Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Powerpoint - en funktion

rogero
 Share

Recommended Posts

Håller på och skapar ett julspel i Powerpoint men har ett problem när jag sedan försöker göra om det till en video.

I Powerpoint kan man styra byte av sida med såväl tid som ett klick med musen.

Sedan i den slutgiltiga videon (som skapats genom att i Powerpoint välja "Arkiv" - "Exportera") funkar det inte att komma till nästa sida genom att klicka utan allt går på tid.
När man skapar videon så finns det en automatisk tidsstyrning på alla sidor som man lurar om man själv har satt en längre tidsgräns för varje sida.

Men, det viktigaste är varför det inte funkar när den som kör videon inte kan styra själv när han/hon önskar klicka sig fram till nästa sida.

Tacksam för svar under dagen då det är tänkt att skickas i kväll eller i morgon bitti

Bifogar hur det ser ut när jag i Powerpoint har valt exportera.

(Det är ju inte säkert att alla har Powerpoint vilket gör att jag behöver skapa en fristående lösning).

Powerpoint till video.jpg

17 minuter sedan, skrev rogero:

(Det är ju inte säkert att alla har Powerpoint vilket gör att jag behöver skapa en fristående lösning).

Finns det någon anledning att ha med det automatiska bildbytet, eller fungerar det bra med att den som kollar julspelet själv byter till nästa sida. Finns det annat som du missar om du inte väljer just "video"? Annars bör det fungera genom att spara som pdf, då behöver "betraktaren" inte heller själv ha tillgång till PowerPoint. Kanske finns tidsinställningen för bildbyte med även med julspelet sparad som pdf.

3 timmar sedan, skrev rogero:

Julspelet består av ljudfiler, animation etc så pdf-filer har inget sådant.

"PDF-dokument kan även innehålla innehållsförteckning, interna och externa hyperlänkar, formulär, samt ljud- och videofiler."
Portable Document Format – Wikipedia

"PDF files may contain a variety of content besides flat text and graphics including logical structuring elements, interactive elements such as annotations and form-fields, layers, rich media (including video content), three-dimensional objects using U3D or PRC, and various other data formats."
PDF - Wikipedia

"Using the Hand tool or the Select tool, click the play area of the video or sound file."
Playing video, audio, and multimedia formats in PDFs, Adobe Acrobat

Så undrar jag över hur tider för visning av varje bild fungerar tillsammans med att en presentation innehåller t ex ljud, som ju har sin egen "speltid". Att en presentation kan sparas som video men behålla avsnitt (PPs olika tidsinställda bilder), som går att hoppa till när man så önskar, verkar ju rimligt. Men hur det ska kunna fungera ihop med ljud- och video-avsnitt förstår jag inte (fast det finns mycket annat jag heller inte förstår). Behöver ingen förklaring, tänker bara högt. 😁

Ljudfilerna är anpassade i tid för varje "sidbyte" så om jag sätter en tid för sidan innan den övergår till nästa så är det okay. Problemet är att i Powerpoint kan jag välja att ge tittaren möjlighet att gå vidare genom ett musklick. Han/hon kanske inte vill lyssna på en låt tills den tar slut, utan gå vidare. Efter att jag exporterat som en fristående video, tycks den möjligheten inte fungera utan allt blir beroende av den tid jag bestämt för varje sida.