Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något nätverksproblem som gör att sidor inte laddar som de ska


Jonny Andersson
 Share

Go to solution Solved by Jonny Andersson,

Rekommendera Poster

Jonny Andersson
9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker det är lite långsamt hos dig särskilt med tanke på att min dator går via WiFi till routern.

Jag kan för lite för att bedöma om det är snabbt eller långsamt, men jag körde bredbandskollen en gång igen nu. Det var längesen jag gjorde det senast. Nu körde jag det dock medan en annan dator också är ansluten till samma router, och genom routern istället för direkt till ISP-uttaget. Med ett 250/250-abonnemang tycker jag att det här är klart godkänt! Det har varit avbrott några gånger med Bahnhof också men det är sällan. Annat var det för många år sedan i en tidigare lägenhet då internet genom TV-uttaget, som ägdes av Comhem, var det alternativ vi hade. Det var både instabilt och felanmälan gick i princip aldrig göra eftersom deras kundservice aldrig accepterade att det kunde vara fel hos dem hur mycket bevis de än fick! Nämnde man att man hade en router så var man rökt direkt och en gång så var rekommendationen att installera om Windows och sen höra av mig igen om det fortfarande var fel. Jag ryser fortfarande när jag tänker på det.

bredbandskollen.jpg

Redigerad av Jonny Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har ju mycket bra hastighet men svarstiden tycker jag är lång (jag har lägre hastighet men 3 ms svarstid).

 

Tillägg: Så det vore intressant att se hur det blir utan router.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
Just nu, skrev Cecilia:

Ja, du har ju mycket bra hastighet men svarstiden tycker jag är lång (jag har lägre hastighet men 3 ms svarstid).

Ja det är stor skillnad, typ faktor 4, men hur jag skulle kunna påverka det ligger utanför mina nätverkskunskaper 🙂

Kan det påverkas av att jag konfigurerat för att använda DNS härifrån https://use.opendns.com/ istället för den DNS som ISP:n tillhandahåller? Jag tycker att det är lite mer sällan som jag måste ladda om sidor sedan jag gjorde den ändringen, men det händer då och då ganska ofta nu också. Ett test av att köra utan routern vore nog bra för att utesluta att det är något hos ISP, kanske någon av mellandagarna när jag kan få använda vår uppkoppling själv under ett par timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du behöver kolla utan routern. Kan du inte sätta igång pingandet just innan ni gör något annat än sitter vid datorerna (mat, promenad, teve)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Jag tror du behöver kolla utan routern. Kan du inte sätta igång pingandet just innan ni gör något annat än sitter vid datorerna (mat, promenad, teve)?

Jag ser om jag kan köra en stund utan routern ikväll, med kabel direkt mot ISP-uttaget. Annars någon av mellandagarna efter julhelgen. Då får jag kanske sno uppkopplingen själv en stund 🙂

Tack för alla svar hittills! Hade det här varit enkelt så borde jag kunnat lösa det själv men det är nog inte enkelt för någon att säga vad jag borde göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker det är lite långsamt hos dig särskilt med tanke på att min dator går via WiFi till routern.

 

41 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, du har ju mycket bra hastighet men svarstiden tycker jag är lång (jag har lägre hastighet men 3 ms svarstid).

Det är ju skillnad på hastighet och svarstider, taxin kanske kommer först om en timme men kör sen i 200 km/timmen. Svarstiden mot routern, i tidigare inlägg, är bara 1 ms.


Kan test med tracert ge något, med svarstider för de olika hoppen?


Har du möjlighet att använda mobilen som hotspot, för att använda en annan internetuppkoppling.  Om datamängder och kostnader tillåter det.


Lite långsökt, det handlar ju om flera datorer, men kan cachen i webbläsare ställa till det. T ex cachelagrade bilder och filer?

Visa och ta bort webbhistorik i Microsoft Edge

Rensa cacheminne och ta bort cookies - Dator - Google-konto Hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
7 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

Det är ju skillnad på hastighet och svarstider, taxin kanske kommer först om en timme men kör sen i 200 km/timmen. Svarstiden mot routern, i tidigare inlägg, är bara 1 ms.


Kan test med tracert ge något, med svarstider för de olika hoppen?


Har du möjlighet att använda mobilen som hotspot, för att använda en annan internetuppkoppling.  Om datamängder och kostnader tillåter det.


Lite långsökt, det handlar ju om flera datorer, men kan cachen i webbläsare ställa till det. T ex cachelagrade bilder och filer?

Visa och ta bort webbhistorik i Microsoft Edge

Rensa cacheminne och ta bort cookies - Dator - Google-konto Hjälp

 

Jag tror inte på att det handlar om cahce-problem, men känner inte heller att jag vågar säga att jag vet eller är säker på det. Ett test att gå genom mobilen är en bra idé. Det går förstås långsammare rent generellt och det gjorde ping också. Fast det ser ut som om det öppnat sig en möjlighet att låta mig få leka med vårt ISP-uttag på egen hand en stund nu faktiskt! 🙂

 

C:\WINDOWS\system32
>ping -t eforum.idg.se

Pinging m311494.invisionservice.com [143.204.241.109] with 32 bytes of data:
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=35ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=113ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=22ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=37ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=28ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=20ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=38ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=35ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=31ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=35ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=38ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=62ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=27ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=31ms TTL=243
Reply from 143.204.241.109: bytes=32 time=38ms TTL=243

Ping statistics for 143.204.241.109:
    Packets: Sent = 15, Received = 15, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 20ms, Maximum = 113ms, Average = 39ms
Control-C
^C
C:\WINDOWS\system32

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Här är lite mer ping-test att jämföra med. I det första var jag uppkopplad med en kort Cat 6-kabel mot ISP-uttaget, och i det andra (nu) med en längre Cat 5-kabel också direkt mot ISP. Det var lite meck med att få datorn att fatta att jag är uppkopplad igen, där jag fick inaktivera och sen aktivera anslutningen igen. Nu ska jag köra en stund och se om jag får problem med att sidor inte laddar, som när jag går genom routern. Men ping-tiderna är inte kortare i alla fall, utan som genom routern. Bredbandskollen ger också samma hastighet som förut. Det man ser är den andra mätningen. I den första var uppladdningshastigheten något lägre, runt 180 Mbps. Men den här andra mätningen är godkänd.

 

C:\WINDOWS\system32
>ping -t eforum.idg.se

Pinging m311494.invisionservice.com [54.230.99.12] with 32 bytes of data:
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=11ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=239

Ping statistics for 54.230.99.12:
    Packets: Sent = 11, Received = 11, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 11ms, Maximum = 12ms, Average = 11ms
Control-C
^C
C:\WINDOWS\system32
>ping -t eforum.idg.se

Pinging m311494.invisionservice.com [54.230.99.4] with 32 bytes of data:
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=11ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=11ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=11ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=11ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=14ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=11ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239
Reply from 54.230.99.4: bytes=32 time=12ms TTL=239

Ping statistics for 54.230.99.4:
    Packets: Sent = 16, Received = 16, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 11ms, Maximum = 14ms, Average = 11ms
Control-C
^C
C:\WINDOWS\system32

 

bredbandskollen.thumb.jpg.01961e2c6bbaf14218f04ea07cd7a0d6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Jag kör direkt mot ISP-uttaget nu och jag hoppar runt mellan olika sidor för att se om någon inte laddar direkt. Det har inte hänt en enda gång vilket det borde ha gjort med åtminstone någon. Likadant med bilder i HTML-mail (i Thunderbird), de laddar direkt! Min misstänksamhet mot routern har ökat!

Redigerad av Jonny Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev ChristerE:

Svarstiden mot routern, i tidigare inlägg, är bara 1 ms.

Så vitt jag kan se är den 12 ms.

 

2 timmar sedan, skrev Jonny Andersson:

Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 12ms, Maximum = 12ms, Average = 12ms

Vilket jag tycker är väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
Just nu, skrev Cecilia:

Så vitt jag kan se är den 12 ms.

  

Vilket jag tycker är väldigt mycket.

Det här var inte ping mot routern (som är förbikopplad nu) utan mot eforum.idg.se, för att kunna jämföra det med tidigare mätningar mot den adressen, men det såg du kanske? Det var lika lång ping-tid nu som innan genom routern vilket jag tolkar som att tiden beror på ISP.

En skillnad är dock att jag nu använder DNS som tillhandahålls av ISP medan routern är konfigurerad mot OpenDNS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Jag har surfat runt hej vilt på olika sidor nu med Firefox, Chrome och Edge. Någon sida tog lite tid på sig att ladda men inte för en enda sida svarade någon av webbläsarna att sidan inte gick att ladda!

En röst viskar långt bak i huvudet på mig att jag borde ersätta routern, fast det borde ju inte behövas. Det borde finnas något att göra. Jag provade att fabriksåterställa den för ett tag sen men det hjälpte inte. Dess firmware är förstås också uppdaterad ett antal gånger de kanske 4-5 år det har gått nu.

 

Det här är manualen för den router jag har, om någon vill kika efter något att skruva på  https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/R8000/R8000_UM_EN.pdf

Redigerad av Jonny Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Jag är tillbaka och kör genom routern igen nu istället för direkt mot ISP-uttaget, så att fler än jag kan surfa, och nu hade jag väntat mig att snart få se problem igen med sidor som inte laddar som de ska. Jag har visserligen inte kört så länge nu sen jag började köra genom routern igen men har inte sett ett enda problem med det än så länge, vilket jag gjorde frekvent innan jag bytte till att köra direkt mot ISP-uttaget.

 

En sak vi gjort på båda de två datorer som hade problem är att inaktivera och sen aktivera ethernetanslutningen igen. Jag var tvungen att göra det för att få datorn att fatta att kabeln sitter i både efter att ha skiftat till att köra direkt mot ISP-uttaget och tvärtom. Jag vet inte exakt vad som sker när man refreshar ethernetanslutningen på det sättet, men om det kan ha gjort skillnad så är det ju intressant. Kanske är det inte routerns fel ändå? Fast det är väl konstigt att samma fel uppträder på två olika datorer?

 

Nu väntar jag på att se om jag börjar få problem igen  med sidor som inte laddar som de ska.

anslutning.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Jonny Andersson:

En sak vi gjort på båda de två datorer som hade problem är att inaktivera och sen aktivera ethernetanslutningen igen. Jag var tvungen att göra det för att få datorn att fatta att kabeln sitter i både efter att ha skiftat till att köra direkt mot ISP-uttaget och tvärtom.

Numera används vanligtvis DHCP för att ordna med IP-adresser till apparater anslutna i ett nätverk, i alla fall i hemmanätverk. Det brukar heta att routern tilldelar IP-adresser (egentligen DHCP-servern inbyggd i "routerburken"). Det stämmer på sätt och vis men det är apparaterna i nätverket som ber att få en IP-adress. Och när apparaten sen tilldelas en IP-adress så anges också hur länge adressen gäller, så apparaterna upprepar sen förfrågan igen efter en tid.


Tycker att datorn borde ha förnyat DHCP-lånet när du flyttade kabeln mellan routern och ISP-uttaget. Men görs det inte automatiskt så kan man göra som du gjorde, eller använda ipconfig med växlarna /release och /renew. Eller helt enkelt starta om datorn.


Så kan det eventuellt vara så att ISP'n känner av en ny mac-adress och blockerar uppkopplingen en tid. I så fall är det bara att vänta ett tag. (Om man inte roas av att trixa med spoofing av mac-adressen, för att t ex använda routerns mac-adress i datorn. Vill bara förekomma andras tips om detta. 😁)

 

Googlade och hittade följande beskrivning - fast "10 år på nacken" ... artikeln ser också ut att ha några år på nacken.

"Fel i DHCP
Dynamisk tilldelning av IP-adresser via DHCP har drygt tio år på nacken och är beprövad teknik. De flesta DHCP-klienter fungerar stabilt idag. I Windows 2000 och XP service pack 2 lade Microsoft till funktioner för att automatiskt förnya DHCP-lån varje gång förändringar sker på länknivån (till exempel om vi byter från ett WLAN-nät till ett annat). En förändring som i sin enkelhet gör att DHCP fungerar ännu bättre.


Om man fortfarande misstänker problem med den adress datorn erhållit via DHCP så kan man ge kommandot "ipconfig /release" följt av "ipconfig /renew". I Windows XP är det enklare, DHCP-lånet förnyas om man väljer att reparera nätverksanslutningen."

Så felsöker du på IP-nivå med hjälp av ping | Internetstiftelsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
5 timmar sedan, skrev ChristerE:

Numera används vanligtvis DHCP för att ordna med IP-adresser till apparater anslutna i ett nätverk, i alla fall i hemmanätverk. Det brukar heta att routern tilldelar IP-adresser (egentligen DHCP-servern inbyggd i "routerburken"). Det stämmer på sätt och vis men det är apparaterna i nätverket som ber att få en IP-adress. Och när apparaten sen tilldelas en IP-adress så anges också hur länge adressen gäller, så apparaterna upprepar sen förfrågan igen efter en tid.


Tycker att datorn borde ha förnyat DHCP-lånet när du flyttade kabeln mellan routern och ISP-uttaget. Men görs det inte automatiskt så kan man göra som du gjorde, eller använda ipconfig med växlarna /release och /renew. Eller helt enkelt starta om datorn.


Så kan det eventuellt vara så att ISP'n känner av en ny mac-adress och blockerar uppkopplingen en tid. I så fall är det bara att vänta ett tag. (Om man inte roas av att trixa med spoofing av mac-adressen, för att t ex använda routerns mac-adress i datorn. Vill bara förekomma andras tips om detta. 😁)

 

Googlade och hittade följande beskrivning - fast "10 år på nacken" ... artikeln ser också ut att ha några år på nacken.

"Fel i DHCP
Dynamisk tilldelning av IP-adresser via DHCP har drygt tio år på nacken och är beprövad teknik. De flesta DHCP-klienter fungerar stabilt idag. I Windows 2000 och XP service pack 2 lade Microsoft till funktioner för att automatiskt förnya DHCP-lån varje gång förändringar sker på länknivån (till exempel om vi byter från ett WLAN-nät till ett annat). En förändring som i sin enkelhet gör att DHCP fungerar ännu bättre.


Om man fortfarande misstänker problem med den adress datorn erhållit via DHCP så kan man ge kommandot "ipconfig /release" följt av "ipconfig /renew". I Windows XP är det enklare, DHCP-lånet förnyas om man väljer att reparera nätverksanslutningen."

Så felsöker du på IP-nivå med hjälp av ping | Internetstiftelsen

 

ipconfig /release var det första jag provade med faktiskt men kommandot hittade inte någon adress att frigöra, det gick inte köra helt enkelt, så då provade jag att helt enkelt inaktivera och aktivera adaptern.

Det gjorde sen att uppkopplingen funkade mycket bättre under lång tid utan några sidor som behövde laddas om för att kunna visas, men senare fick jag tillbaka det problemet igen.

Med det jag vet så här långt är det fortfarande svårt att säga om det verkligen är ett problem med routern eller annars med två datorer samtidigt. Men nu ska jag tillbringa några dagar hos mina svärföräldrar över jul och då ska det bli intressant att se om jag har samma problem med den här datorn där med deras router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Solution
Jonny Andersson

Tack för alla konstruktiva förslag för att försöka komma på en lösning till det här problemet. Med det här vill jag bara berätta hur det har gått, och jag tror att jag har lyckats lösa problemet nu faktiskt.

Många gånger hittar man ju lösningar på olika problem genom att googla. Det gäller bara att komma på vilka sökord man ska använda för att hitta det man behöver bland allt annat som inte är lika relevant. Efter ett antal försök hittade jag det här som beskriver samma problem som jag hade med vår router, med förslag på en lösning som jag har provat, och det gör att routern verkar funka perfekt nu
https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/R8000-Have-to-load-every-page-2x-after-installing-V1-0-4-74-10-1/m-p/2127287#M196797

Vad det handlar om är alltså att den router jag har verkar ha något problem med hanteringen av DNS. Det kändes redan från början som en möjlig förklaring till problemet och på förslag från annat håll så angav jag ju adresser till DNS explicit i routerns WAN-konfiguration. Den lösning jag hittade på sidan jag länkat till ovan är att istället ange adresser till DNS explicit i datorns TCP/IP-adapter, så som man ser i bilden jag bifogat med det här inlägget. På så sätt går datorn förbi routerns DNS-hantering. Eftersom jag kör via kabel nu så är det därför den för Ethernet jag ändrat på det sättet. Börjar jag köra via det trådlösa nätverket så måste jag sannolikt sätta DNS explicit för den adaptern också. Efter att ha kört med den här konfigurationen under flera timmar nu så verkar det funka perfekt!

Hade routern haft det här problemet från början, den är några år gammal nu, så skulle jag nog ha märkt det också. Så varför den har fått problem nu kan man ju fråga sig. Det jag gissar på är att någon av alla uppdateringar av dess programvara (firmware), kanske en fem uppdateringar något sen jag köpte routern, har en bugg som orsakar det här. Det är det som har förändrats. Jag kan inte komma på några "konstiga inställningar" jag gjort som skulle kunna förklara det 😊

Det är väldigt, väldigt skönt att inte behöva sitta och ladda om sidor jämt som jag behövde göra innan. Routern känns nästan som ny nu! 🙂

dns.jpg

Redigerad av Jonny Andersson
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...