Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min bärbara acer är svart och vill inte starta, hjälp🙏


Lottafro
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

min bärbara acer stängde av sig själv sist vi använde den men gick att starta om. Men nu….vill den ej starta och paniken är brutal då vi har skolarbete som ska lämnas in och betygsättas.

kan ni hjälpa mig, jag är totalt okunnig när det gäller problemlösning gällande datorer🙈.

har provat sticka ett gem i hålet för att nollställa batteriet men det gav nada. Har ni ngt tips till mig så vi får igång tröskverket?

tack på förhand!

Lotta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att berätta om hur den beter sig.
Händer det inget när du trycker på startknappen eller blinkar skärmen något.

Börja med att ta bort batteriet. Håll ned startknappen i 20-30 sekunder och sedan prova att starta igen. (jag vet att detta ifrågasätts av vissa, men lär kunna hjälpa i vissa fall och har hjälpt mig och andra). 

Det är viktigt att veta om datorns fläkt mm startar och om skärmen blinkar till så att man kan se när den läser in bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ nu är att annars plocka ur hårddisken och om den är ok, koppla till en annan dator.

Du säger att datorn stängde av sig. Det kan ju vara överhettning i grafikortet vilket är ett vanligt fenomen på laptop då kylflänsarna blir fulla med damm men då borde något hända iaf när man försöker starta. Sedan kan då windows blivit skadat och som gör att den inte startar. 

Återkom med lite besked

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Lottafro:

Hej,

min bärbara acer stängde av sig själv sist vi använde den men gick att starta om. Men nu….vill den ej starta och paniken är brutal då vi har skolarbete som ska lämnas in och betygsättas.

kan ni hjälpa mig, jag är totalt okunnig när det gäller problemlösning gällande datorer.

Lotta

Sannolikt har kylningen av processorn upphört fungera som den skall. Som en nödlösning skulle du kunna använda tryckluft (finns på burk) och blåsa in genom ventilhålen på någon av sidorna (vanligtvis höger eller vänster sida) för att få bort damm. Se gärna till att blockera fläkten så den inte snurrar. Använd en tandpetare eller liknande som stopp för fläkten.

 

Det här är en nödlösning och kanske gör det att datorn går igång igen. Lösningen fungerar en kortare tid. Går datorn igång på detta sätt är den permanenta lösningen att plocka isär datorn och utföra en mekanisk rensning av damm.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...