Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något nätverksproblem som gör att sidor inte laddar som de ska


Jonny Andersson
 Share

Go to solution Solved by Jonny Andersson,

Rekommendera Poster

Jonny Andersson

Jag har problem med vår internetanslutning sedan ett bra tag nu och vet inte riktigt vad jag ska skruva på. Vi är anslutna med 250 Mbps genom en router NighthawkNighthawk X6 R8000 https://www.netgear.com/support/product/r8000.aspx. Routern är några år gammal nu och var väldigt bra tidigare men nu är ständiga problem med att sidor inte laddar, se bilden för exempel. Ofta måste man klicka på "försök igen" 5-6 gånger innan sidan laddas och ofta laddas då inte alla bilder heller. Vad kan det bero på? DNS-problem? Men det är DHCP så det är inget jag ska behöva påverka.

 

Problemen förvärrades i samband med att jag slog på den MAC-baserade åtkomstkontrollen för någon månad sen eller så. Det kan rimligen inte vara det som orsakar såna här problem men jag provade att stänga av det igen utan resultat. Jag har också gjort en fabriksåterställning för att se om det skulle göra skillnad men det gjorde det inte. Det jag framför allt provat flera gånger är att byta kanaler på det trådlösa nätverket eftersom det finns många trådlösa nätverk här och kanske borde jag provat det ytterligare. Flera kanaler kunde jag dock inte välja eftersom de är förbjudna eftersom de används av "radar". Det gjorde inte det bättre men nu kör vi dessutom med kabel, med två olika datorer som har samma problem genom en switch. Det borde minimera problemen och ge högsta möjliga hastighet (det är Cat 6-kablar dessutom). Det gör ingen skillnad. Hade problemen bara varit på en dator så hade den förstås varit misstänkt men med två så måste det ju rimligen vara routern.

 

Jag börjar allt mer luta åt att det är dags att skaffa ny router, men det borde inte behövas än så tips från någon nätverkskunnig person på vad jag borde prova vore tacksamt. Fråga efter mer information om det är något mer jag borde nämna. Jag är inte själv så kunnig på nätverk. Jag kan bara det grundläggande, ungefär på den nivå jag beskrivit här, så var gärna tydlig om vad det är jag ska prova 😊

skärmklipp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm

Märkligt 
Jag hade Nighthawk 7000 tidigare och den började också strula.

Redan i början så var det mycket krångel och jag läste på nätet. Fick rekommendationer att byta namn på routerns kanaler och efter detta fungerade den
Kolla detta

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Jonny Andersson:

DNS-problem? Men det är DHCP så det är inget jag ska behöva påverka.

 

Hur menar du då, var finns det sambandet?

 

Har du testat om det blir någon skillnad om du byter till Googles DNS-servrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
3 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Hmm

Märkligt 
Jag hade Nighthawk 7000 tidigare och den började också strula.

Redan i början så var det mycket krångel och jag läste på nätet. Fick rekommendationer att byta namn på routerns kanaler och efter detta fungerade den
Kolla detta

Tack! Med byta namn på routerns kanaler menar du alltså byta de s.k. SSID-namnen för det trådlösa nätverket? Det gjorde jag också redan från början, samt ändrade så att de inte sänds ut och syns bland de som letar efter trådlösa nätverk. Det är förstås inte svårt att hitta dem ändå, jag vet, men det är bättre att synas så lite som möjligt. Men vi kör alla datorer kabelanslutet så det borde inte kunna vara en lösning i det här fallet. Lyckas jag få det att fungera bättre så kanske jag provar med trådlöst nätverk igen så småningom.

 

Något jag har provat, eller håller på och provar just nu efter ett tips från annat håll, är att använda andra specifikt angivna DNS-servrar, nämligen de som erbjuds av OpenDNS https://use.opendns.com/. Det verkar fungera lite bättre än så länge, även om sidor fortfarande inte hittas ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
1 minut sedan, skrev Mikael63:

Hur menar du då, var finns det sambandet?

 

Har du testat om det blir någon skillnad om du byter till Googles DNS-servrar?

Inget samband som jag kan se 😊

Jag blandade ihop det. Jag är som sagt ingen stjärna på nätverk. Jag använder DHCP för att få IP-adress men lät också routern hämta adresser automatiskt från ISP:n Fast efter ett tips från annat håll så testar jag nu med specifikt angivna DNS-adresser, nämligen de här för OpenDNS, och det verkar funka lite bättre, även om jag fått några fel med att ladda sidor och sidinnehåll nu också https://use.opendns.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Vad blir det för resultat (hastighet och tid) på Bredbandskollen?

Det har jag inte testat på länge men jag upplever inte att sidor och nedladdningar går långsamt heller. Antingen så laddar det inte alls, eller så går det snabbt som det ska med den uppkoppling vi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-19 18:59, skrev Jonny Andersson:

Det har jag inte testat på länge men jag upplever inte att sidor och nedladdningar går långsamt heller. Antingen så laddar det inte alls, eller så går det snabbt som det ska med den uppkoppling vi har.

Ursäkta att jag kanske dumsvarar/frågar, men har du rensat coockies/cache osv i webläsaren.
Eller du kanske har samma problem med alla anslutna datorer?

 

Sorry såg att du hade problem på fler datorer.
Man ska läsa allt innan man svarar....

Redigerad av lathet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
Just nu, skrev lathet:

Ursäkta att jag kanske dumsvarar/frågar, men har du rensat coockies/cache osv i webläsaren.
Eller du kanske har samma problem med alla anslutna datorer?

Det är absolut bra att försöka tänka fritt när man försöker komma på vad det kan vara men ja, vi har samma problem med mer än en dator så cachen kan det rimligen inte vara. Dessutom så är det återkommande för många olika sidor. Två datorer med samma problem anslutna till samma router gör routern misstänkt.

En sak är också att det tycks bli sämre med tiden sedan en omstart av datorn eller routern. Jag kan inte säga säkert att det är så men känslan är att det blir sämre efter ett tag. När jag startade om i samband med uppdateringar häromdagen var det uppåt två veckor sen jag startade om och då var det nästan ingen sida som laddade på första försöket.

En sak jag förstås borde testa någon gång är att koppla en dator (eller två med switch) direkt till ISP-uttaget utan routern för att se om det gör skillnad. Fast då måste man kanske sitta och köra så några dagar också sen för att se att det verkligen gör skillnad under lite längre tid också. Jag väntar helst med att testa det.

Jag provade att specificera adresserna till DNS, med OpenDNS, men det har inte löst problemet kan jag konstatera nu efter att ha kört med det i två dagar.

Det är kanske snart dags för ny router ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jonny Andersson:

En sak är också att det tycks bli sämre med tiden sedan en omstart av datorn eller routern. Jag kan inte säga säkert att det är så men känslan är att det blir sämre efter ett tag. När jag startade om i samband med uppdateringar häromdagen var det uppåt två veckor sen jag startade om och då var det nästan ingen sida som laddade på första försöket.

Hur mycket minne och CPU används enligt Aktivitetshanteraren?

Är det lägre CPU-last och mindre minnesåtgång när det går bra att surfa än när det går dåligt?

Jag tycker att min webbläsare blir segare när minnesanvändningen är uppe på 80 % vilket den blir när jag inte har startat om datorn och/eller webbläsaren under ett par veckor.

 

 

1 timme sedan, skrev Jonny Andersson:

En sak jag förstås borde testa någon gång är att koppla en dator (eller två med switch) direkt till ISP-uttaget utan routern för att se om det gör skillnad.

Det borde du ju testa innan du köper ny router.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Hur mycket minne och CPU används enligt Aktivitetshanteraren?

Är det lägre CPU-last och mindre minnesåtgång när det går bra att surfa än när det går dåligt?

Jag tycker att min webbläsare blir segare när minnesanvändningen är uppe på 80 % vilket den blir när jag inte har startat om datorn och/eller webbläsaren under ett par veckor.

Vi har de här problemen på två olika datorer som får problem med att ladda om sidor ibland så jag är säker på att det inte har med för dålig CPU eller minne att göra. Speciellt inte på den här datorn som det här skrivs på som är klart överdimensionerad med både CPU och RAM för att bara surfa på 😊

Men jag jag förstår vad du menar. Jag använder både Firefox, Chrome och Edge beroende på vad jag gör. Firefox för alla fina tillägg, Edge för sidor där jag vill tillåta allt och Chrome för ett snabbare alternativ till Firefox. Facebook använder jag sällan i Firefox eftersom jag har märkt att just Facebook får Firefox minnesanvändning att svälla rejält på ganska kort tid. Som jag förstår det har Firefox fortfarande en hel del problem med minnesläckage och det händer att jag startar om den för att frigöra minne igen när den slukar några GB.

Det här med sidor som inte laddar måste vara något annat. Tipset om att testa andra DNS-servrar, som jag fick från ett annat håll, är det jag tycker var bäst hittills. Det kanske har att göra med det ändå? För det känns lite som att problemet kommer och går lite. Jag har provat med de DNS-servrar som OpenDNS har men jag borde kanske prova något annat?
Annars känns det som om routern måste ha något för sig som ger problem. Något som kanske skulle kunna gå att justera genom att ändra konfigurationen av något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid så att det går dåligt resp. bra på båda datorerna samtidigt?

Jag tänkte på att du skrev att det hade blivit bättre av att starta om en dator.

 

Går det att kolla i routern hur det är med dess processor- och minnesanvändning eller vad för (hur mycket) nätverkstrafik det är?

Om den (eller något anslutet) skulle vara hackad och hålla på med DDoS-attacker, skicka spam eller något sånt.

Kollat att det är senaste firmware-versionen?

 

Google har öppna DNS:er som du kan pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det alltid så att det går dåligt resp. bra på båda datorerna samtidigt?

Jag tänkte på att du skrev att det hade blivit bättre av att starta om en dator.

 

Går det att kolla i routern hur det är med dess processor- och minnesanvändning eller vad för (hur mycket) nätverkstrafik det är?

Om den (eller något anslutet) skulle vara hackad och hålla på med DDoS-attacker, skicka spam eller något sånt.

Kollat att det är senaste firmware-versionen?

 

Google har öppna DNS:er som du kan pröva.

Det är svårt att säga för det kommer och går men är ganska frekvent. Det är i alla fall svårt att se något mönster i det. Jag vet inte om jag har kunskaper om ifall det går att kolla routerns belastning men den är en så pass kraftfull router så att jag inte riktigt tror på det (NighthawkNighthawk X6 R8000 https://www.netgear.com/support/product/r8000.aspx). Jag tror inte heller på att den är utsatt för attacker, men visst, kolla loggarna är något jag skulle kunna göra för att se så att det inte är något sånt. Fast kanske hellre köra utan routern ett tag för att se om det gör skillnad.

Jag vet att många hemanvändare inte förstår vikten av att byta lösenord till adminkontot i routern, och det kan nog aldrig sägas för ofta hur viktigt det är, men den här har ett 20 tecken långt lösenord som genererats med Kasperskys lösenordshanterare. Routern är också uppdaterad med alla uppdateringar som Netgear har distribuerat ut. Om någon försökt hacka routern så borde de ha gett upp för längesen 😁

Förresten kom jag precis nu på ett sätt till att testa det. jag ska tillbringa några dagar hos mina svärföräldrar nu under julen och de har en mycket enklare router. Om jag aldrig har problem med att ladda sidor där så pekar det ut vår router ännu mer. Det ska bli intressant att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det alltid så att det går dåligt resp. bra på båda datorerna samtidigt?

Jag tänkte på att du skrev att det hade blivit bättre av att starta om en dator.

 

Går det att kolla i routern hur det är med dess processor- och minnesanvändning eller vad för (hur mycket) nätverkstrafik det är?

Om den (eller något anslutet) skulle vara hackad och hålla på med DDoS-attacker, skicka spam eller något sånt.

Kollat att det är senaste firmware-versionen?

 

Google har öppna DNS:er som du kan pröva.

Jag gjorde en koll i loggen direkt nu för att se att det inte är något uppenbart och loggen ser hyfsat lugn och fin ut vad jag kan se utan några uppenbara DDoS-attacker som ju borde ge massvis med loggrader som jag förstår det. Jag tror alltså att det är något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att pinga routern från din dator. Öppna CMD (kommandotolken) som administratör genom att skriva CMD i sökrutan. 

Skriv ipconfig i fönstret och klicka enter. Längst ner står default gateway som är din router. Min heter 192.168.1.1

Skriv ping 192.168.1.1 (ändra till den som stämmer med din routers gateway). Klicka enter.

Svaret man får visar svarstider och paket som sänts resp. mottagits. Fungerar det väl ska den ha korta svarstider och inga förlorade paket. E.x. 5ms (millisekunder) och 0% loss packets. 

Du kan även pinga en internetadress som e.x. pc för alla. 

Skriv ping pcforalla.idg.se och klicka enter och  läs sedan av svarstider och pakethanteringen.

Du får en indikation på hur bra eller dåligt din router hanterar datatrafiken.

 

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Jonny Andersson:

En sak jag förstås borde testa någon gång är att koppla en dator (eller två med switch) direkt till ISP-uttaget utan routern för att se om det gör skillnad.

Testa direkt i ISP-uttaget är en bra idé. Men att använda en switch (för flera datorer) kan man göra om man fått två (eller flera) publika ip-adresser i sitt abonnemang. Om inte så kommer datorerna att konkurrera om uppkopplingen. Det är där som en router kommer in i bilden, alltså routerfunktionen i "routerburken", för att slussa trafik mellan nätverk (t ex det lokala hemma och uppkopplingen till ISPn). Och med en konsumentrouter med NAT så går det att ansluta till en uppkoppling med endast en publik IP-adress. Allt detta något förenklat beskrivet.

 

4 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Du kan även pinga en internetadress som e.x. pc för alla. 

Skriv ping pcforalla.idg.se ...

Ett sak att testa kan vara att surfa direkt med IP-adresser. Fungerar det bra men inte med url'er så är det väl högst sannolikt något problem med DNS. Frågan är bara var.


IP-adresser kan fås med ping, fungerar också med tracert och nslookup. Fast ofta fungerar sen inte de IP-adresserna att använda i adressfältet. Ett par webbplatser som jag hittade fungerar med IP-adresserna är sr.se (134.25.4.140) och google.se (142.250.74.142). Jag kan få en varning från virusskyddet (Kaspersky) för en del IP-adresser om att webbplatsen är osäker. Men är det en webbplats man litar på så kan man ju klicka sig vidare.


Annat att testa kan vara att rensa DNS-cachen. Sådana kan väl finnas på flera ställen, har routern en sådan? Men i datorer med Windows fungerar väl ipconfig /flushdns. Är inte helt insatt i hur allt detta fungerar, men säkert finns det någon som kan fylla på med mer information om de här sakerna. Tar också med några länkar, har inte kollat artiklarna så noga men verkar ju handla om de här frågorna i alla fall.
 

Can I access any website by its IP address? - Quora

Accessing Your Website via IP Address – InMotion Hosting Support Center

What does DNS flushing do? - Super User

How to Flush DNS Cache (Windows, Mac, Chrome) (kinsta.com)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
11 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Testa att pinga routern från din dator. Öppna CMD (kommandotolken) som administratör genom att skriva CMD i sökrutan. 

Skriv ipconfig i fönstret och klicka enter. Längst ner står default gateway som är din router. Min heter 192.168.1.1

Skriv ping 192.168.1.1 (ändra till den som stämmer med din routers gateway). Klicka enter.

Svaret man får visar svarstider och paket som sänts resp. mottagits. Fungerar det väl ska den ha korta svarstider och inga förlorade paket. E.x. 5ms (millisekunder) och 0% loss packets. 

Du kan även pinga en internetadress som e.x. pc för alla. 

Skriv ping pcforalla.idg.se och klicka enter och  läs sedan av svarstider och pakethanteringen.

Du får en indikation på hur bra eller dåligt din router hanterar datatrafiken.

 

Här är ping-resultatet mot min router, och jag tycker det ser bra ut 🙂

 

C:\WINDOWS\system32
>ping routerlogin.net

Pinging routerlogin.net [192.168.1.1] with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

 

Den här Netgear-routern använder alltså adressen routerlogin.net så jag testade med den först och det gick bra. Inte oväntat så är det 192.168.1.1 som den använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Jonny Andersson:

Förresten kom jag precis nu på ett sätt till att testa det. jag ska tillbringa några dagar hos mina svärföräldrar nu under julen och de har en mycket enklare router. Om jag aldrig har problem med att ladda sidor där så pekar det ut vår router ännu mer. Det ska bli intressant att se.

Ser bra ut. Varför inte plocka med routern och även testa den hos svärföräldrarna? Fungerar den som den ska så kan du ju utesluta den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Testa direkt i ISP-uttaget är en bra idé. Men att använda en switch (för flera datorer) kan man göra om man fått två (eller flera) publika ip-adresser i sitt abonnemang. Om inte så kommer datorerna att konkurrera om uppkopplingen. Det är där som en router kommer in i bilden, alltså routerfunktionen i "routerburken", för att slussa trafik mellan nätverk (t ex det lokala hemma och uppkopplingen till ISPn). Och med en konsumentrouter med NAT så går det att ansluta till en uppkoppling med endast en publik IP-adress. Allt detta något förenklat beskrivet.

 

Ett sak att testa kan vara att surfa direkt med IP-adresser. Fungerar det bra men inte med url'er så är det väl högst sannolikt något problem med DNS. Frågan är bara var.


IP-adresser kan fås med ping, fungerar också med tracert och nslookup. Fast ofta fungerar sen inte de IP-adresserna att använda i adressfältet. Ett par webbplatser som jag hittade fungerar med IP-adresserna är sr.se (134.25.4.140) och google.se (142.250.74.142). Jag kan få en varning från virusskyddet (Kaspersky) för en del IP-adresser om att webbplatsen är osäker. Men är det en webbplats man litar på så kan man ju klicka sig vidare.


Annat att testa kan vara att rensa DNS-cachen. Sådana kan väl finnas på flera ställen, har routern en sådan? Men i datorer med Windows fungerar väl ipconfig /flushdns. Är inte helt insatt i hur allt detta fungerar, men säkert finns det någon som kan fylla på med mer information om de här sakerna. Tar också med några länkar, har inte kollat artiklarna så noga men verkar ju handla om de här frågorna i alla fall.
 

Can I access any website by its IP address? - Quora

Accessing Your Website via IP Address – InMotion Hosting Support Center

What does DNS flushing do? - Super User

How to Flush DNS Cache (Windows, Mac, Chrome) (kinsta.com)

 

Det där med att switchen inte funkar så bra utan att man också får vars en IP-adress till resp. dator visste jag egentligen, insåg jag så snart du sa det här, men ibland (kanske lite för ofta) så går fingrarna på tangentbordet fortare än vad hjärnan hinner med 😊

Fast det hade varit bra om det funkat som jag sa så hade jag inte behövt någon router längre, förutom att routern är rätt bra som lite brandvägg mot yttervärlden också.

I mitt svar ovan finns lite ping-statistik, som jag tycker såg bra ut. DNS-problem känns mer troligt. Jag gjorde en snabb sökning efter "cache" i manualen för den router jag har https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/R8000/R8000_UM_EN.pdf och hittade inget om någon DNS-cache. Om det finns något sånt att rensa så hade det varit något att prova men jag känner inte till det.

Vi är två som jobbar hemifrån nu av och till hela tiden så det är inte riktigt läge att jag lägger beslag på Internet-uppkopplingen ensam för att sitta och köra direkt mot ingången själv under några timmar just nu, men jag ska se om jag kan få tillfälle att göra det någon dag i mellandagarna och se hur det går.

En annan sak som jag borde nämnt är att jag ofta ser problem med att t.ex. ladda bilder i HTML-mail också (Thunderbird) där jag behöver ladda om mailet för att bilder ska hämtas ner. Det är alltså inte kopplat till någon enskild webbläsare.

Det kan ju kanske vara så illa att routern faktiskt har fått något slags hårdvaruproblem nu som inte går att se enkelt och som gör att den kanske måste bytas ut. Det är inte vad jag tror för det kan inte vara mycket i en router som kan gå sönder vad jag vet, men om det är något sånt så går det ju inte lösa heller med någon konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
Just nu, skrev Turbopump.:

Ser bra ut. Varför inte plocka med routern och även testa den hos svärföräldrarna? Fungerar den som den ska så kan du ju utesluta den också.

Det är ingen dum idé faktiskt!! 🙂

Jag ska fundera på det en stund och se om den inte ska med, och om de nu tycker det är okej att jag kopplar bort deras router på juldagen t.ex.

Såna här enkla idéer att testa tänker man ofta inte på själv så det är bra att låta någon annan få se på det.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade du med ping ut mot internet också?

Med kommandot: ping -t

görs ping hela tiden tills man trycker Ctrl-C så då kan man låta kommandot stå och gå medan man äter t ex.

 

Är det resultatet dåligt kan man ansluta en dator utan router och upprepa nästa gång ingen använder internetanslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Prövade du med ping ut mot internet också?

Med kommandot: ping -t

görs ping hela tiden tills man trycker Ctrl-C så då kan man låta kommandot stå och gå medan man äter t ex.

 

Är det resultatet dåligt kan man ansluta en dator utan router och upprepa nästa gång ingen använder internetanslutningen.

Eftersom jag först fick ladda om den här sidan en gång för att se vad du skrivit så var det givet vad jag skulle testa med 😊

C:\WINDOWS\system32
>ping -t eforum.idg.se

Pinging m311494.invisionservice.com [54.230.99.106] with 32 bytes of data:
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.106: bytes=32 time=12ms TTL=238

Ping statistics for 54.230.99.106:
    Packets: Sent = 11, Received = 11, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 12ms, Maximum = 12ms, Average = 12ms
Control-C
^C
C:\WINDOWS\system32

Men jag tycker det ser bra och stabilt ut. Det här med stabil uppkoppling har jag också tänkt lite på några gånger. Min fru har ofta suttit i online-möten med Zoom och det brukar funka bra så det verkar inte vara instabil uppkoppling utan det känns som om problemet skulle kunna handla om just DNS-servicen på något sätt.

Men jag ska prova att koppla in min router hos mina svärföräldrar nu under juldagarna, som en här föreslog, och se hur det går där. Om det är routern så borde jag se samma problem där. Om jag inte gör det så är nästa test att köra utan routern här hemma för att testa om det är min ISP som har problem. Mina svärföräldrar bor på landsbygden så där finns inte heller så mycket andra trådlösa nätverk som här som kan störa varandra, så där tänker jag testa att köra två datorer mot det trådlösa nätverket. Nu kör vi som sagt alla datorer med kabel, och det är Cat 6-standard hela vägen för att kunna utnyttja uppkopplingshastigheten maximalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag prövade mot Eforum 18 gånger så fick jag oftast 2-5 ms men två gånger var det 9 resp. 14 ms. Då blev det visserligen en annan IP-adress, 54.230.99.12, så du skulle ju kunna pröva med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
3 minuter sedan, skrev Cecilia:

När jag prövade mot Eforum 18 gånger så fick jag oftast 2-5 ms men två gånger var det 9 resp. 14 ms. Då blev det visserligen en annan IP-adress, 54.230.99.12, så du skulle ju kunna pröva med den.

Jag fick samma resultat som innan

 

C:\WINDOWS\system32
>ping -t 54.230.99.12

Pinging 54.230.99.12 with 32 bytes of data:
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=13ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238
Reply from 54.230.99.12: bytes=32 time=12ms TTL=238

Ping statistics for 54.230.99.12:
    Packets: Sent = 20, Received = 20, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 12ms, Maximum = 13ms, Average = 12ms
Control-C
^C
C:\WINDOWS\system32
>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite långsamt hos dig särskilt med tanke på att min dator går via WiFi till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...