogar en bild  på filerna8DD0A390-1C0A-4EB5-93BF-E69C21AB3917.thumb.jpeg.b23db4d555d47485bb27df418039f8ce.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla på varje fil noggrannare. Då är det kanske olika information i varje fil ändå,  för det stämmer ju storleksmässigt med det du säger att det ska få plats på en dvd.

Tack så länge jag ska kolla upp filerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...